کد : 1194 ۲۹خرداد ۱۴۰۳ ساعت 01:01

آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اعلام کردند....

پایگاه خبری ، رسمی گیلان ۲۴: نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی با محوریت موضوعات اقتصادی دیدگاه ها و برنامه هایشان را تشریح کردند.
آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اعلام کردند....

زاکانی: دولت روحانی با ۱۲۹۹ همت بدهی، مخروبه ای را تحویل داد

 

علیرضا زاکانی امشب - ۲۸ خردادماه - در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود در دولت خدمت و پیشرفت را با شعار "پاک باش و خدمتگزار" با موضوع اقتصاد تشریح می‌کند. این برنامه هم اکنون به صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم سیما در حال پخش است.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ می دهند.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری ها قرار داده می شود تا بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.
اقتصاد ایران گرفتار تجویزهای اقتصادی آمریکا است نه تحریم‌های ظالمانه

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره و در چهار دقیقه اول ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان اهل خدمت شهید رئیسی باشیم.

زاکانی با اشاره به اینکه من یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می‌پیچد و تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد، اظهار داشت: واقعا مشکل اقتصادی ایران تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

وی ادامه داد: لذا بنده برای تحول در اقتصاد، ۴ محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولا باید بر استقلال اقتصادی و ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور براساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی تاکید کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نکته سوم این است که حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را باید بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها پیش ببریم افزود: نکته چهارم نیز آن است که خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: مشکل دیگر اقتصاد ایران این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تنظیم کرده‌ایم دلاری خرج می‌کنند.

وی یادآورشد: بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است که همانطور که گفتم با ریال درآمد کسب می‌کنیم و با دلار خرج می کنیم و تا وقتی که این حل نشود، امکان حل موضوع وجود ندارد.
نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم، افزود: از سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند دنبال جهانی‌سازی قیمت‌ها، رهاسازی نرخ ارز، سرکوب دستمزها و تضعیف دولت بودند لذا باید به قدرت پول ملی برگشت و استقلال کشور را حفظ کرد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه تولید هم توجه به عدم خام‌فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مدنظر است و درخصوص مشارکت مردم مبتنی بر قانون، باید امکانی ارائه شود زیرا با تکیه بر فناوری می‌توان فرآیندها را کوتاه و ابزارآلات را کوچک کرد و مردم را در اقتصاد وارد کرد و نهایتا خلق ثروتی که انجام شود، توزیع عادلانه صورت بگیرد.

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه دوم که در اختیار او قرار گرفت، خطاب به مردم بیان داشت: این صحبت‌های ناامیدکننده شما را ناامید نکند، من چهار نکته گفتم کلی گویی هم نکردم، گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد مدنظر است، ما قانون اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم، خصوصی‌سازی نکردیم.
مردم نباید اعانه بگیر باشند

وی اضافه کرد: نکته بعدی خلق ثروت و توضیح عادلانه آن بود که این هم در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه‌بگیر باشند ما در گذشته مسیر غلطی را طی کردیم. این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چقدر زیبا می‌توان مملکت را اداره کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت‌های آقای قالیباف درباره نقدینگی که گفته بود نقدینگی ۲۶ برابر شده است، گفت: بیان من این نقدینگی مفید است اما مهم این است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای او تنظیم شود و در آنجا سرمایه‌گذاری شود.

زاکانی در پاسخ به صحبت‌های آقای قالیباف درباره نقدینگی که گفته بود نقدینگی ۲۶ برابر شده است، گفت: بیان من این نقدینگی مفید است اما مهم این است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای او تنظیم شود و در آنجا سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به اینکه در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ برابر است، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بد نیست، بیان کرد: آقای پزشکیان نکته کلی را بیان کردند و در واقع همه چیز را به همه چیز گره زدند نتیجه آنها هم مشخص نشد و ته آن هم درآمد که «نمی‌توانیم». من تعجب کردم که چگونه ایشان نامزد ریاست جمهوری شده است و اسباب تعجب ما است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان با اشاره به موضوع ذکر شده، گفت: مردم الان دیگر اطلاعات و آمار در دستشان است ترکیه هم جزو ناتو و عضو WTO است و هم در مرکزیت قرار دارد و طی ۲۰ سال گذشته تا امروز یعنی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری شده و همچنین هدف اول سرمایه‌گذاری اروپا است.

زاکانی اضافه کرد: همین ترکیه در سال ۲۰۲۳ ، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته اما ۷۰ درصد تورم دارد، ارزش لیر این کشور هم از ۵ سال پیش از ۵ لیر یک دلار، به ۳۲ لیر یک دلار رسیده است و همه این‌ها را می‌توان تحلیل اقتصادی کرد.

وی با اشاره به اینکه شما که موضوع دانش و علم را مبنا قرار می‌دهید اینجا هم باید تاکید و توجه داشته باشید، ادامه داد: ما در شهرداری تهران بودیم به چین رفتیم ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم نزدیک دو میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. من بیش از ۳۴۰ میلیون یورو ضمانتنامه گرفتم پس می‌توان این کار را انجام داد فقط باید از مسیر درست آن رفت و دنبال کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در موضوع رشد ۸ درصد اقتصاد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه و در کنار آن آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

زاکانی بیان داشت: آقای پورمحمدی هم نکاتی را بیان کردند که ان شاالله در مورد بعد نکاتی را به ایشان خواهم گفت که راه را اشتباهی رفته‌اند و مسیر دیگری را رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌شود دولت‌داری و حکومت‌داری کرد البته می‌توان شعار داد و حرف کلی زیبایی گفت اما نمی‌توان مشکل مردم را حل کرد.

نقدینگی دستوری نیست/موتور محرکه اقتصاد بخش خصوصی است

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه سوم درباره صحبت‌های قالیباف درخصوص نقدینگی گفت: نقدینگی دستوری نیست که با قانون در زیرمجموعه‌ها و بنیان‌های کشور سرمایه‌گذاری شود مگر نقدینگی دست ما است.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی دست کسانی است که هرکجا که سود باشد به آنجا می‌برند، اظهار داشت: ما برای انتقال این نقدینگی اقدامات لازم را انجام نمی دهیم از این رو به سمت طلا ، دلار و ارز می‌رود، لذا در اینجا قانونگذاری درست نیست و فراتر از قانونگذاری بسترسازی درست است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: شما موضوع ترکیه مرا یکبار دیگر مرور کنید در واقع یک الگو جلوی چشم ما است که صددرصد خلاف نظرات این آقایان عمل می‌شود و مردم بیچاره می‌شوند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در خصوص مردمی کردن اقتصاد باید بخش خصوصی را باور کرد، افزود: کسی که کارآفرین است و کسی که کار می‌کند هر دو عبادت می‌کنند. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم به‌ویژه طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند و تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: باید اشراف کامل در جریان پول و کالا داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی  را دنبال کرد. اصل ۴۳ با ما می‌گوید باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم و فناوری‌ها برای ما می‌توانند کارکرد بسیار جدی داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع نقدینگی گفت: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی اتفاق افتاد شرایط را به سمتی برد که در ابتدای سال ۱۴۰۰، ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشتیم.

زاکانی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد نقدینگی داشته باشیم، گفت: در دولت آقای رئیسی این به ۲۳ درصد رسید یعنی یک افتخار برای دولت آقای رئیسی شد.

وی ادامه داد: دوستان عزیز به اعداد و ارقام‌هایی که بوده توجه کنند. ما روی هوا حرف می‌زنیم که این بی‌توجهی و بی‌دقتی است. چرا ما عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم؟ یک عده دارند با مردم می جنگند. دولت اکنون در موضع مقابل مردم است.
تحریم را باید در داخل خنثی کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: از طرف دیگر عده‌ای با فساد اقتصادی دارند سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می کنند. ما در دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خود را در شهرداری تهران برگرداندیم. تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد دیپلماسی بنیان آن را تغییر دهد.

زاکانی با اشاره به اینکه ما تا وقتی که در داخل در دوران کرونا تحریم را خنثی نکرده بودیم به ما واکسن ندادند. واکسن را که ساختیم فهمیدند تحریم بی اثر است، اظهار کرد: اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی تکیه کرده و از همه فرصت ها استفاده کنیم.

وی یادآورشد: علم اقتصاد در خصوص درست و یا غلط بودن سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این امر با سیاستمدار است نه کارشناس. من تعجب می کنم چرا دوستان اینگونه می گویند. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید گام بر دارد.

ما باید شفافیت و نظارت مردم بر خودمان را بپذیریم

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه چهارم ادامه داد: ما می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم اگر اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارم که مجلس ششم آن را تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ ، آزادسازی یک باره قیمت‌ها را در حوزه انرژی که مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. را اصلاح کردیم و مانع شدیم که کشور به انفجار بکشند.

وی با بیان اینکه ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم و کارشناس هستیم و کارشناسان ما را حمایت می‌کنند، اما علاوه بر کارشناسی خودمان سیاستمدار هم هستیم، اضافه کرد: فرمایشاتی که پزشکیان بیان می‌کنند به این می‌ماند که ما فقط بگوییم سلامت چیز خوبی است فقط در همین حد که ببینید سلامت چیز خوبی است در صورتی که پیشگیری از بیماری، مواجهه درست با بیماری همه چیزهایی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و قالیباف گفت: ما ۳۳ ماه در شهرداری تهران همان هفته اول ۱۲۰۰ حساب داشتیم انضباط مالی ایجاد کردیم و همان هفته اول بعد از دو سال و نیم شهرداری را از تنش مالی درآوردیم.

زاکانی بیان داشت: ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهایمان را طوری بالا ببریم که غیرقابل تصور است البته از طریق درست آن با فساد برخورد کردیم، ناکارآمدی را از بین بردیم، به مشارکت توجه کردیم و طرف مردم ایستادیم. واقعیت امر این است که ما باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت و نظارت مردم را بر خودمان بپذیریم.

وی افزود: ما در طرح «من شهردارم» پذیرفتیم که مردم نظارت کنند. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند و سال دوم یعنی سال قبل یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: مردم ما مردم خوبی هستند و اگر به ما اعتماد کنند به ما کمک خواهند کرد مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم اما رفتارهایمان با عمل‌مان دو تا باشد.

زاکانی با بیان اینکه این خیلی بد است مردم نگاه می‌کنند که ما چگونه رفتار می‌کنیم، گفت: کاری که در دولت آقای رئیسی انجام شد، درخصوص صدور آسان مجوزها، حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های تعطیل و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع‌سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود.

وی ادامه داد: در جمع‌سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم و می‌توانیم مردم را مشارکت بدهیم و تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق در حوزه ارز و ارززدایی کردن و در بلند مدت هم جذب نقدینگی و در مسیر درست هزینه کردن را می توانیم دنبال کنیم.
زاکانی خطاب به پورمحمدی: شما دیپلماسی التماسی را تجربه کردید

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پورمحمدی درباره گره‌زدن سیاست خارجی گفت: اگر ما دست و پای خودمان را نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند دیپلماسی منزلت‌طلب موقعی موفق است که ما داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و مردم پشت سر ما بایستند، وقتی میدان موفق بود دیپلماسی می‌تواند آن روی سکه دیگر باشد شما در دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی را تجربه کردید این راه حل نیست.

طی ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول کشور افت کرد

زاکانی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: ناظر به ترکیه که من صحبت کردم ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول این کشور افت کرده و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند. تورم هم در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تومی و در بلندمدت هم رشد نقدینگی کنترل نشده است. البته بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت است.

وی یادآورشد: در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ها و بانک مرکزی و صندوق‌های بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که آقای روحانی دولت را تحویل داد هزار و ۲۹۹ همت بدهی داشت یعنی مجموعه مخروبه‌ای را تحویل دادند و این از هنرهای شهید رئیسی بزرگوار بود که بتواند این وضعیت را سامان بدهد.

وی  افزود: اگر ما می‌خواهیم مشارکت سیاسی داشته باشند که همه دوستان اصرار دارند اما اصرار ما اصرار واقعی است این است که اگر می‌خواهیم مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شرکت کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما معتقدیم که اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم زیرا انرژی مانند طلا با ارزش است و ما آن را بد مصرف می‌کنیم علاوه بر اینکه افزایش تولید باید صورت بگیرد و ما باید به سمت بستن درها به سمت خام فروشی برویم اما مصرف را هم باید بهینه استفاده کنیم.

زاکانی افزود: یارانه مردم در حوزه‌ انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی ماهانه شارژ می‌شود و این اعتبار دور از تلاطم تورم است.

وی بیان کرد: در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه می‌شود و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ به حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود قابلیت خرید اعتباری دارد که هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت و هم حفظ ارزش آن با طلا و دور از تورم است و امکان فروش اعتباری آن در بازار وجود دارد. امکان پشتوانه شدن طلا برای وام و وثیقه وجود دارد، به قیمت دلار گره نمی‌خورد و تحول اول اقتصادی که ما استقلال استقلالی ما با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جامعیت است و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد کشور شریک کرد

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سال ۹۲ دولت وقت با ۲۰۵ همت دولت وقت را تحویل داد، خطاب به پزشکیان گفت: دولت روحانی ۱۲۹۹ همت بدهی داشت و مجموعه مخروبه‌ای را تحویل داد

قالیباف: رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم باشد

 


محمدباقرقالیباف شامگاه دوشنبه -۲۸ خردادماه - در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: انتخابات یک فرصت بزرگ است که در اختیار مردم عزیز و شریف ایران است، تا بتوانید برای فرزندان و عزیزانتان و ایران عزیز ما تصمیم بگیرید، رئیس جمهور مسئولیت سنگینی دارد که باید این بار سنگین را به دوش بکشد،  انتخاب شما عزیزان در این مقطع بسیار مهم است؛یکی از وظایف رئیس جمهور در این شرایط سخت توجه و تحول در حوزه اقتصاد است.

یکی از وظایف رئیس جمهوری ایجاد تحول و توجه به اقتصاد کشور و معیشت خانواده‌های محروم است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از وظایف رئیس جمهوری ایجاد تحول و توجه به اقتصاد کشور و معیشت خانواده‌های محروم، به ویژه کارگران و کارمندان آنهایی که حقوق ثابت دارند، و همچنین مددجویان بهزیستی باشد که و با تورم شرایط درآمدی آنها آسیب می‌بیند.

قالیباف با بیان اینکه رئیس جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود که ضامن حل مشکلات شود، تصریح کرد: البته بدون شک با کمک خود مردم این موضوع محقق می‌شود. چرا که امروز بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، ایثارگران شرایط سختی را گذراند و همه با این مشکلات روبه رو هستیم و باید این کار را انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهوری باید ضامن حل مشکلات اقتصادی با مشارکت و همراهی مردم باید باشد، در دهه ۹۰ شرایطی سختی گذراندیم، به طوری که از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد بود و نقدیندگی ۲۶ برابر بود که این موضوع نشان دهنده اقتصاد سخت و مشکلات دارد.

در دولت خدمت و پیشرفت، با مشارکت مردم و سرمایه گذاران، برنامه‌ها را پیش خواهیم برد
قالیباف با اشاره به دوران کرونا گفت: پدران و مادران خانواده کار تربیت و آموزش بچه‌‎ها را در آن شرایط به عهده گرفتند و هم تامین هزینه‌ها را در اوج مشکلات اقتصادی بر عهده داشتند که باید این شرایط جبران شود و در برنامه هفتم توسعه کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما و میثاق ملی ماست به این موضوع توجه شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه «رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی کشور باشد»، گفت: در دولت خدمت و پیشرفت، با مشارکت مردم و سرمایه گذاران، برنامه‌هایی را پیش خواهیم برد که علاوه بر کنترل تورم، به رشد اقتصادی و احقاق حقوق مردم منجر شود.

باید قفل توقف کشور را بشکنیم

وی افزود: ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع  کرد را ادامه دهیم؛ نقاط قوتش را تقویت و ضعف هایش را برطرف کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه حواس رئیس جمهور باید به سفره مردم و رشد اقتصادی باشد، یادآور شد: بنده معتقدم قفل این توقف را باید بشکنیم و کاری که دولت سیزدهم و شهید رئیسی شروع کردند و پیش بردند، ادامه دهیم؛ در این راه باید نقاط قوت را تقویت کرده و ضعف‌ها را برطرف کنیم. بر همین اساس بر این باورم که ظرفیت‌های کشور بالا است و می توان سه برابر یارانه‌های موجود سرمایه مستقیم داد.

دولت حقوق کارگران، کارمندان، بازنشستگان، زحمت کشان و مردم مناطق محروم را متناسب با تورم پیش برده و قدرت خرید را حفظ کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دولت خدمت و پیشرفت تمام تلاش ما با حضور و مشارکت شما و اقتصاد قوی این است که دولت بتواند حقوق کارگران، کارمندان، بازنشستگان، زحمت کشان و مردم مناطق محروم را متناسب با تورم پیش برده و قدرت خرید را حفظ کند.

قالیباف با اشاره به سخنان پزشکیان مبنی بر انسجام در همه زمینه‌ها، گفت: نگاه آقای پزشکیان را قبول دارم. همچنین آقای پورمحمدی به این موضوع اشاره کردند که فقط موضوع اقتصاد مطرح نیست؛ بلکه فرهنگ هم باید در نظر گرفته شود؛ به عبارتی اگر به فرهنگ کار، فرهنگ تولید، فرهنگ مصرف را توجه نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری و بهره وری را دو موضوع مهم در رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: در برخی از کشورها که به صورت متوسط ۹ درصد رشد داشتند، نصف این رشد را فقط از طریق بهره‌وری به آن رسیدند.

وی با بیان اینکه بهره وری یعنی استفاده درست از مدیریت صحیح، گفت: برای این موضوع باید رئیس جمهوری انتخاب کرد که قابلیت اجرای این کار را داشته باشد. به این معنا که بتواند از ظرفیت اندیشمندان، متخصصان و نخبگان برای تصمیم سازی استفاده کند.

مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده‌محوری است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲.۸ درصد از رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه با توجه به بهره وری پیش بینی شده است؛ برنامه هفتم توسعه سند ملی است و البته ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد ولی نقاط قوتی هم دارد. به عنوان مثال مهمترین موضوع برنامه هفتم توسعه خانواده محوری است و سبد خانوار در همه ابعاد دیده شده است.

قالیباف ادامه داد: در ماده ۱۱۸ این موضوع پیش بینی شده که شورای راهبری در هرکجا در حین اجرا، اشکالی در اجرای برنامه دید، کمیته‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور و کمیسیون‌های دولت برای اصلاح آن تشکیل می‌شود. اما بدانید که قانون وجود دارد و باید آن را اجرا کنیم، نه اینکه بگوییم باید آن را کنار بگذاریم. چرا که این موضوع سبب از دست دادن انسجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷.۵ درصد از ۹ میلیون بشکه انرژی فسیلی کشور هدر می‌رود، یادآور شد: این میزان در مصرف یا در گازهای مشعل هدر می‌رود و از این انرژی که در حوزه پتروشیمی که درآمدی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار دارد؛ فقط ۷.۵ درصد آن استفاده می‌کنیم. اگر دقت کنیم می‌توانیم ۷.۵ درصد را به ۱۵ درصد برسانیم تا در همین یک قلم ۲برابر رشد خواهیم کرد و برای رفع این مشکلات نیازمند مدیر قوی هستیم.

سیاست‌های غلط صادرات را کند کرده است

قالیباف با بیان اینکه فرصت‌های کشور پیش‌بینی پذیر نیست، تاکید کرد: تصمیمات سیاسی و قاعده‌گذاری غلط مانند صدور بخشنامه از سوی یک وزارتخانه که اعتراض فعالان را بر همراه داشته است، سبب فرار سرمایه شده است و سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند کرده و به واردات ترجیح می‌دهیم.

کیفیت پایین خودرو سبب عدم رضایت مردم و دولت شده در حالی که حفظ ۸ میلیارد دلار به معنای بهره وری است
وی درباره رشد ۸ درصد که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، یادآور شد: برای این موضوع دو عامل بهره وری و سرمایه گذاری مورد توجه است و از نظر بنده بهره وری نسبت به سرمایه گذاری ارجحیت دارد. به این دلیل که ظرفیت‌های موجود را برای بهره‌وری حفظ کرده و آن را دنبال کنیم و این موضوع بسترسازی لازم را برای ادامه سرمایه گذاری فراهم خواهد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سخنان پزشکیان که گفته بود برای واردات خودرو دست دوم، ارز نداریم، تصریح کرد: در اینجا اعلام می‌کنم برای این موضوع ارز داریم و در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز داشتیم، اما کیفیت پایین خودرو سبب عدم رضایت مردم و دولت شده در حالی که حفظ همین ۸ میلیارد دلار به معنای بهره وری است.

وی توضیح داد: نقدینگی که در دست ما است بیشتر به کیفیت آن توجه داریم نه کمیت آن، در حالی که این میزان می تواند بیشتر هم باشد. به عبارتی نقدینگی که بیش از هزارمیلیارد تومان است از کمان برنامه ریزی خارج شده است؛ اما در برنامه هفتم توسعه و ماده (۸) آن، دولت را در سال ۱۴۰۳ موظف کرده است که یکی از بانک‌های تخصصی تبدیل به بانک توسعه شود تا نقدینگی به این بانک آمده و فقط برای پروژه‌های زیرساختی هزینه شود.
۳.۵ برابر یارانه‌ها هدر می‌رود

قالیباف ادامه داد: در ال.پی.جی آن چیزی که در مدار خزانه در سال ۱۴۰۰ اداره می‌شد، ۲۷ هزار میلیارد تومان است. اما مجلس یازدهم در این خصوص کنترل و پیگیری کرد تا این موضوع اصلاح شود و ال.پی.جی در سال گذشته ۱۸۰ هزار میلیارد تومان شد که این موضوع نشانه بهره وری است و در معادن و سایر حوزه ها هم به این شکل است.

همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی کشور طرف دیگر باید باشد تا برای رفع تحریم اقدام کند

وی با بیان اینکه یارانه‌ها به میزان ۳.۵ برابر هدر می‌رود، توضیح داد: یعنی ۱۲۶۰ میلیارد تومان هدر رفت داریم. حتی در حوزه تحریم معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی کشور طرف دیگر باید باشد تا برای رفع تحریم اقدام کند.

قالیباف با بیان اینکه برای این موضوع طرح مشخص وجود دارد، گفت: فقط ۱۰۴میلیارد دلار در حوزه بهره وری در سال پرت داریم و این اعداد و ارقام نشان می دهد که انتخاب رئیس جمهور درست که می‌تواند ظرفیت‌هایی را که وجود دارد ولی از دست می رود، اصلاح کند. به عنوان مثال قرارداد با چین و روسیه هنوز اجرایی نشده است و باید از ظرفیت بریکس و شانگهای در انضباط مالی استفاده کرد و در این راه باید به مشارکت مردم در اقتصاد اهمیت دهیم.

حساب‌های دولتی از ۲۵۰ هزار به ۵ هزار حساب رسید

قالیباف با اشاره به اهمیت پنجره انتخابات در سرنوشت کشور توضیح داد: اگر خود تحریمی داخل کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد تحریمی را خارج از کشور حل و فصل کنیم.

اگر خود تحریمی داخل کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد تحریمی را خارج از کشور حل و فصل کنیم
وی با بیان اینکه باید دولت انضباط مالی داشته باشیم، یادآور شد: از زمان ورود به مجلس یازدهم، مصوبه‌ای داشتیم که این مصوبه از سال گذشته در دولت شهید رئیسی ابلاغ شد و بر اساس آن حساب‌های دولتی که بیش از ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار حساب بود و به صورت نقدی به این حساب‌ها در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پول واریز می‌شد، تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی به ۵ تا ۶ هزار حساب رساندیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مقرر کردیم به جای واریز نقدی باید به صورت اعتباری برای این ۵ تا ۶ هزار حساب انجام شود تا پول به ذی‌نفع نهایی برسد و نتیجه این شد که همه دولت‌ها در پرداخت حقوق کسری داشتند و از خزانه پول دریافت می‌کردند، این رویکرد سبب شد دولت در پایان سال گذشته، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات پولی داشته باشد که چنین اقدامی نشان داد ما می‌توانیم.
دولت نهم تا یازدهم با شهرداری همراهی نمی‌کرد

قالیباف با اشاره به حضور ۱۲ ساله مدیریتش در شهرداری تهران عنوان کرد: در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به هر دلیلی با شهرداری همراهی و پشتیبانی نداشتند و حتی مصوبات مجلس را در بخش قانونی اجرا نمی‌کردند، در حالی که پیش از مدیریت ما در ۲۵ سال، ۷۰ کیلومتر برای مترو ریل کشیده شد ولی در مدیریت ۱۲ ساله ما، ۱۵۰ کیلومتر در تهران ریل مترو کشیدیم، حتی تنها ال‌سی (LC) که بدون پیش پرداخت و بدون گارانتی بانک مرکزی برای شهرداری تهران باز شد، در همین دوره بود.

پیش از مدیریت ما در ۲۵ سال، ۷۰ کیلومتر برای مترو ریل کشیده شد ولی در مدیریت ۱۲ ساله ما، ۱۵۰ کیلومتر در تهران ریل مترو کشیدیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امکان استفاده از ظرفیت خارجی وجود دارد، گفت: بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت‌ گفت‌وگو و ارتباط با کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم وجود دارد، باید این مسیرها به اتمام برسد، ما می توانیم سبب تحول شویم و ظرفیت لازم در این حوزه در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

قالیباف در خصوص راهکارهایی که در دولتش برای مهار تورم درنظر خواهد گرفت، عنوان کرد: موضوع تورم از موضوعات جدی است که متاسفانه تورم بالا در مدت زمان طولانی داشتیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تورم به سفره‌های مردم به ویژه حقوق بگیران ثابت، فشار جدی در سال‌های گذشته وارد کرد، گفت: برای رفع تورم باید به سه موضوع دقت شود. نخست اصلاح نظام بانکی است که بانک‌های دولتی و خصوصی سبب خلق پول شدند و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

مجلس اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند

قالیباف اضافه کرد: نقدینگی حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان است، از طرفی این نقدینگی به درستی در تولید هزینه نشده است. بر همین اساس در مجلس یازدهم قانون جدید بانک مرکزی تصویب شد که این قانون اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند و حوزه قضایی مربوط را هم به بانک مرکزی منتقل کردیم تا تخلفات و نظارت بر بانک‌ها را کنترل کند.

نیازمند مدیر قوی هستیم تا بی‌تدبیری در سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته را رفع کند و سفره مردم که بر اثر بی‌عرضگی کوچک شده، بهبود بخشد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر توجه به سرمایه گذاری در تولید عنوان کرد: برای این موضوع باید توسط دولت بانک توسعه تشکیل شود تا مبالغ درنظر گرفته شده فقط برای پروژه‌ها هزینه شود. همچنین ضروری است سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم در نظر گرفت.

وی با اشاره به تاکید ۱۰ ساله رهبر معظم انقلاب در شعار سال مبنی بر حمایت از تولید و کنترل تورم، اظهار داشت: دلیل این تاکیدات مشکلات در حوزه بانکی است و بخشی هم به ساختار بودجه ارتباط دارد، زیرا در بودجه وقتی درآمد پایدار نداشته و متکی به فروش نفت شویم، نابسامانی در انضباط مالی رخ می‌دهد و باید برای رفع تورم به این مسائل توجه کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در کنار همه این مشکلات نیازمند مدیر قوی هستیم تا بی تدبیری در سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته را رفع کند و سفره مردم که بر اثر بی عرضگی کوچک شده، بهبود بخشد. بر همین اساس دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایتی را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت..

 

.....
پزشکیان: عامل اصلی تورم، دولت‌ها هستند

 


مسعود پزشکیان امشب - ۲۸ خردادماه - در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت "برای ایران" را با موضوع اقتصاد تشریح می‌کند. این برنامه هم اکنون به صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم سیما در حال پخش است.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ می دهند.
لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از جناح بندی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره و چهار دقیقه اول با بیان اینکه برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالیانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسیم.

پزشکیان افزود: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم و اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، دسته‌ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه را همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه های دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

وی تصریح کرد: لازمه اجرای برنامه، ابتدا حضور و مشارکت همه به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نخبه و دانشگاهی و نه جناحی و دسته ای است. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیستند ما را به آن هدفی که در برنامه است، نمی رساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم.  اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح ها، دسته ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

پزشکیان گفت: لازمه اجرای برنامه اول حضور و مشارکت همه بدور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نه جناحی و دسته ای، آنهایی که نخبه و دانشگاهی هستند. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیست ما را به آن هدفی که در برنامه است برساند.

وی ادامه داد: قانون برنامه ای که نوشته شده در مجلس و آنچه که دولت آورد، ۷ فصل و ۲۶ بند بود که تبدیل به ۲۶ فصل و ۱۱۹ ماده و ۱۰۰۸ بند شد که تبدیل به ۱۰۸ حکم شد که از نظر علمی غیرممکن است، شورای نگهبان اشکال گرفت و در مجلس ماده ای را اضافه کردند و ماده الحاقی ۳۵ بود که براساس آن ۲۶ بند را دولت در عرض یک سال بازنگری کند و به مجلس ارایه دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: معنی این حرف آن است که دولتی که در آینده می آید باید روی آن ۲۶  بند برنامه ریزی کند. که از نظر علمی غیر ممکن است. البته در این وضعیت با این نیروها و کارشناسان اصلا حد آن برنامه هم قابل اجرا نیست. در ۲۶  بندی که آورده و ماده ۳۵ که دولت را موظف کرده برنامه بنویسد فرصتی را به دولت خواهد داد که همراه کارشناسانی که خواهند آمد و برنامه درستی را تنظیم کنند بتوان آن اهداف را مجددا بازنگری کرد و روشن و مشخص این حرف را به  نتیجه رساند.

پزشکیان یادآورشد: بحث دیگر اینکه علاوه بر وحدت و انسجام داخلی که لازم است، امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزها با دولت های منطقه و با دنیا بتوانیم به آن ۸ درصد برسیم.
برای رشد ۸ درصدی سالیانه اقتصادی ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد دلار را تهیه کنیم غیرممکن است.  در نتیجه این که ما با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم از ملزومات این هدف است که اگر نرسیم فقط شعار داده ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از طرف دیگر کاری که در داخل باید انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت می کنند، میدان دهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها باز باشند و کار کنند و نباید در این مملکت یک تولید کننده بدنش بلرزد که فردا چه بلایی قرار است سرش بیاید چرا که قوانین را لحظه به لحظه می نویسیم و بی ثباتی در قانون ایجاد می کنیم و مشکلاتی را بوجود می آوریم که هیچ تولید کننده ای در این بستری که درست کردیم امنیت سرمایه گذاری ندارد که حداقل ۱۰۰ میلیارد سرمایه گذاری کند.


در جریان فروش نفت ضرر می‌کنیم/خرید خودروهای دست دوم افتخار شده است

پزشکیان در بخش دوم این مناظره و چهار دقیقه دوم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: سیر تاریخ و تجربه جهانی و بین المللی نشان داده که آدمی که تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی، رشد نداشته است. رشد بدون آنها امکان پذیر نیست. باید صادرات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

وی افزود: برادرمان دکتر قاضی زاده هاشمی که گفت ما باید سرمایه گذار بیاوریم  این یک نوع سرمایه گذاری است یعنی نمی شود بدون سرمایه گذاری کاری کرد. ما گران می خریم و ارزان می فروشیم. در جریان فروش نفت کلی ضرر می کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا مفت دارایی هایمان را می فروشیم. کالاهایی را که باید راحت بخریم، گران می خریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مصوبه ای که کردیم در بهترین شرایطش خودروهای دست دوم که بخریم افتخار شده است. آیا این برازنده جامعه ما ایرانی ها است که خودروی دست دوم بخریم در حالی که برای آن هم دولت دلار ندارد، اگر دلار داده نشود حتی برای همان خودروی دست دوم هم مشکل ایجاد می شود.

پزشکیان تاکید کرد: تحریم فاجعه است این که بگوییم تحریم را دور می زنیم که داریم دور می زنیم در این مسیر غلطی که می رویم کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر آمارها در فساد در دنیا  رتبه ۱۵ از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می آید و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی گفت: اگر شفافیت در اقتصاد نیاید، اگر مسیرها را روشن نکنیم، اگر بازار را نداشته باشیم و اگر نتوانیم با دنیا رابطه داشته باشیم چگونه صادرات کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با چین توافق کردیم که سرمایه گذاری کند. گفتند تا اف ای تی اف را حل نکنید سرمایه گذاری نمی کنیم. اگر راست می گویند بیایند سرمایه گذاری کنند،  امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب ها بتوانیم سرمایه گذار خارجی داشته باشیم. امکان ندارد با این تحریم هایی که درست کردند یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر یک عده آدم هایی همین طوری جمع کنند شرکت تجاری شوند.

پزشکیان تاکید کرد: تحریم فاجعه است این که بگوییم تحریم را دور می زنیم که داریم دور می زنیم در این مسیر غلطی که می رویم کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر آمارها در فساد در دنیا  رتبه ۱۵ از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می آید و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

پزشکیان ادامه داد: این وضعیت اقتصادی ۴۰ سال است را که می گوییم درست می کنیم . روز به روز پول مان بدتر می شود قدرت خرید مردم بدتر می شود. می گوییم پول می دهیم در حالی که پول چاپ کنید می خواهید بدهید پولت بی ارزش می شود. پول از کجا می خواهید بیاورید باید درآمد کسب کنید که پول بدهید چگونه می خواهید درآمد کسب کنید.

وی یادآورشد: بعضی از مسایلی که برادرمان آقای قالیباف گفتند دقیقا این است که می توانیم در داخل یک مقدار کنترل انرژی با بهره وری و افزایش کارایی ،  کارهایی انجام دهیم اما  نمی توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم. ما داریم مخازن زیرزمینی را با این تکنولوژی غلط از دست می دهیم. به جای این که در نفت ۴۰ درصد بهره وری داشته باشیم ۱۲ تا ۱۳ درصد بهره وری داریم و ۴۰ درصد را مفت از بین می بریم که دیگر بازیافت نمی شود،چه کسی باید این را جواب دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: حقوق هایی که به کارگر و کارمند می دهیم در حالی که رشد ۴۰ درصدی است اما پرداخت ما ۲۰ درصدی در بهترین شرایط است بنابراین با این روند امکان پذیر نیست. ما باید نگاه مان را عوض کنیم. نخبگان ما دارند می روند سرمایه ما هم دارد می رود. ما می گوییم درست می کنیم و از این وعده ها به مردم می دهیم و روز به روز وضعیت مردم بدتر می کنیم.

پزشکیان افزود: بگویید با این تئوری در دنیا کجا را درست کردند که ما می خواهیم مملکت را مشابه آن درست کنیم و نتیجه بگیریم. کدام تئوری می گوید که این روند را برویم نتیجه می گیریم.



چرا به کسی که برای کشور هزینه دارد، فوق العاده مدیریت می‌دهیم

پزشکیان در ادامه این مناظره و چهار دقیقه سوم ادامه داد: در رابطه با بحث هایی که برادرمان آقای قالیباف مطرح کردند به طور قطع اگر مدیریت اصلاح شود یکسری مسایل هزینه ای را می توان از آن محافظت کرد که برنامه آن مفصل است و در اصلاحاتی که در دنیا گرفته است در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده سه اصل و پنج استراتژی دیده شده که اگر در کشور عملیاتی کنیم یکسری مشکلات داخل را می توانیم حل کنیم.

وی گفت: این سه اصل که چه کسی مسئول است و چگونه باید اقدام کند در هر کدام از قسمت هایی که گفتند و چگونه باید پاسخگو باشند. اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی پاسخگو است. این تصمیمات ما اگر وضعیت مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگو است بنابراین برای این سه اصل ۵ استراتژی وجود دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما خیلی جاها کسانی را آورده ایم که کاری نمی کنند و کارایی ندارند و  فوق العاده مدیریت هم می گیرند در حالی که باید پول را براساس نتیجه کار پرداخت کنیم یعنی پرداخت عملکردی که این کار را هم نمی کنیم. پول ها را می دهیم و هزینه ها را انجام می دهیم اما نتیجه ای به دست نمی آید، کسی که مدیریت را بدتر و هزینه اضافه می کند، فوق العاده مدیریت هم می گیرد. چرا به کسی که ضرر می دهد فوق العاده مدیریت می دهیم.

پزشکیان بیان داشت: از طرف دیگر خصوصی سازی است جاهایی که باید به خصوصی ها بدهیم باید این کار را انجام دهیم. این کار را کسی می تواند انجام دهد که سابقه علمی و توان علمی دارد. عده ای از آدم هایی را بگذاریم که دوست یا حزب و جناح خودمان است که بگوییم بیاید این کار را انجام دهد همین اتفاقی می شود که  در این ۴۰ ساله افتاده است.

وی ادامه داد: من نمی دانم برادرمان آقای قاضی زاده گفتند آقای رئیسی، ما گفتیم دولت ها در این روند این مشکلات را داشتند. قراردادهای کنتراتی و یا شرکتی واگذار کردن و طبق اینها عمل کردن است. اینها تجربیات بین المللی است. این حرف هایی که ما می گوییم ما این کار را می کنیم باید این عزیزان بگویند این روش را کدام رفرانس علمی زده، کدام مملکت این  روش را رفته که غیر از این چهارچوب ها است و نتیجه گرفته است. این را چند درصد از کارشناسان مملکت ما این حرف ها را قبول دارند که ما باید این کار را بکنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مشورت با عقل دیگران گفت: وقتی مریض می‌شویم به دنبال پزشک کارشناس هستیم نه این‌که پزشکی را پیدا کنیم که از جناح ما باشد، در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیز باید این‌گونه رفتار کنیم. بهترین روش را هم اگر طراحی کنید اما اگر به دست کسی بدهید که کارشناس نیست، آن را خراب می‌کند.

پزشکیان درباره وعده‌ها برای تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم پیشرفت گفت: همه گفتند ما هشت درصد رشد می دهیم چرا ندادند؟ آنها که گفتند و نتوانستند باید محاکمه شوند. الان بازنشسته ها و معلمان ما نمی توانند زندگی کنند. چه کسی باید حل شود؟ با شعارهای ما حل می شود؟ با کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دنیا می شود. مغزها و سرمایه ها در حال فرار کردن هستند.

وی درباره  وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه افزود: الان بازنشستگان و معلمان ما زندگی‌شان نمی‌چرخد و کسانی که کارمند هستند گرفتار شده‌اند؛چه کسی باید مشکل آنها را کند؟ شعارها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا وجوددارد که اگر به آن‌ها متکی شویم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.


پزشکیان در بخش دیگری از این مناظره و چهار دقیقه چهارم اظهار داشت: در برنامه هفتم اشکالی که شورای نگهبان و بعد تشخیص مصلحت نظام گرفته و آمد مجلس آنجا نوشته ماده الحاقی ۳۵ براساس آن دولت مکلف شده است که ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن قانون نسبت به تهیه برنامه ها اقدام است یعنی قرار است برنامه ای با آن ۲۶ بند نه ۱۰۰۸ ماده هدفی که مشخص کردند که نزدیک ۱۱۹ ماده است.این خود قانون است یعنی برنامه ای که نوشته شده تبدیل به این شده که یکساله بنویسند.

وی بیان کرد: بانک جهانی را نگفتم که نسخه آن را اجرا کن من گفتم بانک جهانی ۴۰ کشور را بررسی کرده آنهایی که موفق شدند این راه را رفته اند. شما بفرمایید غیر از این راه کدام مملکتی رفته و موفق شده است. مسئولیت، روش اجرا و پاسخگویی. آنهایی که می توانیم چرا پاسخگو نیستند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مگر قرار نبود یک میلیون مسکن بسازیم در حالی که ۳۰۰ هزارتا هم درست نشده است.  مگر قرار نبود یک میلیون شغل ایجاد کنیم  نمی خواهم وارد آن قصه ها بشوم. آقای دکتر مگر قرار نبود می گفتند سه روزه مشکل بورس را من حل می کنم همه یکجا بودند چرا مشکل بورس را حل نکردند. یکی در همان جریان می گفت که من با یک میلیون شغل ایجاد می کنم  اصلا توهین به شعور آدم است.
چرا آدم‌هایی که کارشناس نیستند سرکار می‌گذارید

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با مسایل در دنیا مشکل راه حل برای حل مشکل نیست. مشکل کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده نبود انسان هایی است که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش ها را داشته باشند. این که ما خودمان می توانیم یعنی چه؟ ما خودمان بدون تجربه و استناد علمی  و کارشناسی و بدون تجربه چگونه می توانیم؟ این نسخه را که برای مملکت می نویسم دل و روده آن را بیرون می ریزیم بعد نمی توانیم جمع کنیم. چرا آدمهایی که کارشناس نیستند سرکار می گذارید.

وی یادآورشد: من نمی خواهم بگویم الان در دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی از جایی دیگر آورده است و رئیس سازمان کرده اند. نمی خواهم بگویم که درفلان کارخانه آدمی را آورده اند که از آن رشته سر در نمی آورد و بدترش کرده است. این که ما دستاورد داریم غیرقابل انکار است. من که نمی گویم دستاورد نداریم می گویم از روش های علمی و کارشناسان و کسانی که خبره اند استفاده نکنیم .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس قانون برنامه باید رفت و حرف من از اول این بوده است اما این که قانون برنامه منابع آن همخوانی داشته باشد که این یک بحث علمی رقم و عدد است. ۴۰ سال است که می گوییم رشد ۸ درصد، چرا نتوانستند. از اول انقلاب تا الان چرا نتوانستند. چرا حرف هایی می زنیم که اجرا نخواهیم کرد. الان ادعا می کنیم و بعد نمی توانیم جواب دهیم هیچ کس هم نیست که بگوید چرا.

پزشکیان گفت: آقای دکتر می گوید ترکیه شکست خورده است. لطفا بروند آنجا جاده ها، مغازه ها و صادرات بازرگانی و مردم ترکیه را با این تورمی که دارند ببیند بعد با جاده های ایران مقایسه کند، زمان قبل از انقلاب ترکیه حسرت جاده های ایران را می خورد. الان ببینید در یک جاده صدکیلومتری ۷۰ تا  ۸۰ تونل زدند ما ۴ تا تونل می زنیم افتخار می کنیم.

وی با بیان این که باید بدانیم کجاییم تا بدانیم چه چیز را حل کنیم، گفت: ما بدون مشارکت همه ، بدون حل این اختلافات و مشکلات و بدون اتکا به مسایل علمی و تجربه های بین المللی و بدون بازکردن بازار امکان ندارد که پیشرفت کنیم.


تلاش آیت الله رئیسی را نادیده نمی‌گیریم اما باید بررسی کنیم چرا مشکلات بورس حل نشد

پزشکیان در ادامه این مناظره در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: چه کسی گفته ما دل به خارج می بندیم. من اول گفتم که باید انسجام داخلی داشته باشیم. اختلافات را کنار بگذاریم. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم و مرزها را باز کنیم مشکل حل نمی شود. هرچقدر پول هم بیاوریم فایده ندارم. باید اختلافاتمان را حل کنیم. تصویر این که یک عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی، خارجی و وابسته و از این حرف ها، این تصورات را باید درست کنند. این مردم ایران هستند که مشکلات را می توانند حل کنند نه یک گروه ، دسته و جناح.

وی در رابطه با بورس هم افزود: من نگفتم که بورس حل نمی شود، بورس سه روزه حل نمی شود حتی یکساله هم مشخص نیست که حل شود در نتیجه این توقعی که در جامعه ایجاد می کنید که ما سه روزه حل می کنیم امکان ندارد. همه وعده هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت که نشد و تورم هم آمد و وعده هایی هم که دادند معلوم شد که چگونه است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: البته این مانع نمی شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی را نادیده گرفت. شبانه روز تلاش کرد و زحمت کشید ما قدردان زحمات آنها هستیم اما این که چرا حل نشد دلایل علمی دارد. مدیران، کارشناسان، عدم ارتباط بین المللی، اختلافات و دعواهای داخلی اینها علل عدم حل مشکل است.

پزشکیان با تاکید بر این که عامل اصلی تورم ها دولت ها هستند، گفت: دولت است که تورم ایجاد می کند یا کسری بودجه دارد یا از بانک ها می خواهد که پول چاپ کنند. اگر می خواهد درست شود  باید کسری بودجه را به مجلس نیاورد و از طرف دیگر بانک ها پول چاپ نکنند.

وی افزود: واقعیت این است که تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن است. بدون این که متوجه شوید صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که قدرت خرید از بین رفته است. اکثر نگرانی ها و اعتراضاتی که بازنشستگان و معلمان در این کشور دارند برای این که زندگی خود را با روند تورمی به راحتی ادامه دهند. شرمسار خانواده شان هستند. معلم چرا باید اسنپ کار کند.

پزشکیان ادامه داد: باید در اصلاح بودجه ریزی را عملیاتی کنیم . دولت باید هزینه های خود را  کنترل کند وکسری بودجه برای سیستم ایجاد نکند. کنترل بودجه چگونه است؟ کنترل هزینه زمانی امکان پذیر است که بودجه عملیاتی شود. کنترل هزینه زمانی است که نظارت اصلاح شود. کنترل هزینه زمانی است که شفافیت در هزینه ها اعمال شود. و از طرف دیگر دولت اولین کاری که باید بکند به بانک ها دستور ندهد که پول چاب کنند. بانک ها را وادار نکند که تعهداتی ایجاد کنند که امکان پرداخت وجود ندارد. به بانک ها بگوید کسانی که می خواهند ازدواج کنند این پول ها را بدهید. از کجا باید بدهند باید چاپ کنند. اکثر توقعاتی که دولت در بانک ها اعمال می کند، عامل تورم است.

وی افزود: واقعیت این است که تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن است. بدون این که متوجه شوید صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که قدرت خرید از بین رفته است. اکثر نگرانی ها و اعتراضاتی که بازنشستگان و معلمان در این کشور دارند برای این که زندگی خود را با روند تورمی به راحتی ادامه دهند. شرمسار خانواده شان هستند. معلم چرا باید اسنپ کار کند.
وی گفت: اگر می خواهیم تورم را مهار کنیم باید نظام بانک ها را به صورت علمی اصلاح کنیم. قاعده مندی قیمت ها و خدمات بانکی را انجام دهیم

 

ادامه دارد.....

ایرنا
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید