سالهای طولانی این گلوگاه که گلویش برای احداث هشت پل بزرگ، احداث تونل و البته تامین اعتبار برای ادامه ساخت گیر کرده بود - باز شد و خودروهای در حرکت بین پایتخت و گیلان دیگر در ناحیه منجیل و رودبار معطلی نخواهند داشت.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه اظهار کرد: این آزادراه به عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به عنوان طولانی ترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان سخت ترین پروژه های آزادراهی کشور آماده بهره برداری است.
وی با بیان اینکه قطعه منجیل-رودبار را بخشی از آزادراه قزوین-رشت است، افزود: بهره برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز می توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند. این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار سازی است و به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی هایی همراه بود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه گفت: اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه را 20 هزار میلیارد ریال اعلام کرد
.
22 سال انتظار برای اجرای پروژه
سال ۱۳۸۰ پس از سفر رهبر معظم انقلاب به استان گیلان و به دستور ایشان عملیات اجرایی احداث این پروژه آغاز و تا سال ۱۳۸۳ بخشی از مطالعات پروژه و تجهیز کارگاه انجام شد.
طول این آزاد راه در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶.۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱.۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و بخش باقی مانده به طول حدود ۱۱.۳ کیلومتر بود که حدود ۳.۲ کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهره برداری رسید اما هشت کیلومتر دیگر آن که عموما شامل پل ها و تونل های متعدد بود، همچنان باقی ماند.
قسمت باقی مانده بخش دوم به طول ۸.۲ کیلومتر شامل؛ ۲ قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر تحت عنوان قطعات ۲(الف) و ۲(ب) با عنوان باند غربی در دست اجرا بود که پیشرفت فیزیکی آن در سال ۱۳۹۷ سه درصد بود و در سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد و به سال ۱۳۹۹به حدود ۶۰ درصد رسید.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه سرعت گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۷۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسید و اینک در انتهای سال ۱۴۰۲ پروژه نهایی و ۱۰۰ درصد تکمیل شد و فردا ۲۱ اسفندماه قرار است با حضور رئیس جمهور بهره برداری شود.
عرض این مسیر ۱۳.۸ متر و در ۲ خط عبوری (مسیر رفت) با رویه آسفالت به ضخامت ۱۶ سانتیمتر احداث شده است. خاکبرداری قطعه ۲ (الف) ۳۷۰ متر مکعب، خاکریزی ۱۲۰ متر مکعب، زیر اساس ۶.۵ متر مکعب، اساس (مصالح اساس و زیراساس پروژه شامل شن و ماسه با کیفیت بالاست) ۲.۲ متر مکعب، آسفالت هشت هزار تن، بتن ریزی درجا ۱۰۰ هزار متر مکعب و بتن پیش ساخته استفاده شده در این قطعه هزار متر مکعب است.
در قطعه ۲ (ب) هم ۹۸۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۸۰ هزار متر مکعب خاکریزی، زیر اساس ۲۳ هزار متر مکعب، اساس ۱۱.۳ متر مکعب، آسفالت ۲۶ هزار تن، بتن ریزی درجا ۱۵۰ هزار متر مکعب و بتن پیش ساخته ۲.۵ هزار متر مکعب انجام شده است.
پایان سومین وعده آزادراهی دولت؛ ابر پروژه گیلان به خط پایان رسید
پلها
این قطعه هشت کیلومتری آزاد راه در مجموع دارای هشت دستگاه پل بزرگ به طول ۱.۵۷۶ متر است که ۶ دستگاه آن با ۱.۲۱۶ متر طول در قطعه ۲ (الف) و ۲ دستگاه به طول ۳۶۰ متر در قطعه ۲ (ب) واقع شده است.
مدیریت اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نقل از مجری آزادراه منجیل - رودبار نوشت: برای نخستین بار در کشور استفاده از تکیه گاه غلطکی در ساخت یکی از بزرگترین پلهای طره آزاد کشور با هدف کاهش اثرات زلزله در آزادراه منجیل-رودبار انجام شده است.
پل های طره آزاد :یک نوع روش اجرایی برای ساختن پلهای بتن پیش تنیده می باشد.
برای اولین بار در کشور، استفاده از تکیه گاه غلطکی در ساخت یکی از بزرگترین پلهای طره آزاد کشور با هدف کاهش اثرات زلزله در آزادراه منجیل-رودبار انجام شده است.
میلاد دوستی در ادامه تشریح حجم کار در این پروژه اظهار کرد: در ساخت بعضی از پل های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پلهای روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است..