ولدی با بیان اینکه تقسیمات راه آهن فرا استانی است، افزود: تقریباً ۲۳ استان کشور به شبکه ریلی متصل هستند و منطقه شمال ۲ که حوزه استحفاظی ماست از بخشی از استان البرز آغاز و در بخش هایی از انزلی نیز عبور میکند.
وی به پیدایش راه آهن در گیلان اشاره کرد و گفت: استان گیلان در اسفند سال ۹۷ صاحب راه آهن شد و از همان زمان نیز بهرهبرداری آغاز شد و به شهرهایی از جمله مشهد مقدس حرکت قطار انجام میشود و استقبال فراوانی از این شیوه حمل و نقل در گیلان مشاهده میشود.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای کشور این استقبال مشاهده نمیشود، تصریح کرد: استقبال از راه آهن در گیلان بیش از ۱۰۰ درصد بوده و این در حالی است که این حمل و نقل از قیمت ارزانی برخوردار نیست و یقیناً این استقبال نشاندهنده رضایت مردم از این فعالیت است.
وی با بیان اینکه تقاضا داریم تابلوهای راهنمای نشاندهنده ایستگاه راه آهن در شهر بیشتر نصب شود، افزود: این اقدام می تواند بسیار راهگشا باشد و همچنین با اینکه اطلاع داریم که راه آهن خارج از محدوده شهر رشت است انتظار داریم در صورت امکان نسبت به جمع آوری زباله در این محدوده توجه بیشتری معطوف شود.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز به همراه جمعی از اعضای شورا و شهردار رشت در دیدار با مدیر کل راه آهن گیلان اظهار کرد: راه آهن یکی از زیر ساخت های گردشگری است و داشتن چنین زیر ساخت هایی برای جذب گردشگران بسیار حائز اهمیت است.
محمد حسین واثق کارگرنیا بیان اینکه امیدواریم با اجرای چنین پروژه هایی شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و گردشگران در حوزه حمل و نقل باشیم افزود: با توجه به اینکه در سال ۱۲۷۶ رشت در مسیر پیربازار دارای راه آهن بود و نخستین راه آهن شمال به جنوب کشور در سال ۱۳۱۳ احداث و راه اندازی شد ، پس از گذشت حدود ۱۲۰ سال در سال ۹۷ راه آهن رشت به بهره برداری رسید که این نشان دهنده مظلومیت رشت و استان گیلان است.
وی با تاکید به اینکه متاسفانه نگاه درستی نسبت به شهر رشت و استان گیلان در برخی از مسئولین وجود ندارد بیان کرد: البته در این دوره شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی از جمله اختصاص اعتباراتی به منطور رفع مشکل چندین ساله زباله سراوان و غیره هستیم که امیدوار کننده است.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه یکی از دلایل استقبال از راه آهن به واسطه ایمنی سفر است، افزود: رشت یک شهر گردشگری است که دارای ظرفیتهای طبیعی و خدادادی فراوانی است و امیدواریم با توسعه چنین زیرساختهایی بتوانیم شاهد جذب بیشتر گردشگر و متعاقب آن اشتغالزایی و رونق اقتصادی باشیم.
کارگرنیا با تاکید به اینکه نباید به راه آهن به عنوان مجموعهای خارج از محدوده رشت نگاه کرد، افزود: شورای رشت در اینباره از هیچ مساعدتی مضایقه نمیکند و این مهم میتواند زیرساختی بسیار تأثیرگذار در توسعه گردشگری باشد.
رحیم شوقی شهردار رشت نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در زمانی که در دفتر فنی استانداری گیلان بودم شاهد انجام اقدامات فنی و کلنگ زنی این مجموعه بودم اظهار کرد: این موضوع موجب شده که نسبت به این مجموعه تعلق خاطر داشته باشم.
شوقی با بیان اینکه لحظه به لحظه اجرای پروژه خطوط راه آهن برای ما موجب غرور بود، افزود: از تمامی دست اندرکاران خطوط راه آهن رشت کمال تشکر دارم و استقبالی که از سوی مردم رشت و گیلان انجام میشود برای ما رضایتبخش است.
شهردار رشت با بیان اینکه اتصال خطوط راه آهن به آستارا آوردههای فراوانی برای شهر رشت و استان گیلان دارد گفت: این خطوط در اتصال آسیای میانه بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم بتوانیم شاهد افتتاح هر چه سریعتر خطوط دیگر راه آهن و اتصال به کاسپین و آستارا باشیم
***
برای مسافتهای کوتاهتر، بسیاری از شهرها دارای شبکه قطارهای رفت و آمدی (که به آنها قطارهای حومه ای نیز گفته میشود) در خدمت شهر و حومه آن هستند. این قطارها یک روش حمل و نقل بسیار کارآمد برای کنار آمدن با تقاضای زیاد ترافیک در یک کلانشهر هستند. در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، افراد زیادی را با مساحت بسیار کمتر زمین و آلودگی هوای کم حمل میکند. راهآهن رفت و آمدی در مقایسه با سیستمهای حمل و نقل سریع با فرکانس نسبتاً کمتر، مسافت بیشتری را طی میکند و ممکن است مسیرها را با قطارهای دیگر به اشتراک بگذارد
کانکت به معنای ، وصل کردن یا شدن، همبند کردن یا شدن، جفت کردن یا شدن، مرتبط کردن یا شدن، متصل کردن یا شدن، وابسته دانستن، مرتبط پنداشتن، رابطه(ی منطقی یا طبیعی) داشتن، وابسته بودن، تداعی داشتن، (تلفن) رابطه برقرار کردن، (ترن و اتوبوس و غیره) با هم تلاقی داشتن (به طوری که مسافران بتوانند از یکی به دیگری بروند.