کد : 1449 ۱۴مرداد ۱۴۰۳ ساعت 11:20

آتش زدن کاه و کلش برنج جرم است

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: هر ساله از اواخر تیر ماه به مدت نزدیک به ۴۵ روز که فصل برداشت برنج در شمال ایران و استان گیلان است، دستگاه های مرتبط مکرر به کشاورزان برای آتش نزدن کاه و کلش " باقیمانده بوته های برنج و ضایعات " هشدار می دهند.
آتش زدن کاه و کلش برنج جرم است

به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" هشدار از این جهت که آتش زدن باقیمانده های بوته های برنج که موجب آلودگی محیط زیست ، خطر جانی برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند و به موازات آن احتمال گسترش آتش سوزی در مزارع و توسعه آن به ابنیه طبق مقررات جرم  بوده و مجازات دارد.

سازمان های مسئول در این باره ضمن هشدار ، از کشاورزان می خواهند که در حفظ محیط زیست و منافع  و منابع مردم دقت کنند  و بدانند که هزینه های سنگین هر گونه خسارت هایی بعهده عامل آتش سوزی است.

با همه این سفارش و توصیه ها و بیان علمی مساله به زبان ساده ، برخی از شالیکاران اعتقاد دارند، آتش زدن کاه و کلش موجب نابودی بیماری های گیاهی و آفت ها می شود و زمین کشاورزی برای سال بعد سالمتر و آماده تر خواهد بود که البته چنین نیست..

در همین راستا  حمزه عشوری با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب می‌شود، از کشاورزان گیلانی خواست از آتش زدن کاه و کلش و ضایعات شالیزار‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به اثرات منفی سوزاندن کاه و کلش بر روی خاک و محیط زیست، افزود: سوزاندن بقایای گیاهی، مواد آلی خاک موجود در خاک را نابود کرده و با انتشار دود و مواد باقی مانده سموم شیمیایی در خاک سبب آلودگی هوای تنفسی و آسیب به محیط زیست و نابودی میلیون‌ها موجود زنده مفید در خاک می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه کشاورزان باید روش‌های غیرمخرب را برای مدیریت پسماند‌های کشاورزی بکار گیرند، گفت: کشاورزان و باغداران برای اجرای قانون و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

حمزه عشوری با تاکید بر فعالیت گشت‌های مشترک نظارتی در زمان برداشت محصول، از مردم خواست درصورت مشاهده سوزاندن کاه و کلش، مورد را به ادارات حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، پلیس ۱۱۰، بخشداری‌ها و دهیاری‌های محل خود اطلاع دهند.

شایسته است دستگاه قضایی هر سال در این باره اطلاعیه های صادر و میزان مجازات آتش زدن ها را تعیین کند تا شفاف سازی شود، موضوعی که در صحبت های مدیر کل محیط زیست گیلان وجود ندارد

***

درآخرین لحظه مخابره این خبر  اقای ارسلان محمدی مدیر روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی این متن را برای ما ارسال کرد.

متخلفان مربوط به آتش زدن کاه و کلش طبق قانون تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته و به حبس از 6 ماه تا دو سال یا جزای نقدی بین 6 تا 24 میلیون تومان محکوم می شوند.

بنابراین شالیکاران حواس شان باشد که اگر باقیمانده بوته های برنج و ضایعات را در مزرعه آتش بزنند  زندان یا 24 میلیون تومان جریمه باید بپردازند - خود دانید، از ما گفتن بود./

گروه رسانه ایران " گرا" ، ( گفتمان سازی، روشنگری ، امید آفرینی)

 

 

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید