کد : 654 ۳اسفند ۱۴۰۲ ساعت 23:25
مدیرعامل شرکت توانیر،

گرم‌ترین تابستان در راه است

پایگاه خبری رسمی گیلان ۲۴: مدیرعامل شرکت توانیر از تابستان پیش‌رو با عنوان گرم‌ترین تابستان یاد کرد و گفت: ۱۸۰ اقدام عملیاتی در ٦ محور برای تامین پایدار برق خانه‌ها و بخش‌های مولد کشور طراحی شده و در دست انجام است.
گرم‌ترین تابستان در راه است

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: تابستان 1403 گرمترین تابستان خواهد بود که به تبع افزایش دما و استفاده از سیستم‌های سرمایشی، مصرف شبکه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به طراحی 180 اقدام عملیاتی در ٦ محور برای تامین پایدار برق خانه‌ها و بخش‌های مولد کشور، به برنامه‌های توسعه نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود اشاره کرد که در بخش حرارتی، نیروگاه‌های گازی، چرخه ترکیبی و مولدهای مقیاس کوچک را شامل می‌شود و تا تابستان آینده علاوه بر احداث 900 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، 4500 مگاوات نیروگاه که اخیرا در مناقصه قرار گرفته به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود و انتظار می‌رود با پیوستن 1700 مگاوات نیروگاه صنایع انرژی بر، افزایش تولید قابل ملاحظه ای را در تابستان شاهد باشیم.

رجبی مشهدی همچنین از تعریف ٧٧ طرح برای ارتقای پایداری بخش انتقال برق خبر داد که از پیشرفت خوبی برخوردار است و تا قبل از اوج بار تابستان به مدار می‌آید.

وی در سمت مصرف نیز از طراحی برنامه‌های تشویقی از جمله در بخش خانگی خبر داد و یادآور شد: بخش خانگی در تابستان امسال مشارکت 40 درصدی با برنامه های مدیریت مصرف داشتند و 1100 مگاوات کاهش مصرف اوج بار، ناشی از مشارکت بخش خانگی محقق شد.

رجبی مشهدی با تاکید بر عدم تغییر تعرفه برق یادآور شد: تعرفه برق برای مصارف زیر الگو بر اساس تعرفه‌های یارانه‌ای محاسبه می‌شود و برای مصارف بالای الگو به صورت پلکانی و افزایشی است.

مدیرعامل توانیر در خصوص سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای صنعت برق نیز گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد تولید برق کشور به وسیله بخش غیردولتی تولید می‌شود، بخش خصوصی در بخش‌های تعمیر و نگهداری و طرح‌های توسعه‌ای نقش پررنگی دارد و بیش از 80 درصد سرمایه گذاری‌های حوزه برق مربوط به بخش خصوصی است

در همین حال علیرضا جز قاسمی، معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور در نشست تخصصی بومی سازی عملیات بازسازی شبکه های جمع آوری فاضلاب و انتقال تجارب، با بیان اینکه هم اکنون 54 درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار دارند، گفت: توسعه و اجرای تاسیسات شبکه فاضلاب بسیار هزینه براست که براین اساس باید محل مطمئنی برای تامین مالی لازم در این بخش در نظر گرفته شود؛ این درحالیست که علاوه بر سرمایه گذاری در بخش پساب می توان به سرمایه گذاری در بخش لجن نیز پرداخت.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش توسعه تاسیسات فاضلاب در کشور افزود: استان اصفهان در بخش سرمایه گذاری توسعه تاسیسات فاضلاب در کشور بسیار موفق عمل کرده است و توانسته قرارداد های قابل توجهی در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرا و بازسازی تاسیسات فاضلاب منعقد کند.

وی به فرسودگی شبکه فاضلاب در اصفهان پرداخت و تصریح کرد: بررسی ها حاکی از فرسودگی تاسیسات فاضلاب در اصفهان است و همه دستگاه های اجرایی باید برای رفع این چالش نهایت همکاری را با صنعت آبفای کشور مد نظر قرار دهند.

جز قاسمی استفاده از پساب را یکی از راه های غلبه بر چالش های کم آبی دانست و یادآور شد: امسال هم با پدیده خشک سالی مواجه شدیم بطوریکه میزان بارش ها در کشور نسبت به میانگین بلند مدت 38 درصد و نسبت به سال قبل 34 درصد کمتر بوده است به گونه ای که در سال گذشته فقط 4 استان در شرایط بحرانی کم آبی قرار داشتند ولی پیش بینی می شود سال پیش رو حداقل 16 استان با بحران کم آبی روبرو باشند.​

وی به بحران کم آبی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: بارندگی ها در استان اصفهان 61 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است که انتظار می رود با مساعدت شرکت آب منطقه ای سامانه دوم آبرسانی در استان اصفهان هر چه زودتر در مدار بهره برداری قرار گیرد

پایگاه خبری رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید