سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و نخستین نهاد حرفهای گردآوری، انتشار خبر، عکس و تولید محصولات رسانهای – خبری در تاریخ ایران به سال ۱۳۱۳ هجری شمسی با عنوان «آژانس خبری پارس» در وزارت امور خارجه تشکیل شد و شروع به فعالیت کرد.
ایرنا، علاوه بر ۳۱ مرکز استان، در ۲۳ شهر کشور نمایندگی فعال داردخبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان به مناسبت ۹۰ سالگی ایرنا درمیزگردی با حضور «مجید محمدپور» فعال رسانهای و از مدیران بازنشسته ایرنا، «کریم خرسندی مژدهی» فعال رسانهای، «میلاد ابراهیمی» مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان و «قاسم مصفا» معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دستاوردها و چالشهای این رسانه پرداخت.
ایرنا، رسانهای با قدمت و مورد اعتماد
مدیر اسبق خبرگزاری ایرنا در گیلان با تبریک ۹۰ سالگی این رسانه گفت: ایرنا در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد و اکنون به ۹۰ سالگی رسیدهاست؛ این رسانه از نظر سن سالخورده شده اما به لحاظ تجربه، جایگاه و اثرگذاری؛ یک رسانه فاخر، برجسته و چابک است.

مجید محمدپور با تشریح گذشته ایرنا و با بیان اینکه این رسانه تاریخ بسیار فاخری دارد، اظهار کرد: ایرنا به عنوان رسانهای مرجع، بسیار چابک و حرفهای؛ همیشه در صحنههای مختلف حاضر بوده و هست، این خبرگزاری با وجود مشکلات در حوزه امکانات و منابع مالی با کمک نیروهای خود در وسط میدان اطلاعرسانی است.
ایرنا به عنوان رسانه مرجع، بسیار چابک و حرفهای، همیشه در صحنههای مختلف حاضر بوده و هست. وی بیان کرد: ایرنا باید مسیری را که در ۹۰ سال گذشته طی کرده با قدرت و توانایی بیشتر، تجهیز نیروها به دانش و نیز فناوریهای روز جهان ادامه دهد و موفقیتهای بیشتری را نصیب خود و جامعه رسانهای کشور کند.
وی با اشاره به نقش مهم خبرگزاری ایرنا در کنار سایر رسانهها در اطلاعرسانی و افزایش سطح آگاهی مردم اضافه کرد: اطلاع رسانی به آگاهی منجر میشود؛ هدف ایرنا و دیگر خبرگزاریها، روزنامهها و .. آگاهی بخشی به افکار عمومی است؛ جامعه با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی رسانهها در مسیر زندگی بهتر هدایت میشود.
این مدرس علوم ارتباطات در دانشگاه با بیان اینکه آگاهی جامعه منجر به امنیت میشود، اضافه کرد: انسان آگاه فردی ایمن است و امنیت دارد ضمن اینکه آگاهی موجب انتخاب درست میشود؛ امنیت نیز به آسایش و آرامش منتهی خواهد شد.
وی بیان کرد: نقش و جایگاه رسانه آن است که افکار عمومی و جامعه را با اطلاع رسانی به آرامش هدایت کند؛ در این میان رسانههای دارای اعتبار و اعتماد عمومی میتوانند این نقش مهم را به درستی انجام دهند و به موفقیت دست یابند.
ایرنا؛ رسانه مرجع
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان اینکه نقش ایرنا در بخش بینالملل نباید نادیده گرفته شود، اضافه کرد: ایرنا به عنوان رسانه مرجع در کشور توانسته است با انتشار اخبار درست، جایگاه خود را بین رسانهها باز کرده و حفظ کند.

میلاد ابراهیمی اظهار کرد: ایرنای امروز،رسانه دیروز نیست؛ سیاست گذاری خبرگزاری جمهوری اسلامی در مرکز باید به سمتی هدایت میشد که این رسانه امروز موفقتر از دهه ۸۰ و ۹۰ باشد؛ البته بخشی از نقصان کنونی به ظهور رسانههای مجازی برمیگردد.
وی بیان کرد: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی باید با تصیمگیری و سیاستگذاری به سمتی حرکت کند تا عموم مردم در بطن جامعه از آن بهرهمند شوند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی باید با تصیم گیری و سیاستگذاری به سمتی حرکت کند تا عموم مردم در بطن جامعه از آن بهرهمند شوند. وی با بیان اینکه ایرنا با قدمت، تاریخ و تجربه چندین دهه؛ رسانه ای مرجع، معتبر و مورد وثوق همه جریانهای سیاسی و رسانهای و مردم است، اضافه کرد: متاسفانه در چند سال اخیر از خبرگزاری جمهوری اسلامی حمایت لازم نشده که با توجه به نقش رسانه ها در شرایط کنونی و جنگ رسانه ای امروز انتظار است تا توجه بیشتر و درخور یک رسانه مادر و مرجع به آن شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان بیان کرد: ایرنا رسانهای دولتی است و گاه در تغییر دولتها در این مجموعه وقفه ای ایجاد می شود که این به کار لطمه میزند، بنابراین نیاز است تا سیاست واحد رسانهای در نظام مقدس جمهوری اسلامی اتخاد و اعمال شود.
وی با تاکید بر اینکه ایرنا باید از شرایط رکود فعلی خارج شود، اظهار کرد: در صورتی که خبرگزاری جمهوری اسلامی بر همین منوال پیش برود؛ آینده خوبی نخواهد داشت، باید ساز و کاری اندیشیده شود تا در آینده، ایرنا همچنان مرجعیت خود را حفظ کرده و معتبر باقی بماند؛ این رسانه باید خود را به فناورهای نوین و هوش مصنوعی تجهیز کند.
توجه ایرنا به تولید محتوی اثربخش
مدیر مسئول روزنامه سئوال جواب و پایگاه خبری بازبارانخبر با ۳۲ سال فعالیت رسانهای با تاکید بر اینکه رسانههای کارآمد و معتبر برای حفظ جایگاه خود باید تولید محتوی داشته باشند، گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان مرجع خبر باید به تولید محتوی بپردازد و حرفهایتر کار کند.

کریم خرسندی با مهم خواندن مرجعیت رسانهای و با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی به آن دست یافته است، اظهار کرد: مرجعیت رسانهای نباید به سادگی از بین برود؛ ایرنا باید برای حفظ آن تلاش کند.
سردبیر روزانه گلچین امروز با بیان اینکه ایرنا به عنوان یک رسانه مرجع مورد اعتماد مردم است، اضافه کرد: مردم دنبال خبرهای تازه و در لحظه هستند، خبرگزاری جمهوری اسلامی و رسانههای مکتوب باید در این حوزه ورود کنند.
مردم دنبال خبرهای تازه و در لحظه هستند، خبرگزاری جمهوری اسلامی و رسانههای مکتوب باید در این حوزه ورود کنند. وی در ادامه با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی نیروهای کارآمد کم دارد، گفت: ایرنا باید از افراد خبره، تحلیل گر و منتقد در حوزه های مختلف از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی مثل؛ سینما، محیط زیست و غیره بهره گیرد تا مخاطب بیشتری داشته باشد.
خرسندی مژدهی بیان کرد: ایرنا برای حفظ مرجعیت رسانهای کشور علاوه بر تولید محتوی خاص و استفاده از نیروهای توانمند باید به امکانات روز مجهز باشد.
وی با بیان اینکه ایرنا به عنوان رسانه دولت در دولتهای مختلف با گرایشهای متفاوت فعال بوده است، اظهار کرد: رسانهها باید به موازات نیاز جامعه فعالیت کرده و اثربخش باشند در غیراینصورت حذف میشوند.
اطلاعرسانی شفاف، وظیفه ایرنا
معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: ایرنا به عنوان رسانه رسمی کشور وظیفه اطلاعرسانی دقیق، شفاف و بیطرفانه را بر عهده دارد؛ این خبرگزاری با هدف آگاهسازی جامعه، اخبار داخلی و بینالمللی را به طور جامع پوشش میدهد.
قاسم مصفا اظهار کرد: امیدآفرینی و نشاط اجتماعی از طریق انعکاس دستاوردهای ملی، پیشرفتهای علمی و فناوری، موفقیتهای اقتصادی و فرهنگی و مقابله با جریانهای خبری منفی و سیاهنماییها از اهداف مهم ایرناست.
وی بیان کرد: ایرنا با انتشار گزارشهای تحلیلی، مستند و گفت وگوهای تخصصی به تقویت بینش عمومی در برابر جریانهای رسانهای معاند کمک کرده و از طریق برنامههای رسانهای خود در راستای ارتقای امید و سرمایه اجتماعی گام برمی دارد.
ایرنا با انتشار گزارشهای تحلیلی، مستندات و گفت و گوهای تخصصی، به تقویت بینش عمومی در برابر جریانهای رسانهای معاند کمک کرده و از طریق برنامههای رسانهای خود، سعی در ارتقای امید اجتماعی دارد. مصفا با بیان اینکه ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی یکی از منابع اصلی اطلاعرسانی برای رسانههای داخلی و خارجی به شمار میرود، اضافه کرد: بسیاری از رسانهها اخبار خود را با استناد به گزارشهای ایرنا منتشر میکنند.
وی بیان کرد: ایرنا، علاوه بر پایگاه خبری رسمی، در شبکههای اجتماعی، رسانههای تصویری و سایر پلتفرمهای دیجیتال نیز فعال است؛ این رسانه اخبار را به زبانهای مختلف از جمله فارسی، انگلیسی، عربی، روسی، اسپانیایی، فرانسوی و اردو منتشر میکند ضمن آنکه بهعنوان یک مرجع بینالمللی نیز شناخته شدهاست.
معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با تشریح ویژگیهای ایرنا و خبرنگاران آن اظهار کرد: تعهد به اصول حرفهای خبرنگاری، حضور میدانی خبرنگاران؛ استفاده از منابع رسمی و معتبر، تخصصگرایی و توجه به نیازهای جامعه از ویژگیهای این رسانه است.
ایرنا، رسانه مورد اعتماد و اعتبار عموم است
محمدپور با بیان اینکه ایرنا رسانه مورد اعتماد و اعتبار در باور عمومی است، عنوان کرد: اتکای خبرگزاری جمهوری اسلامی به نظام، حاکمیت، دولت و مردم است و عملکرد این رسانه فاخر هم طی ۹۰ سال گذشته تاکنون گواه این موضوع بوده است و در این مدت توانسته جایگاه خود را به خوبی حفظ کند.

وی اظهار کرد: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی تا اوایل دهه ۷۰ که سایر خبرگزاریها و رسانهها فعال نبودند، جایگاه ویژهای داشت و به خوبی توانست اثرگذار باشد و در جنگ تحمیلی قدرتنمایی کند.
این فعال رسانهای دارای ۲ پایگاه خبری شامل؛ واکنش خبر و گیلان ۲۴ بیان کرد: ایرنا در آن دوره توانست در حوزه عکس، خبر و اطلاعرسانی حرفهای و قدرتمند عمل کند؛ انتشار وسیع خبر و عکس در بطن جامعه موجب شد تا ایرنا جایگاه ویژهای داشته باشد.
وی اضافه کرد: ایرنا تا دهه ۱۳۷۰ مورد اعتماد همه دستگاههای اجرایی، مدیران کشوری و روابط عمومیها بوده و هنوز این اعتبار را داراست. البته با وجود رقبای زیاد در عرصه رسانه حفظ این جایگاه سخت شده و باید با رویکرد و شرایطی متفاوت تلاش مضاعفی کند.
بیشتر بخوانید:
ایرنا؛ رسانهای باتجربه و چابک
موفقیت ایرنا با نیروهای حرفهای و دوراندیش
محمدپور با بیان اینکه ایرنا برای حفظ جایگاه خود و خروج از شرایط موجود باید به حوزه نیروی انسانی، سرمایهگذاری و تجهیز به امکانات و فناوریهای روز توجه جدی داشته باشد، اظهار کرد: ایرنا نخست باید به جذب نیروی حرفهای، ماهر، اندیشمند، دارای ایده، دوراندیش و حافظ منافع ملی توجه کند، نیروهای توانمندی که خط قرمز را رعایت کنند، بایدها و نبایدها را به درستی درک نمایند و در اطلاع رسانی نقدهای منصفانه داشته باشند.
ایرنا نخست باید به جذب نیروی حرفهای، ماهر، اندیشمند، دارای ایده، دوراندیش و حافظ منافع ملی توجه کند، نیروهایی که خط قرمز را رعایت کنند، بایدها و نبایدها را به درستی درک نمایند. وی افزود: جهان امروز، عصر حکمرانی رسانه است و در این ارتباط تولید محتوا و خبر در راستای جهت دهی به افکار عمومی بسیار تاثیرگذارست، نیرویی که در رشته تخصصی خبرنگاری تحصیل نکرده و تجربه و آگاهی لازم را نداشته باشد، نمیتواند در این عرصه موفق و موثر باشد بنابراین نه تنها ایرنا بلکه سایر رسانهها باید به سراغ نیروهای اندیشمند، زبده و باورمند به سرزمین، آب، خاک و حاکمیت بروند.
محمدپور که دارای هشت عنوان کتاب در خانه کتاب ایران در حوزه رسانه ای، اجتماعی و اقتصادی است، بیان کرد: موضوع دیگر برای ایرنا سرمایهگذاری و اعتبارات ویژه است؛ این رسانه برای جذب نیروهای کاربلد و حرفهای باید بودجه و منابع لازم در اختیار داشته باشد؛ هزینهکرد دولتها برای خبرگزاری جمهوری اسلامی سرمایهگذاری است.
وی با بیان اینکه ایرنا باید با توجه به قانونی شدن جذب نیروهای بازنشسته از تخصص و تجربه این نیروها حداکثر استفاده را ببرد، اظهار کرد: موضوع دیگر در عرصه خبر و اطلاع رسانی برخورداری از امکانات مورد نیاز اعم از بنا، ساختمان تا امکانات حرفهای متناسب با دانش و فناوریهای روز است که ایرنا باید به این امکانات مجهز باشد.
وی در ادامه با اشاره به جانفشانی و از خودگذشتگی نیروهای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در صحنههای بسیار مهم کشور افزود: جانفشانی نیرویها باید در ایرنا ارزشگذاری شود؛ نیروهای خبرگزاری جمهوری اسلامی با حقوقهای پایین ایثارگری میکنند.
مدیر اسبق خبرگزاری ایرنا مرکز گیلان با بیان اینکه کار در عرصه رسانه شیرین اما دشوار است و کار هر کسی نیست، ادامه داد: نیاز است تا مسئولان شهرستانها و مراکز استانها در سالروز تاسیس این سازمان خبری مهم از نیروهای این رسانه قدردانی کنند.
این مدرس دانشگاه در رشته علوم ارتباطات اظهار کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در داخل و خارج از سرزمین جایگاهی ویژه دارد، رسانهای چابک و با اعتبار که باید با ایفای نقش پدرانه سایر رسانهها را دور خود جمع کند.
این فعال رسانهای در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای نظام به درستی تبیین نشده و با اشاره به ضعف روابط عمومی دستگاهها از استانداری تا سایر سازمانها اظهار کرد: آموزش روابط عمومی اهمیت بسزایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
خدمات ایرنا به خوبی تبیین نشد
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان نیز در این میزگرد با تبریک ۹۰ سالگی خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: ایرنا سال ۱۳۱۳ با عنوان آژانس پارس ذیل وزارت امور خارجه فعالیت خود را آغاز کرد؛ نقش تاریخی ایرنا را نمیتوان نادیده گرفت و در این مدت خدمات مثمرثمری داشته که به خوبی تبیین نشدهاست.
ابراهیمی اظهار کرد: ایرنا در تولید و انتشار خبر در عرصههای مختلف اعم از جنگ تحمیلی ایران و عراق، بعد از جنگ در عرصه جهاد سازندگی، انتخابات مختلف، حوادث طبیعی و غیره پیشقدم بوده اما خدمات این رسانه محوری بیان نشده است؛ میزگردهای این چنینی باید پیش از این برگزار می شود تا مردم بیشتر با این رسانه آشنا شوند.
مدیرمسئول پایگاه خبری آوای رشت و افراه در ادامه سرعت، دقت و متانت را از ویژگیهای خبرنگاران ایرنا خواند و اضافه کرد: جدا از موضوع حرفهای خبر؛ ادب، اخلاق و متانت خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی مثال زدنی است.
وی با اشاره به توانمندی بالای خبرنگاران ایرنا اظهار کرد: متاسفانه نیروی انسانی ایرنا هر سال کمتر میشود؛ با نیروی کم نمیتوان علاوه بر پوشش خبری به تحلیل و گزارشهای موثر پرداخت.
متاسفانه نیروی انسانی ایرنا هر سال کمتر میشود؛ با نیروی کم نمیتوان علاوه بر پوشش خبری به تحلیل و گزارش های موثر پرداخت. ابراهیمی با بیان اینکه خبرنگاران ایرنا، اخلاق رسانهای را به بهترین نحو رعایت می کنند، افزود: تحلیلهای ایرنا، درست، واقع بینانه و مردم محور است و در سایه این عملکرد مورد تایید مردم و مسئولان است.
این فعال رسانهای گیلان با اشاره به انتشار مطالب مفید و جالب در بخش «ایرنا زندگی» خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: مدرسه خبر نیز از کارهای خوب و موثر این رسانه است؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی در عرصه عکس به ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰ پیشتاز بود، میزگردهای ایرنا با حضور کارشناسان در مباحث مختلف هم از زمینه های شیرین و جذاب است.
مرجعیت ایرنا در فضای رسانهای
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: ایرنا با برخورداری از قدمت، شبکه گسترده خبرنگاران، تولید محتوای مستند و دقیق و انتشار چند زبانه اخبار همچنان به عنوان یکی از مهمترین و معتبرترین خبرگزاریهای ایران شناخته میشود.

وی بیان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی با تلاش برای جلب اعتماد عمومی، انعکاس صحیح و به موقع اخبار، نقش کلیدی در هدایت افکار عمومی و شکلدهی به روایتهای خبری کشور ایفا میکند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی با تلاش برای جلب اعتماد عمومی، انعکاس صحیح و به موقع اخبار، نقش کلیدی در هدایت افکار عمومی و شکلدهی به روایتهای خبری کشور ایفا میکند. مصفا عنوان کرد: محدودیتهای خبری و ملاحظات سیاسی، رقابت با رسانههای خارجی و معاند، تحولات سریع در حوزه فناوری رسانهای، هزینههای بالای مدیریت یک رسانه گسترده، توسعه فناوریهای خبری و تامین بودجه از جمله چالشهای خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی اظهار کرد: افزایش تولید محتوی غیررسمی در فضای مجازی، صحت و دقت اخبار را به چالش کشیدهاست؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی باید برای مقابله با شایعات و اخبار نادرست بیشتر تلاش کند.
ایرنا در شفافسازی مسائل ورود کند
محمدپور در ادامه با تاکید بر ضرورت ورود ایرنا در حوزه شفاف سازی مسایل و موضوعات مختلف گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی باید در اطلاعرسانی و آگاهی بخشی، شفاف سازی و روشنگری مسایل از منابع موثق و متعدد بهره گیرد ضمن آنکه این رسانه فاخر باید از فضای فعلی خارج شود و با حفظ منابع ملی و رعایت خطوط قرمز جنجالیتر کار کند.
وی با تاکید بر اینکه جسارت و جرات مدیران ایرنا و سایر خبرگزاریها باید افزایش یابد و مسایل شفافتر و پیپردهتر برای مردم بیان شود، اضافه کرد: رسانه باید از حالت خنثی و احتیاط بیش از اندازه خارج شده و رسالت خود را به خوبی ایفا کند.
این مدرس دانشگاه در رشته علوم ارتباطات با مهم خواندن مسئولیت پذیری مدیران ایرنا بیان کرد: دفاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی حتما باید در شهرستانها فعال شود و مدیران این رسانه به این موضوع توجه داشته باشند.
تغییر دولتها؛ فرصتی برای ایرنا
محمدپور در ادامه تغییر دولتها را فرصتی برای رسانه رسمی و دولتی ایرنا خواند و افزود: اینکه ایرنا به عنوان یک نهاد رسمی رسانهای باید با تغییر دولتها خود را منطبق کند، فرصت، امتیاز و ویژگی بسیار خوبی برای این رسانه است.
وی اظهار کرد: عدهای بر این باورند که با تغییر دولتها، خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران ثباتی ندارد در حالی که عکس این موضوع را میتوان تبیین و تعریف کرد اینکه تغییر دولتها برای ایرنا تهدید نیست بلکه فرصت است.
این فعال رسانهای بیان کرد: از اوایل دهه ۷۰ با ورود جریان اصلاح طلبی به کشور فضایی ایجاد شد که ایرنا با هر دولتی، خود را تازه کند و با شرایط جدید منطبق شود؛ این موقعیت برای خبرگزاری جمهوری اسلامی یک مزیت است.
وی با اشاره به ضرورت هماندیشی رسانهها اظهار کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی میتواند با نقش پدرانه هدایتگر این موضوع باشد که همه رسانههای کشور در کنار هم با همفکری و هماندیشی در راستای وفاق عمومی در هدایت جامعه گام بردارند.
جرات مدیران ایرنا و سایر خبرگزاریها باید افزایش یابد و مسایل شفافتر و بی پردهتر برای مردم بیان شود.
این مدرس دانشگاه در رشته علوم ارتباطات با مهم خواندن مسئولیت پذیری مدیران ایرنا بیان کرد: دفاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی حتما باید در شهرستانها فعال شود و مدیران این رسانه به این موضوع به عنوان یک مزیت ویژه ایرنا توجه داشته باشند.
ایرنا در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی به عنوان نخستین کانون گردآوری خبر با عنوان «آژانس خبری پارس» در وزارت امور خارجه تشکیل و شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۶۰ خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام یافت
گروه رسانه ای ایران " گرا" - ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی).