کد : 1555 ۲۹مرداد ۱۴۰۳ ساعت 19:33
نقد متعهدانه......

ضرورت تقویت روابط عمومیهای گیلان و ایران

روابط عمومی از زمان پیدایش در جهان و در ایران که سابقه هفتاد ساله دارد، همیشه مهم بوده اند چرا که این اداره در هر مجموعه دولتی و خصوصی و در ایران ما در بخش های خصولتی مغز متفکر سازمان، ارتباط دهنده بین سازمانی و تلاش برای تحقق اهداف سازمان و ارتباط مستمر با افکار عمومی، هماهنگ کننده مجموعه های درون سازمانی و در نهایت بیان کننده دستاوردها و " جهاد تبیین" محسوب می شود.
ضرورت تقویت روابط عمومیهای گیلان و ایران


نخستین واحد روابط عمومی ایران سال ۱۳۳۰ توسط دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران در شرکت نفت راه اندازی شد .

******

به نظر می رسد، برای همگام  سازی و شفافیت  که هر روابط عمومی تا چه میزان در درون جامعه خود تاثیر گذار و نقش افرین است و در کشور ما تا چه حد بعنوان پل ارتباطی بین سازمان و افکار عمومی به درستی عمل کرده و خدمات مجموعه را به افکار عمومی به شیوه ای حرفه ای بازتاب می دهد ، ثابت می شود که هنوز هم این اداره نه تنها در استان و شهرستان های بسیاری از استان ها که حتی در پایتخت هم ارزش و جایگاه خود را پیدا نکرده است ( اگر نگوییم ، چندان به حساب نمی آیند!)..

بدون تعارف باید اعتراف کرد که در کشور ما در همه سطوح اساسا به روابط عمومی ها بهایی داده نمی شود برای آنکه – شاید بیش از 90 درصد  روابط عمومی ها حتی در سطح وزارتخانه های کشور ، نهادها و ارگان ها هیچ شناختی از این جایگاه شاخص ندارند که  متاسفانه رسالت روابط عمومی را در حد تهیه یک خبر از یک سخنرانی مدیر سازمان یا یک جلسه و نشست خلاصه می کنند.!

به موازات این عدم آگاهی و نداشتن دانش مرتبط ، مدیران هم " اغلب مدیران" هم با جایگاه خطیر خود و هم به جایگاه مدیران و مجموعه ی روابط عمومی اشرافی ندارند و این حوزه را مسئول تشریفات خود ، مجیز گویان و بازتاب دهندگان اخبار و مطالب تشریفاتی و فرمایشی ترجمه می کنند که صد درصد باید در هر دو دیدگاه و عملکرد اصلاحات جدی صورت گیرد و گر نه ....!؟.


در چند روز اخیر فرصتی فراهم شد تا چندین روابط عمومی سازمان ها، نهادها، فرمانداری ها، شبکه های نظامی و انتظامی ، بخش اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی ، ورزشی و سرمایه گذاری در استان گیلان و تهران در سطح وزارتی را رصد  کردیم و به وضوح آشکار است  اکثریت قریب به اتفاق این مجموعه ها" ببخشید " ، فهم درستی از بیان دستاوردهای نظام و جهاد تبیین ندارند و می توان ادعا کرد - بسیاری شان حتی یک بار هم متن جهاد تبیین و اهداف آن را مطالعه نکرده باشند یا سخنان رهبری انقلاب در بیان دستاوردها را نشنیده باشند..!
شایسته است مدیران اجرایی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و ورزشی هم چنین دستگاه های فرهنگی به ویژه وزارت ارشاد و مجموعه های مرتبط این وزارت در استانه استقرار دولت چهاردهم در استان ها و شهرستان ها در راستای آموزش های حین خدمت و مداوم روابط عمومی ها همت و جدیت داشته باشند.

واقعیت آنکه-  این سیاست درست موجب اصلاح نگاه افکار عمومی به سازمان های دولتی و خصولتی ، اعتماد سازی در میان افکار عمومی و توسعه امید آفرینی در جامعه خواهد شد.
در کتاب " روابط عمومی ستون خیمه سازمان" 25 وظیفه برای روابط عمومی ها بیان شده است که شاید ده درصد این وظایف هم اکنون در این واحدها انجام و اجرا نمی شود و بسیاری از مدیران روابط عمومی از صبح تا پایان وقت اداری منتظرند تا یک جلسه ای در درون سازمان برگزار و اگر کسی سخنی گفت ، آن را در حد و اندازه خودشان تدوین و روی پرتال قرار دهند و تمام./

گروهی از مدیران یاد شده مانند سایر کارکنان در ساعت های اداری در محل کار حاضر شده و در پایان وقت محل را ترک می کنند در حالی که یک مدیر روابط عمومی باید اول صبح قبل از همه وارد محل کار شده و مقدماتی را فراهم آورد و چند ساعت بعد از همه حتی مدیرعالی سازمان مجموعه را ترک  و در این مدت همه فعل و انفعالات را دقیق، سریع و صحیح منتشر کند.


