کد : 1870 ۲۲مهر ۱۴۰۳ ساعت 15:52
استاندار گیلان،

نباید به راحتی اجازه تغییر کاربری زمینهای کشاورزی را بدهیم + دیدگاه ما

پایگاه خبری ، رسمی گیلان ۲۴: استاندار گیلان در دیدار با معاونان بنیاد مسکن کشور گفته است که، در آینده امنیت غذایی بر دوش استان‌های شمالی است و لذا نباید به راحتی اجازه تغییر کاربری دهیم
نباید به راحتی اجازه تغییر کاربری زمینهای کشاورزی را بدهیم +  دیدگاه ما

گروه رسانه ای ایران " گرا"  ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی)

 

اراضی کشاورزی گیلان دارایی ایران است

هادی حق شناس به تازگی در دیدار با معاونان بنیاد مسکن کشور با اشاره به روحیه انقلابی و جهادی موجود در بنیاد مسکن به ویژه در حوادث و بحران‌ها، اظهار کرد: خیرات و برکات بنیاد مسکن در کشور جاری و ساری است.

وی با بیان اینکه در جریان سیل گلستان شاهد نقش آفرینی بنیاد مسکن در حل مشکلات مردم بودیم، افزود: بنیاد مسکن کارنامه درخشانی در حوادث دارد و بدون ادعا و بی منت به مردم خدمت می‌کند.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش مهاجرت از روستا، به تبیین نقش بنیاد مسکن در مهاجرت معکوس پرداخت و ادامه داد: مردم روستا با خدمات بنیاد مسکن آشنا هستند و مایه امید روستاییان است.

حق شناس با تاکید بر فعال شدن نظام مهندسی روستایی و اهتمام در تهیه و بازنگری طرح‌های هادی روستایی، تصریح کرد: مشکلات مردم در قالب کمیسیون ماده ۹۹ باید حل شود که بخشی از آن به طرح هادی بازمی‌گردد.

وی از آمادگی استانداری گیلان برای هماهنگی با سایر دستگاه‌ها جهت تخصیص اعتبارات تهیه و بازنگری طرح هادی خبر داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد ویلاسازی غیربومی‌ها هستیم؛ این در حالی است که زمین‌های شمال کشور دارایی ایران است. بسیاری از استان‌ها با فرونشست زمین مواجه هستند که ناشی از برداشت بیش از ظرفیت منابع آبی زیرزمینی در بخش کشاورزی است.

استاندار گیلان با اشاره به کشت برنج در ۱۹ استان، اضافه کرد: در آینده امنیت غذایی بر دوش استان‌های شمالی است و لذا نباید به راحتی اجازه تغییر کاربری دهیم؛ در این راستا باید برنامه داشته باشیم، در غیر این صورت مردم خودشان ساخت و ساز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین و ارزشمندترین اراضی ما در روستاها هستند، گفت: با بازنگری طرح های هادی، اراضی مردم تعیین تکلیف می‌شود و می‌توانند ساخت و ساز مناسب داشته باشند. مردم روستا ذهنیت ویلاسازی ندارند و ساخت و سازشان بیشتر جنبه سکونت دارد که با ویلاسازی غیربومی‌ها متفاوت است.

حق‌شناس گیلان را تنها استان از بین ۳۱ استان دانست که گرفتار فرونشست زمین  نیست و تاکید کرد: اراضی کشاورزی دارایی ایران است

 

***

اما نگاه ما.......

اقای استاندار سخن شما بسیار به جا ، متین ، قابل پذیرش  است اما، با توجه به شرایط کنونی تغییرات گسترده عرصه کاربری های زمین های کشاورزی در شمال ایران به خصوص در  استان گیلان این بیانات شاید خیلی قابل فهم و هضم نباشد./

واقعیت مساله که شما فرزند برومند گیلان زمین  به درستی به  آن آگاه بوده و  اشراف دارید این است که ، بدون تعارف تصمیم گیران در این حوزه تا کنون کارنامه قابل قبولی نداشته اند و این تصمیم گیران شامل قانون گذاران در مجلس، مجریان به خصوص اداره های ثبت اسناد، بخشداران و دهیاران و مقام های مافوق بسیاری از مناطق و البته دستگاههای نظارتی مربوطه را شامل می شوند.

آمار و اعداد که مدیران  اجرایی و نمایندگان مردم گیلان در مجلس از جمله جناب مهرداد لاهوتی نماینده  خوب مردم شهرستان لنگرود و برخی دیگرنماینده های خانه ملت  ، مسئولان حوزه کشاورزی و اتحادیه های چای و دست اندر کاران برنج و اداره کل محیط زیست اعلام می دارند حکایت ا ز آن دارد در این سه دهه اراضی زیر کشت باغ های چای از 34 هزار هکتار به حدود 20 هزار هکتار کاهش یافته است و عده ای آمار 12 هزار هکتار را شایعه کرده اند!!؟.

بخشی از این باغات به علت عملکرد ضعیف سازمان چای در دو تا سه دهه اخیر و بی توجهی دستگاههای نظارتی به محصولات دیگر، متاسفانه  تبدیل و بخش بزرگی هم  زیربار سنگ و بلوک و ویلا، آپارتمان، ، شهرک سازی و مجتمع سازی و جاده سازی و امثال آن رفته است و همه این اقدام ها با مجوزهای قانونی جلوی چشم مدیران انجام شده است.!.

این میزان کاهش آمار سطح زیر کشت چای ایران که 90  درصد این محصول در گیلان کشت شده است ، در برنامه ای با حضور مسئولان چای کشور و نمایندگان مجلس  مکرر در شبکه باران و در رسانه های مکتوب و مجازی استان از جمله در گیلان 24 و واکنش اعلام شد و همه مردم شمال و گیلانیان به خوبی به آن آگاهند.

در حوزه مزارع برنج هم تا آنجا که به خاطر دارم و در دهه هفتاد در بخش اطلاع رسانی در گیلان مسئولیت داشتم ، 238 هزارزیر کشت این محصول راهبردی و غذای اصلی بسیاری از مردم ایران قرار داشت.

در سه دهه اخیر با احتیاط زیاد گفته می شود - این میزان اکنون به 230 هزار هکتار کاهش یافته - یعنی آنکه انبوه سازان ، غیر بومی ها و شهرک سازان از خیر زمین های باتلاقی کشت برنج هم نگذشتند و این افراد حتی از سواحل تالاب انزلی و دیگر تالاب های گیلان هم چشم پوشی نکردند و تاسف بارتر آنکه این رویه تداوم دارد...

کارشناس های محیط زیست عنوان می کنند ، این روند اگر چه با آهنگی کندتر ، اما ادامه دارد و برای جلوگیری ازآن باید به دور از فرمایشات در جلسات رسمی و غیر رسمی ، در میدان عمل این پیشگیری ها انجام شود.

در گیلان یک روستایی  برای آنکه به شهر مهاجرت نکند " یکی از چالشها" ، اجازه ساختن خانه برای فرزندانش در حیاط منزل یا در گوشه ای از باغ و مزرعه برنج  را ندارند، اما واسطه های و بساز بفروش های غیر گیلانی و گاه با حمایت مسئولان در پایتخت به اسانی به این اراضی چشم طمع دوخته اند و بینی و بین الله تمامی هم ندارد.

نویسنده هم با شما موافق است که بنیاد مسکن  کشور و این بنیاد در استان در تمام این سالها نقش خود را خوب ایفا کرد و در بسیاری موارد مانع از تغییر کاربری ها شد ولی هرگز یک دست صدا نداشت .!

تغییر کاربری ها شتاب گرفت به خصوص آنکه  در 5 و 6 سال اخیر که قیمت این اراضی گران شد و حالا دیگر تولید کننده ، فروش زمین پدرجدی و حوزه تولیدات خود  کشاورز است که به اسانی و بدون تعصب می فروشد.

یک عامل این فروش اسان هم کمبود و نبود نیروی کار در بخش کشاورزی ، گران شدن هزینه های کاشت و داشت و برداشت و در انتهای این چرخه  نداشتن بازار فروش است که موجب آزاد و اذیت فروان  تولید کننده  در حداقل دو دهه اخیر شده است..

اقای استاندار ، به خوبی می دانید تا زمانی که برای این امور چاره ای درست و  درمان و قاطع اندیشه نشود و دستگاههای نظارتی ، قضایی، قانون گذار و دیگر دستگاه ها در کنار مدیران اجرایی همچون شما در کنار هم قرار نگیرید، اتفاق خوبی برای زمین های کشاورزی و آینده تولید زراعی شمال ایران و استان بسیار زیبای گیلان روی نخواهد داد - حتی اگر تولید کشاورزی استقلال کشور را به دنبال داشته باشد که به قطع و یقین دارد. یا علی مدد.

نویسنده - مجید محمدپور / مدیر مسئول

نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و استاد علوم ارتباطات

 

پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید