کد : 782 ۶فروردین ۱۴۰۳ ساعت 12:33
ایکاش قوانین اصلاح می شد!!

قاچاقچیان چوب ۲ جنگلبان را در تالش مجروح کردند + دیدگاه ما

پایگاه خبری رسمی گیلان ۲۴: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان گفت: قاچاقچیان چوب در تالش در مواجه با جنگلبانان با آنان درگیر می شوند و با استفاده از سلاح های سرد از جمله داس و تبر و سنگ و چوب جنگلبانها را زخمی کردند.
قاچاقچیان چوب 2 جنگلبان را در تالش مجروح کردند + دیدگاه ما

" این حوادث بسیار تلخ هر سال بارها در جنگلهای گیلان تکرار می شود، اما .....

 

سرهنگ محمد قربانی لرد در این باره به ایسنا توضیح داد: چند تن از نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تالش روز گذشته در حال گشت زنی در منطقه "طولارود" بودند که با قاچاقچیان چوب برخورد می کنند.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان در حال قطع درختان جنگلی بودند " جنایتی که قاچاقچیان چوب در تمام سال در جنگل های شمال با وقاحت و بی شعوری تمام انجام می دهند" و تعداد آنان بیش از پنج نفر بود، تصریح کرد: قاچاقچیان که اره موتوری در دست داشتند، در مواجه با جنگلبانان با آنان درگیر می شود و با استفاده از سلاح های سرد از جمله داس، تبر، سنگ و چوب اقدام به ضرب و شتم جنگلبانان می کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به مجروحیت شدید دو تن از جنگلبانان، یادآور شد: این دو تن از ناحیه سر و دست دچار آسیب و شکستگی شده اند.

قربانی لرد، با اشاره به متواری شدند قاچاقچیان، خاطرنشان کرد: دو قاچاقچی ضارب تحت تعقیب قرار گرفتند که عصر امروز، یک نفر از آنان که ضارب اصلی است، توسط نیروی انتظامی دستگیر شد و آفرین بر افراد نیروی انتظامی ..

وی انگیزه قاچاقچیان از ضرب و شتم جنگلبانان را نوعی انتقام جویی دانست و بیان کرد: جنگلبان روز قبل از این حادثه و در حین گشت زنی، اقدام به کشف و توقیف چوب آلات قاچاق از این متخلفین کرده بودند؛ البته قاچاقچیان موفق به فرار شدند

یعنی جسارت و وقاحت را ببینید که روز قبل در حال قطع درختان جنگلی شناسایی و فرار کرده اند و با وجود به جا گذاشتن خسارت زیاد به اموال عمومی - روز بعد باز هم وارد جنگل شده و مشغول قطع درختان شدند..

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، این قاچاقچیان را بومی و سابقه دار دانست و عنوان کرد: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری امروز از جنگلبانان مجروح عیادت کرد که خوشبختانه حال عمومی این نیروهای حفاظتی مساعد است..

وی از آماده باش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: با توجه به ایام نوروز، نیروها را به دو بخش تقسیم کردیم، البته دوسوم نیروها به صورت شبانه روزی در عرصه ها حضور دارند. از مردم نیز انتظار داریم هرگونه تخلف در اراضی ملی را از طریق شماره های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ گزارش دهند

 

***

 

هر سال  در شمال ایران و به خصوص در سراسر گیلان در چرخه قطع هزاران و شاید چند میلیون درخت کهنسال جنگلی  " جنگل نفس زمین است و قاچاقچیان را قطع درختان نفس زمین را می گیرند" یک موضوع مهم مغفول مانده و آن عدم وجود قوانین مناسب بازدارنده است.

اگر دستگاه قضایی لوایحی به مجلس ارایه و به صورت قانونی تصویب شود که مثلا قطع 5 یا 10 درخت کهنسال جنگل حبس ابد دارد ، و بخشی عمده از اموال فرد متخلف  به نفع دولت مصادره می شود - دیگر کسی از این غلط های زیادی نخواهد کرد.

به همین تناسب قطع یک درخت یا دهها و صدها درخت چه مجازات های سختی دارد ،  باید با شجاعت  مد نظر قرار گیرد.

داستان قاچاقچیان چه در مرزهای کشور یا در جنگل ها و در درون سازمان ها و نهادها ، تبدیل کنندگان جنگلها و زمین های کشاورزی به آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی و دیگر بناها و برخورد با معتادان متجاهر و فروشندگان مواد هم داستان های مشابه ای دارد و به محض دستگیری آنها طبق قانون جریمه های اندک نقدی پرداخته و یا زندان های کوتاه مدت و سر و ته ماجرا به هم می آید بدون آنکه اثر گذاری خاصی داشته باشد.

در سراسر جهان طبق قوانین با فروشندگان مواد مخدر و قاچاقچی ها به هر شکل آن برخورد شدید می شود برای آنکه فرد قاچاقچی به خصوص نابود کنندگان محیط زیست به اموال عمومی خیانت و به همه زیان می رسانند و عده ای از آنها در این تخلفات و خیانت های اصرار دارند و دست بردار نیستند.

به راستی راه برخورد با این افراد ، این نیست که در قانون کشور ما دیده شده و باید جدیت و قاطعیت در کارباشد و استثنایی هم نباشد و ملاحظه هیچ فردی نشود تا جامعه به آرامش برسد و جنگل ها و روند تولید در ایمنی باشند.

نظر شما در این باره چیست ؟ "،

.

پایگاه خبری رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]