تعدادی از روابط عمومی ها در همین مقیاس " حتی به اندازه حضور منظم و مداوم نیز هم همت ندارند و به زعم خود با زرنگی و زیرکی سعی می کنند از چند رسانه مورد نظرشان و بعضا دوستان، هم حزبی ها و اشنایان دعوت کرده و در طول سال مبالغ و هدایایی را به رسانه و خبرنگار تقدیم می کنند  تا خبر آن نشست را تنظیم و منتشر کند

در این میان نه مدیران سازمان ها دولتی و نهادها و بخش خصوصی و نه روابط عمومی های آنها هرگز احساس نمی کنند برای انجام درست و علمی امور به مشاور و مشاورانی همچون دیگر  کشورهای توسعه یافته نیاز دارند و باید در این مسیر جدیت به خرج دهند..
در فضای رسانه ای کشور و در درون روابط عمومی ها ، مشهور است که ، در بسیاری موارد اگر فردی کار مشخصی در درون مجموعه ی سازمانی نداشته باشد بعنوان روابط عمومی در نظر گرفته می شود که این سیاست مدیریتی توهین به سازمان، فرد مورد نظر و مجموعه روابط عمومی  و مدیر مربوطه به حساب می آید
مدیر روابط عمومی باید از با سواد ترین، آگاه ترین، پر انرژی ترین ، صادق ترین ، متعهد ترین ، دلسوز ترین و شفاف ترین افراد در سازمان باشد و تنها چند نمونه از این مدیران لایق و متعهد را در استان گیلان در سازمان ها سراغ داریم که همین عزیزان هم به آموزش های مستمر حین کار نیاز دارند.
مدیران آگاه باشند - روابط عمومی هر سازمان و مجموعه ای که دچار روزمرگی و کارهای تکراری روزانه شود- مرگ آن سازمان و جایگاه مدیریتی را به همراه دارد و روابط عمومی هشیار ، آگاه و پر تحرک کسی است که به معنای واقعی کلمه مشاور عالی مدیر سازمان باشد.
باید از همه تحرکات و فعالیت های سازمان آگاه بوده و مدیریت " شامل مدیر عالی و معاونان" را به حد امکان همراهی کند یا یک نفر را بعنوان جانشین همراه کند تا در جریان همه تلاش های سازمان قرار گیرند.
متاسفانه هم اکنون روابط عمومی هایی بسیاری داریم که چنین تشخیص و جایگاهی ندارند و حتی اگر در یک مجموعه بزرگ شخصی و خصولتی و دولتی و نهادها حضور دارند اما در ماه چند خبر روزمره چیز دیگری را برای افکارعمومی قابل ارایه ندارند و بهتر است هر چه سریعتر جایگزین شوند.
اخباری هم در میان رسانه های استانی گیلان و تهران و استان ها در جریان است که تعدادی از روابط عمومی ها متاسفانه درارتباط با رسانه ها په برای دعوت ها و چه با هدف ارتباط بیشتر برای خودشان حق السهمی در نظر می گیرند و اگر مثلا یک قرار داد 500 میلیون تومانی برای یک محتوا منعقد شد و یا  بصورت شفاهی سفارش داده شد-  حداقل بیست درصد را برای خودشان در نظر می گیرند و این موارد را در تهران و بعضی استان ها از نزدیک شاهد بوده ایم.
در استان گیلان بعضی سازمان های بزرگ اقتصادی  با وجود آنکه دهها و صدها شرکت تولیدی، موسسات بزرگ اقتصادی، حوزه های تجاری را در درون مجموعه خود داشته و آنها را مثلا مدیریت می کنند  و باید هر روز حداقل 10 خبر قوی، حرفه ای ، پر مخاطب  و مستند و در هفته 2 تا 3 تحلیل محتوای و گزارش از حوزه های تحت مدیریت داشته باشند، اما فقط به معدود خبرهای  نمایشی و فرمایشی روزانه بسنده کرده و تصورشان این است که بیان دستاوردها و جهاد تبیین می کنند که هرگز چنین نیست

این حرکت دقیقا بعکس جهاد تبیین  و موجب تاسف است و مدیریت سازمان باید در خصوص حوزه اطلاع رسانی و افزایش فعالیت ها تجدید نظری جدی کند ، هر چند در روزهای آینده با تغییرات در دولت به طور طبیعی باید شاهد تغییرات در این سازمان بزرگ اقتصادی باشیم.

گروه رسانه ای ایران " گرا" – ( گفتمان سازی، روشنگری ، امید آفرینی)

روابط عمومی ها پیام فوق را که بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در دستور کار و تلاش و اطلاع رسانی درست و دقیق خود قرار دهند. انشاء الله

 

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید