کد : 5739 ۱۱آبان ۱۴۰۴ ساعت 17:42
مدیران، روابط عمومی ها، رسانه ها و دیگران....

کنش های رسانه ای که پیامی برای مردم ندارد!

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: به نظر می رسد، از ابتدای سال جای تاکنون نوعی جو رسانه ای بسیاری از مجموعه ها و ارکان روابط عمومی ها، مدیران اجرایی، روسای سازمان ها و نهادها ، نماینده های مجلس و دیگران را فراگرفته است که در فضاهای مجازی مانند سلبریتی ها، بلاگرها و امثال آن عمل می کنند.www.gilan۲۴.ir
کنش های رسانه ای که پیامی برای مردم ندارد!

در این شیوه های عملکردی نا صحیح رسانه ای که ریشه در عدم آشنای از اصول روزنامه نگاری ، تولید محتوا و اصول علمی بیان دستاوردها دارد - روابط عمومی ها ، گروهی از رسانه های مجازی و بعضا شرکت های تبلیغاتی طرف قرار داد سازمان های دولتی و مجلسیان ، مدیران شهری، بخشهای خصوصی و حتی برخی امامان جمعه ها در فضا هایی همچون اینستاگرام ، ایکس، واتساپ و ....با بارگذاری یک تصویر از خود یا مدیر مورد نظر جمله ای را بازتاب می دهند که  این مدیر و مسئول از یک طرح و پروژه  و جشنواره  و فعالیت اقتصادی یا اجتماعی و مناطق شهری و روستای خاص بازدید کرد.

پژوهش ها حاکی است، در این موارد افکار عمومی اظهار می دارند، انتشار این تصاویر مربوط به حضور صرف در یک مکان و  دید و بازدیدها و نظایر آن چه سود و ارزشی برای جامعه دارد و لذا کسانی که چنین اقداماتی را انجام می دهند یا اطرافیان شان  باید سواد رسانه و علم رسانه را  بیاموزند.

در علم رسانه  یکی از بخش ها و ارکان خبر رسانی " خبر و گزارش تصویری "  تعریفی دارد که براساس آن ، روابط عمومی، رسانه، خبرنگار و روزنامه نگار و همه کسانی که کار حرفه ای خبری و تبلیغاتی انجام می دهند - عکسی شفاف با وضوح بالا ، زاویه درست و توجه به زمینه ها و رنگ و چهره مورد نظر و اغلب جذاب را در فضای مجازی " اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، ایتا، بله ، روبیکا  و ....بارگذاری می کنند.. 

براساس  اصل علمی و حرفه ای کار رسانه ای - عامل این اقدام باید پیامی ارزشمند و مورد وثوق و مفید را  به افکار عمومی منتقل کند که این پیام دارای محتوای ارزشی باشد ( ارزش های خبری) و مخاطب جلب  شده و  بهره بگیرد و گرنه  برای مخاطبان تنها زحمت دیدن و صرف وقت را ایجاد خواهد کرد..

همه مدیران اجرایی و مسئولان نهادها و سایر دستگاهها هم چنین مسئولان  روابط عمومی ها به درستی آگاهند ، مردم آگاه امروز  جامعه ما  " و هر جامعه ای " هرگز دوست ندارند عکس یک مدیر کل و رئیس سازمان، داوطلب نمایندگی و نظایر آن  را مشاهده کنند که زیر آن دارای پیام ارزشمند نباشد.

در این فضا اولین سئوالی که به ذهن مخاطب می رسد این است که :  خوب بازدید کرد که کرد چه پیام و نفعی برای مردم دارد.؟.

کارشناس های خبره رسانه ای  به درستی می دانند، صرف دیدن و بازدید برای رسانه و افکار عمومی جذابیتی ندارد اما  همین دید و بازدیدها زمانی جذاب و دارای ارزش می شود که پیام مهمی در زیر آن تصویر به مخاطب انتقال داده و  به شیوه ای علمی و حرفه ای اطلاع رسانی کنید.

در این صورت هم آن تصویر از نگاه بیننده جالب است و هم از پیام ارزشی آن مفهومی مفید را دریافت می کند که با زندگی او و دیگر افراد جامعه مرتبط بوده و  قابل اعتنا است

متاسفانه بسیاری از مدیران قوای سه گانه و مسئولان روابط عمومی ها که با علم رسانه - سواد رسانه ای - رسانه شناسی و .... آشنایی لازم را ندارند و رغبتی هم برای فراگیری آن نشان نمی دهند ، تصور می کنند که این مقدار تصویر سازی برای افکار عمومی اقناع کننده است در حالی که  هرگز چنین نیست و او زمانی متوجه این معنا می شود که افکار عمومی به صورت آزاد یا از طریق رسانه ها انتقاد و اعتراض کرده و یا دیگر آن سازمان و مجموعه را دیگر دنبال نمی کند.!.

تصمیم ندارم در این متن به نمونه ها و مصداق های بسیاری که وجود دارد ،  اشاره داشته باشم و مدیران اجرایی ، مسئولان روابط عمومی ها ، رسانه ها و سایر صاحب نظران و اهل فن می دانند که منظور و مقصود چیست.

متاسفانه در ماههای نزدیک به انتخابات شوراها این نمونه ها رو به افزایش است و حتی نمایندگان مجلس هم وارد صحنه  هایی شده اند تا درست یا غلط و اغلب خارج از چارچوب های قانونی مقاصد خود را دنبال می کنند.

کلام آخر - در علم اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی ، رسانه ها و روابط عمومی ها و حتی افراد شخصی  زیر مجموعه مدیران بخش های دولتی و خصولتی و خصوصی باید یا پیام آن خبر را به صورت کامل منتشر کنند و یا در صورت در اختیار نداشتن متن و جزییات خبر با یک یا چند عکس و زیر نویس های مناسب جامعه را به یک مطلب خاصی آگاه سازند و به این عمل " انتشار گزارش تصویری می گویند.

مشاوران اطلاع رسانی دولت و سخنگویان وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی هم چنین در دستگاه قضایی و نهاد قانونگذاری هم چنین بخش های خصوصی تاثیر گذار در جامعه برای بیان دقیق و درست بیان دستاوردها علم رسانه و سواد رسانه ای با بیاموزند که بیان دستاوردها جلوی فضاسازی های داخلی و خارجی را سد و انگیزه کار و تلاش در جامعه را افزایش خواهد داد. موفق باشید ..

مدیر مسئول .

نویسنده و مدرس دانشگاه - 10 ابان 1404

 گروه رسانه ای با مردم 


 

پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
📚 اولین دوره حضوری آموزشی اصول علمی روزنامه‌نگاری - مرکزآموزش عالی رحمان رامسر
رشت، سه راه سردار جنگل، قاسم زاده اصل
کمک به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گیلان
زیباترین جلوه نوع دوستی، کمک به بیماران نیازمند است. بیماران دیالیزی و پیوند کلیه منتظر کمکهای کوچک و بزرگ شما هموطنان هستند. انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان
چاپ سوم اصول علمی روزنامه نگاری منتشر شد
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری " چاپ سوم " منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل های کتاب است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل " mohammadpour3650@yaho.com