کد : 805 ۱۰فروردین ۱۴۰۳ ساعت 19:49
قابل توجه مدیران اجرایی و رسانه ها ،

آثار و تبعات آمار و ارقام و نقش مدیران

پایگاه خبری تحلیلی گیلان ۲۴: یکی از رسالت های بزرگ رسانه ها انتشار اخبار ، گزارش ها و تحلیل های دارای اعتبار و مفید برای افکار عمومی است و در همین راستا براساس اصول علمی روزنامه نگاری ، نباید بدون نظر داشت نتایج مثبت و منفی آمارها ، صرفا روی آنها متمرکز شوند. .
آثار و تبعات آمار و ارقام و نقش مدیران

ثبت اقامت حدود ۱۰ میلیون نفر شب گردشگران نوروزی در گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: ۹ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۱۲۹ نفر شب در مراکز اقامتی ثابت و سیار استان اقامت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۳۱ درصد کاهش داشته است

 

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان  با بیان اینکه تاکنون ۵ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۷۹۳ مسافر و گردشگر به استان وارد شده‌اند، گفت: بر اساس آمارها از لحاظ تردد و انباشت خودرو دومین استان در سطح کشور هستیم.
 


افزایش ۱۱ درصدی تعداد مسافرین با قطار
 مدیرکل راه آهن شمال ۲ با بیان اینکه رشد ۱۱ درصدی تعداد مسافرین نسبت به عدد یک میلیون و ۱۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، گفت: این مهم نشان از تمایل مردم به استفاده از قطار برای سفرهایشان دارد.

 

رئیس اداره هواشناسی آستارا، گفت: سال ۱۴۰۲ در شهرستان مرزی آستارا مجموعاً ۱۶۹۷٫۳ میلیمتر باران باریده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش داشته است

 

فرماندار لنگرود با بیان اینکه از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲ لغایت ۴ فرودین ماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۲۰۰ هزار گردشگر وارد شهرستان شده اند، گفت: پنج مجتمع اقامتی در شهرستان لنگرود داریم

 

فرماندار رودسر، با بیان اینکه تکمیل قطعه یک و قطعه دو لازمه آبگیری سد در سال جاری است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اعتبارات استانی و وزارتخانه ای، ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به گیلان پیش بینی شده است تا بتوانیم در سال جاری شاهد آبگیری شد باشیم.

****

مقصود از این آمارهای ارایه شده در این تحلیل کوتاه  و  ضرورت یا عدم ضرورت دادن  آمار و ارقام در حوزه های مختلف این است که مدیران دستگاه های دولتی و نهادها و روابط عمومی های وابسته چه هدفی از این کار را دنبال می کنند و آیا تبعات و بازتاب آن را ارزیابی کرده اند؟.

آیا  ارزیابی شده است که انتشار آمار و اعداد در رسانه ها که برخی از آنها فقط در حد قول و قرار و شاید هم وعده ای بیش نیست و  اغلب محقق نمی شود و بعضی آمارها و ارقام هیچگونه اثر مثبتی در افکار عمومی ندارد - مردم به آنها توجهی ندارند و موجب بی اعتمادی  بیشتر افکار عمومی خواهد شد.!..

در علم رسانه  مساله مهم این است که ، ارایه دهندگان آمار و اعداد و منتشر کنندگان این آمارها " اگر نگوییم آمار سازی ها" باید تبعات این اخبار و بازتاب ها را بعد از انتشار " بازخورد" بدانند و چنانچه بی اثر یا اثر منفی دارد، به یقین از انتشار پرهیز کنند.

فهم درست در تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی دقیق و علمی  فقط این نیست که اطلاعاتی را به مردم گزارش بدهید و به نتیجه آن نیندیشید یا آنکه هر میزان عدد بزرگتر باشد ، بهتر است و به آن افتخار شود!.؟

بارها در بسیاری از رسانه ها گفته ایم ، مدیران در کشور و استان ها باید نسبت به انتشار اخبار و گزارش ها و به خصوص  آمار و ارقام هوشمندانه عمل کنند و برای این هدف مهم مشاورانی را در کنارشان داشته باشند تا  نتایج انتشار یک خبر، گزارش و تحلیل آماری برای کشور و مردم منفی نباشد و در این راستا مراقب منافع ملی باشند..

در یک کلام ، مدیران و روابط عمومی ها و رسانه ها آمار سازی نکنند یا آمارهای غیر واقعی و وعده ها را منتشر نکنند.

پایگاه خبری تحلیلی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]