کد : 1558 ۳۰مرداد ۱۴۰۳ ساعت 12:56
از سو ی موسسه تحقیقات برنج کشور،

۲ رقم جدید برنج شناسایی و معرفی شد

پایگاه خبری ، رسمی گیلان ۲۴: موسسه تحقیقات برنج کشور به تازگی دو رقم جدید «هستی و توکا» را به شالیکاران برای فصل زراعی معرفی کرد.
2 رقم جدید برنج شناسایی و معرفی شد

به گزارش گروه رسانه ایران " گرا" ، هر ساله با وجود معرفی رقم های جدید برنج با کیفیت و مقاوم در برابر آفات و بیماریهای گیاهی از سوی موسسه یاد شده ، شالیکاران همچنان بر روی کشت برنج هاشمی بیشترین تمرکز را دارند و این نوع برنج در بین برنجکاران اعتمادی زیادی ایجاد کرده است.

برنج هم اکنون در 17 استان کشور کشت می شود که استان های گیلان و مازندران بیشترین تولیدات را به خود اختصاص داده اند با این تفاوت که برنج گیلان به علت جنس خاک و آب و مسائل بهزراعی از کیفیت بالاتر، عطر و پخت بهتری برخوردار است.

استان گیلان در حال حاضر دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است  که در دو دهه اخیر به علت تغییر کاربری ها به محصول دیگر و یا ساخت و ساز ویلا و آپارتمان هشت هزار هکتار از زمین های تبدیل شده اند.

برنج تازه استان گیلان " نوع هاشمی مرغوب " در بازار شهرستان های رودسر، آستانه و رشت کیلویی 90 تا 110 هزار تومان است و در مزرعه یا کارخانه های برنجکوبی کیلویی 90 هزار تومان خرید و فروش می شود. هم اکنون بهترین زمان خرید برنج گیلان در کارخانه های برنجکوبی بدون وجود واسطه و دلال است.

****

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه  ارقام جدید در سال زراعی جدید " از اسفندماه به بعد" در شالیزار‌های استان‌های گیلان ومازندران کشت می‌شوند، با اشاره به اینکه رقم توکا، با داشتن کیفیت پخت خوب، زودرس، پاکوتاه‌تر از ارقام محلی است، افزود: این محصول حاصل ترکیب ارقام محلی و با هدف جایگزینی با رقم برنج محلی فعلی برای استان‌های گیلان و مازندران توصیه شده است

.
وی تصریح کرد: رقم هستی، هم حاصل پژوهش مشترک با پژوهشکده انرژی هسته‌ای است، که این رقم با کیفیت بومی جز ارقام زودرس است و با هدف پایداری تولید در شرایط تغییرات اقلیمی به‌ویژه تنش خشکی معرفی شده است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: مهم‌ترین هدف از معرفی ارقام جدید، ایجاد تنوع در سبد ارقام برنج ایرانی است. 
مریم حسینی افزود: هر چه ارقام جدید قابل دسترس کشاورزان متنوع‌تر باشد، امکان انتخاب رقم مناسب با سلیقه کشاورز و مصرف‌کننده بیشتر خواهد بود. 
وی با بیان اینکه همه تلاش‌ها برای معرفی ارقام منجربه افزایش تولید پایدار برنج ایرانی است افزود: همه ارقام در موسسه تحقیقات برنج کشور تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید و در اختیار تولیدکنندگان طبقات مادری و گواهی‌شده قرار می‌گیرد

 

قابل توجه:

کلام آخر اینکه-  به نظر گروه رسانه ای ایران " گرا" ، یکی از اشکالات بزرگ عدم استقبال شالیکاران شمال از ارقام جدید و با کیفیت آن است که موسسه تحقیقات برنج ، جهاد کشاورزی ، بازرگانی استان های شمالی  و .... فقط این رقم های شناسایی  و معرفی می کنند و نقشی در آگاهی بخشی مستمر بیان تولید کنندگان ندارد و باید در این خصوص بازنگری جدی صورت گیرد..

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید