در این شیوه های عملکردی نا صحیح رسانه ای که ریشه در عدم آشنای از اصول روزنامه نگاری ، تولید محتوا و اصول علمی بیان دستاوردها دارد - روابط عمومی ها ، گروهی از رسانه های مجازی و بعضا شرکت های تبلیغاتی طرف قرار داد سازمان های دولتی و مجلسیان ، مدیران شهری، بخشهای خصوصی و حتی برخی امامان جمعه ها در فضا هایی همچون اینستاگرام ، ایکس، واتساپ و ....با بارگذاری یک تصویر از خود یا مدیر مورد نظر جمله ای را بازتاب می دهند که این مدیر و مسئول از یک طرح و پروژه و جشنواره و فعالیت اقتصادی یا اجتماعی و مناطق شهری و روستای خاص بازدید کرد.
پژوهش ها حاکی است، در این موارد افکار عمومی اظهار می دارند، انتشار این تصاویر مربوط به حضور صرف در یک مکان و دید و بازدیدها و نظایر آن چه سود و ارزشی برای جامعه دارد و لذا کسانی که چنین اقداماتی را انجام می دهند یا اطرافیان شان باید سواد رسانه و علم رسانه را بیاموزند.
در علم رسانه یکی از بخش ها و ارکان خبر رسانی " خبر و گزارش تصویری " تعریفی دارد که براساس آن ، روابط عمومی، رسانه، خبرنگار و روزنامه نگار و همه کسانی که کار حرفه ای خبری و تبلیغاتی انجام می دهند - عکسی شفاف با وضوح بالا ، زاویه درست و توجه به زمینه ها و رنگ و چهره مورد نظر و اغلب جذاب را در فضای مجازی " اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، ایتا، بله ، روبیکا و ....بارگذاری می کنند..
براساس اصل علمی و حرفه ای کار رسانه ای - عامل این اقدام باید پیامی ارزشمند و مورد وثوق و مفید را به افکار عمومی منتقل کند که این پیام دارای محتوای ارزشی باشد ( ارزش های خبری) و مخاطب جلب شده و بهره بگیرد و گرنه برای مخاطبان تنها زحمت دیدن و صرف وقت را ایجاد خواهد کرد..
همه مدیران اجرایی و مسئولان نهادها و سایر دستگاهها هم چنین مسئولان روابط عمومی ها به درستی آگاهند ، مردم آگاه امروز جامعه ما " و هر جامعه ای " هرگز دوست ندارند عکس یک مدیر کل و رئیس سازمان، داوطلب نمایندگی و نظایر آن را مشاهده کنند که زیر آن دارای پیام ارزشمند نباشد.
در این فضا اولین سئوالی که به ذهن مخاطب می رسد این است که : خوب بازدید کرد که کرد چه پیام و نفعی برای مردم دارد.؟.
کارشناس های خبره رسانه ای به درستی می دانند، صرف دیدن و بازدید برای رسانه و افکار عمومی جذابیتی ندارد اما همین دید و بازدیدها زمانی جذاب و دارای ارزش می شود که پیام مهمی در زیر آن تصویر به مخاطب انتقال داده و به شیوه ای علمی و حرفه ای اطلاع رسانی کنید.
در این صورت هم آن تصویر از نگاه بیننده جالب است و هم از پیام ارزشی آن مفهومی مفید را دریافت می کند که با زندگی او و دیگر افراد جامعه مرتبط بوده و قابل اعتنا است
متاسفانه بسیاری از مدیران قوای سه گانه و مسئولان روابط عمومی ها که با علم رسانه - سواد رسانه ای - رسانه شناسی و .... آشنایی لازم را ندارند و رغبتی هم برای فراگیری آن نشان نمی دهند ، تصور می کنند که این مقدار تصویر سازی برای افکار عمومی اقناع کننده است در حالی که هرگز چنین نیست و او زمانی متوجه این معنا می شود که افکار عمومی به صورت آزاد یا از طریق رسانه ها انتقاد و اعتراض کرده و یا دیگر آن سازمان و مجموعه را دیگر دنبال نمی کند.!.
تصمیم ندارم در این متن به نمونه ها و مصداق های بسیاری که وجود دارد ، اشاره داشته باشم و مدیران اجرایی ، مسئولان روابط عمومی ها ، رسانه ها و سایر صاحب نظران و اهل فن می دانند که منظور و مقصود چیست.
متاسفانه در ماههای نزدیک به انتخابات شوراها این نمونه ها رو به افزایش است و حتی نمایندگان مجلس هم وارد صحنه هایی شده اند تا درست یا غلط و اغلب خارج از چارچوب های قانونی مقاصد خود را دنبال می کنند.
کلام آخر - در علم اطلاع رسانی و آگاهی افکار عمومی ، رسانه ها و روابط عمومی ها و حتی افراد شخصی زیر مجموعه مدیران بخش های دولتی و خصولتی و خصوصی باید یا پیام آن خبر را به صورت کامل منتشر کنند و یا در صورت در اختیار نداشتن متن و جزییات خبر با یک یا چند عکس و زیر نویس های مناسب جامعه را به یک مطلب خاصی آگاه سازند و به این عمل " انتشار گزارش تصویری می گویند.
مشاوران اطلاع رسانی دولت و سخنگویان وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی هم چنین در دستگاه قضایی و نهاد قانونگذاری هم چنین بخش های خصوصی تاثیر گذار در جامعه برای بیان دقیق و درست بیان دستاوردها علم رسانه و سواد رسانه ای با بیاموزند که بیان دستاوردها جلوی فضاسازی های داخلی و خارجی را سد و انگیزه کار و تلاش در جامعه را افزایش خواهد داد. موفق باشید ..
مدیر مسئول .
نویسنده و مدرس دانشگاه - 10 ابان 1404
گروه رسانه ای با مردم