طول آزاد راه قزوین - رشت 138 کیلومتر است که در این آزاد راه 10 تونل به طول 5 هزار و 500 متر و همچنین 30 پل تعبیه شده است.
حدود 11 کیلومتر از مجموع 138 کیلومتر این آزاد راه در حد فاصل بین شهر رودبار و منجیل سالها به صورت گره کوری برای تردد مردم از تهران به سمت گیلان در آمده بود و چندین استاندار و رئیس برنامه و بودجه استانی و کشوری آمدند و رفتند و اتفاق خاصی نیفتاد.!.
آزاد راه قزوین - رشت با هدف تقویت یکی از محورهای ارتباطی کشور یعنی محور تهران - رشت - انزلی که خود جزیی از مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب است.
این آزاد راه استانهای گیلان و اردبیل را به پایتخت کشور متصل می کند و از نظر حمل و نقل جاده ای یکی از مهمترین قطعات شبکه آزاد راهی کشور است.
اجرای این طرح به صورت تک باند ازجانب معاونت ساخت و توسعه آزاد راههای وزارت راه و ترابری آغاز و از پاییز سال 1382 با عنوان آزاد راه و با سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و ترابری (50 درصد) و شرکت آزاد راه قزوین - رشت ( 25 درصد بانک تجارت و 25 درصد هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ) دنبال شد.
رئیس دولت دهم 25 اسفند ماه سال 1388 با حضور در محل احداث پروژه آزادراه قزوین-رشت این آزادراه را افتتاح کرد.
آزادراه قزوین-رشت اولین آزادراهی است که از کوه های البرز می گذرد و با هدف تقویت محور تهران-رشت-انزلی که جزیی از مسیر کریدور بین المللی شمال-جنوب بوده و یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می شود، احداث شده است.به دنبال سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1380 به استان گیلان و به دستور ایشان عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده بود.
این آزادراه 10 تونل به طول 5/5 کیلومتر، 30 پل بزرگ و 440 پل کوچک دارد و طول آن 127 کیلومتر است.با افتتاح این آزادراه که 400 میلیارد تومان هزینه دربر داشته حدود 45 دقیقه در زمان مسافران صرفه جویی می شود..