در همین چارچوب به عقیده کارشناس های اجتماعی ، سیاسی و انتخاباتی و همکاری رسانه ها به خصوص صدا و سیما موجب شده است تا میزان مشارکت ها فردا به مراتب بیش از مرحله اول انتخابات باشد.
صاحب نظران عرصه انتخابات می گویند، علت کاهش شرکت کنندگان پای صندوق ها در این دوره به برگزاری زود هنگام انتخابات پیامد شهادت شهید جمهور، عدم برگزاری انتخابات همزمان شوراهای شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری و نداشتن فرصت کافی و تنویر افکار عمومی برای آگاهی رسانی به جامعه و فوریت این انتخابات ارتباط مستقیم دارد.
در همین حال با وجود همه نقاط ضعف و قدرت مناظره ها و شیوه اجرا و انجام آنها از ابتدا که نامزدها شش نفر بودند نسبت دور دوم به نظر می رسد ، طی 24 ساعت آینده برای اطلاع رسانی و تبلیغات موثر تنها با هدف مشارکت ها زمانی محدود ولی مناسبی است و هیچ رسانه و صاحب نظری تصور نکند، کار تمام شده و زمان قانونی تبلیغات نامزدها به پایان رسیده است.
در خصوص شیوه مناظره ها و ادبیاتی که برخی نامزدها در چند روز اخیر به کار گرفتند، انتقادهایی در جامعه و قشرهایی از افکار عمومی بروز و ظهور کرد و شایسته تر آن بود که همه نامزدها با مطاالعات بیشتر با ادبیات فاخر ایرانی، اسلامی در راستای شفاف سازی حرکت می کردند.
منتقدان می گویند: شایسته بود هر نامزدی به جای توجه به رقیب که در واقع همه به گونه ای رفیق هستند و در جریان انقلاب اسلامی نقش داشتند، شایسته تر بود که بصورت موجز خدمات خود را بیان و برنامه های دولت آینده بعد از انتخاب شدن و گروه وزیران کابینه بعدی را اطلاع رسانی می کردند.
مناظره معنایش این نیست که افراد دور هم قرار گیرند " دو یا چند نفری" و به تخریب و ایراد گیری و ایجاد تنش " بیشتر به خاطر جلب آرای قشر احساسی جامعه" بپردازند بلکه می توان این نظر دادن ها را به متانت ، ادبیاتی درست و دقیق و با آرامش دنبال کرد.!
متاسفانه به موازات ارتکاب این اشتباهات خواسته یا ناخواسته که بخشی مربوط به مشاوران نامزدها بود و بخشی هم به صورت بداهه در صحنه به دلیل عصبانیت نامزد خاصی اتفاق می افتاد، رسانه های داخلی و خارجی به خصوص رسانه های بدخواه و سخنوران و سخنرانان بد بین با جدیت یا طنز فضا را مشوش می ساختند.!
تکلیف رسانه های بیگانه به ویژه فارسی زبان ها آنسوی مرزها که مشخص بود اما بعضی رسانه های داخلی که از یارانه های میلیاردی وزارت ارشاد هم بهره می گیرند در این کارزار به فراوانی آب به آسیاب دشمن می ریختند و بهترین خوراک و آتش تهیه برای دشمن فراهم می آوردند.!؟
انتخابات فردا تمام می شود و یک نفر بعنوان رئیس دولت چهاردهم معرفی خواهد شد و هر یک از دو نامزد زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفت ، این نوع رفتارهای افراد، رسانه ها و سخنرانان باید رصد و آسیب شناسی شده و متناسب با هر اقدامی که موجب نومیدی و یاس افکار عمومی در ایام انتخابات شده باشد ، برخوردها مناسب صورت گیرد و این سیاستی است که در کشورهای پیشرفته هم انجام می شود.
در مقابل مسئولان و سازمان های مسئول و مرتبط شایسته است با کسانی که در این ایام مهم در راستای گفتمان سازی- روشنگری و امید آفرینی گام های بلندی برداشتند، تقدیر و تشویق مناسب را اعمال کنند تا این رویه ها به فرهنگ تبدیل شود و میان دوغ و دوشاب تفاوتی باشد.
رئیس دولت چهاردهم از هم اکنون به خاطر داشته باشد ، باید از روز یکشنبه 17 تیر ماه بعد از اعلام نتایج در روز شنبه ، براساس آنچه در شعارهای انتخاباتی اظهار کرده و با عنایت به شرایط کشور هم چنین اتخاذ تدابیر در خور به وضعیت داخلی و خارجی ایران و ایرانی و معیشت و بهبود زیست همه مردم به خصوص اقشار کم در آمد و طبقه متوسط همتی شایان به عمل آورد.
به بیانی ساده تر اینکه ، رئیس دولت جدید بداند، 91 میلیون نفر جمعیت ایران به خاطر انتخابش ارباب او هستند و باید برای ارباب رجوعی که مطالبات و مشکلات خود را در شهر و روستا مطرح می کنند و خواستار حل فوری آنها هستند .
جلوگیری از فساد های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، کاهش تورم و ثبات بخشیدن به قیمت ها ، تقویت ارزش پول ملی و ایجاد فضای مفرح برای همه افراد جامعه هم چنین رفع محرومیت و فقر و دمیدن امید به زندگی خانواده ها شبانه روز با برنامه و دور اندیشی با وزرا و مدیرانی دلسوز، معهد و باورمند به کشور، نظام و مردم عمل کند. امیداوریم
نظر شما در این باره چیست ؟
گروه رسانه ای ایران " گرا" – ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی)
به قلم: مجید محمدپور – نویسنده ، کارشناس ارشد رسانه و استاد علوم ارتباطات
14 تیر 1403