کد : 1276 ۱۴تیر ۱۴۰۳ ساعت 19:05
رئیس کل دادگستری گیلان ،

زمین های کشاورزی در اختیار ، بعنوان اراضی ملی ثبت نشود

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: رییس شورای قضایی استان گیلان؛ اعلام کرد: زمین‌هایی که مردم از سالیان دور در آن کشاورزی کرده یا در آن سکونت داشتند، در زمره اراضی ملی ثبت نشود.
زمین های کشاورزی در اختیار ، بعنوان اراضی ملی ثبت نشود

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی  با تشکر از زحمات سازمان ثبت اسناد تصریح کرد: اجرای کامل قانون حد نگار نیازمند کمک و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی  است و تاثیر قانون حد نگار در ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی  نقش مهم و محوری در کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد..

رئیس شورای قضایی استان تقسیم ترکه را یکی از معضلات استان گیلان بر شمرد و گفت: تقسیم ترکه از پیچیده‌ترین دعاوی و رسیدگی‌های حقوقی است.

این مقام ارشد قضایی سند دار کردن اراضی دولتی در راستای جلوگیری از زمین خواری را امری ضروری دانست و ابراز داشت: باید روند سند دار کردن با دقت صورت گیرد تا زمین‌هایی که مردم از سالیان دور در آن کشاورزی کرده یا در آن سکونت داشتند در زمره اراضی ملی ثبت نشود.

وی  با تاکید بر اجرای قانون الزام به تنظیم سند تصریح کرد: این قانون مفید و لازم الاجراء است و باید در جهت مصلحت امور مردم انجام شود.

بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این نشست حدنگاری را از اهداف کلان سازمان ثبت اسناد عنوان کرد و گفت: با توجه به آثار این قانون، روند انجام حدنگاری در چند سال اخیر با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد از پهنه‌های کشور حدنگاری شده است افزود: استان گیلان از استان‌های پیش رو در این امر است و رتبه آن در شاخص‌های ثبتی از ۲۹ به ۱۲ ارتقاء یافته است.

معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه تثبیت مالکیت و حد نگاری تالاب‌های استان نیز روند مطلوبی دارد، گفت: تالاب‌های مهم استان دارای سند مالکیت شده و صدور اسناد مالکیت حریم ۶۰ متری دریای خزر نیز به میزان ۹۴درصد در سواحل استان انجام شده و تعداد ۴۳ هزار و ۳۰۴ برگ سند مالکیت صادر شده است.
وی با اشاره به معضل سند تالاب انزلی و اختلافات ملکی پیرامون آن تصریح کرد: تثبیت مالکیت دولت باید با حفظ حقوق و مالکیت اشخاص صورت گیرد لذا مقرر شده است بررسی‌های کارشناسی در این خصوص انجام شود تا بتوان برای مساحت مورد اختلاف بر اساس واقعیت سند صادر کرد.
.

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید