کد : 788 ۷فروردین ۱۴۰۳ ساعت 22:24
روشن کردن آتش در حاشیه جنگل و مراتع ممنوع است

جنگلهای تالش گیلان دچار آتش سوزی شد

پایگاه خبری رسمی گیلان ۲۴:سیدمازیار رضوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: یک هکتار از مناطق جنگلی بخش آق اولر شهرستان تالش در پی وزش باد گرم دچار حریق شد.
جنگلهای تالش گیلان دچار آتش سوزی شد

حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط گیلان هم در این باره اعلام کرد: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی وزش باد گرم و کاهش رطوب هوا، مسافران و مردم استان تا حد امکان از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی، مراتع و عرصه‌های طبیعی خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش، هنگام ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

مدیر کل حفاظت محیط گیلان افزود: متاسفانه هر سال، با وزش باد گرم و سهل انگاری برخی افراد، شاهد ایجاد حریق در برخی مناطق جنگلی و مراتع هستیم که گاهی این حوادث خسارات جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

وی از مردم خواست در صورت بروز هر مشکلی در محیط زیست و یا وقوع آتش سوزی، مورد را به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

هر ساله در ابتدای فصل پاییز و اوایل فصول بهار و تابستان جنگلهای شمال ایران به خصوص استان گیلان و اغلب در مناطق غربی و جنوبی به علت وزش بادهای گرم موسمی " فون" دچار آتش سازیهای متناوب می شوند و بخشی ا ز جنوب از بین می رود.

حفاظت محیط زیست گیلان و تشکل های زیست محیطی استان هم چنین فعالان رسانه ای از مردم نواحی کوهستانی و حاشیه نشینان و به ویژه از مسافران و مهمانان نوروزی " گردشگران" در این فصل می خواهند در جنگل ها آتش روشن نکنند و نسبت به حفظ جنگل مسئولیت پذیر باشند.

گاهی به موازات وزش باد گرم و حضور مسافران در استان ، عده ای از افراد سودجو و متخلف به صورت عمد جنگل ها را به آتش می کشند تا در گذر زمان بتوانند از اراضی جنگلی با سند سازی ها و رانت ها بهره برداری کنند.!؟

در این راستا دهیاران و بخشداران سراسر استان گیلان رسالت بزرگی برای اطلاع رسانی به مسئولان مربوطه به خصوص به دستگاه قضایی  و منابع طبیعی دارند و کوتاهی در این راستا نابخشودنی است.

جنگل ها از انفال " اموال عمومی " و متعلق به همه نسل ها و عصرهاست و نباید اجازه داده شود عده ای معدود از این اموال سوء استفاده کنند

 


ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با هشدار به خطر بروز آتش سوزی در جنگل‌ها و مناطق تالابی استان بدلیل ورزش باد گرم، گفت: افروختن آتش در مناطق پوشیده از درختان یا شاخه و برگ‌های خشک، ممنوع است
. .

 

پایگاه خبری رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]