کد : 4331 ۲۴مرداد ۱۴۰۴ ساعت 00:20
روابط عمومی کارآمد کولاک می کند!!

رسانه " شو" نیست - افکار عمومی به اطلاعات مفید نیاز دارد

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: رسانه شناسی ، سواد رسانه ای ، روابط عمومی و تنویر افکار عمومی علم و دانشی مترقی است و هر کسی نمی تواند در این عرصه موفق عمل کند و مدیران هم نباید رسانه را " شو" تعریف و تلقی کرده و محتواهایی " متنی، ویدیو، فیلم و عکس منتشر کنند که هیچ اثر و بهره ای برای جامعه نداشته باشد.www.gilan۲۴.ir
رسانه

قابل توجه مدیران بخشهای دولتی و خصوصی و مسئولان روابط عمومی ها - " نقد منصفانه"

 

این ایام ، روز بزرگداشت مقام و جایگاه روزنامه نگار و خبرنگار، فیلمبردار و عکاس و دیگر عوامل رسانه ها است .

در تعاریف علمی و پژوهشی آمده است: خبرنگار فردی است که باید هوش او بالاتر از هوش متوسط جامعه باشد و با درک درست از شرایط جامعه ، خستگی ها ، ناترازی ها ، گرانی و کمبود ها  و آگاه به حفظ منافع ملی و منطقه ای هم چنین رعایت بایدها و نباید ها -  با شناخت ، شخصیت ، درک موقعیت و جایگاه هم چنین دور اندیشی ، امکان و توان امید آفرینی داشته باشند

از طرف دیگر روابط عمومی ها " مدیران این حوزه مهم" به واقع تامین کننده و تغذیه کننده محتواهای مربوط به سازمان مربوطه برای رسانه ها به معنای واقعی کلمه هستند و به قطع و یقین این مدیران و عوامل وابسته صد درصد باید به این علم و هنر والای خبرنگاری  و روزنامه نگاری اشراف داشته و توان عملیاتی کردن آن را هم به طور کامل  داشته باشند.

خبرنگار ، رسانه و روایط عمومی که درک درستی از این حوزه شاخص را ندارد ، نعل وارونه ای خواهد شد که  به جای هدایت جامعه و اطلاع رسانی های به هنگام، مناسب ، موثر  -  موجب گمراهی و انحراف افکار عمومی و عملکردهای خنثی  می شود.

برای نمونه یک خبر که یک شرکت دانش بنیان" از طریق پرتال پارک علم وفناوری گیلان منتشر کرده است را مطالعه کنید.

درخواست جذب سرمایه از طرف شرکت دانش‌بنیان یا فناور
درخواست سرمایه گذاری
پارک علم و فناوری گیلان با همکاری گروه سرمایه گذاری ملی اقدام به برپایی رویداد مشترک جذب سرمایه گذاری نموده است از این رو علاقه مندان می توانند برای کشب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجه فرمایند 
برای اطلاعات بیشتر بر روی فراخوان سرمایه گذاری  کلیک نمایید
گروه سرمايه گذاري توسعه ملی، با اعتقاد به اینکه نیروی انسانی سرمایۀ اصلی و محور پيشران نوآوري و توسعه است، شناخت افراد و تيم هاي مبتکر متخصص و سخت‌کوش و ايجاد بستر تعامل و همکاري با ايشان را سرلوحۀ راهبردهای توسعه خود قرار داده و به همين منظور همواره فرصت‌های روز افزوني را در مسير نوآوري و توسعه فراهم آورده است.
شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با بیش از سه دهه تجربه، به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، در صنایع گوناگون فعالیت می‌کند. این شرکت همواره با بهره‌گیری از دانش تخصصی، مدیریت کارآمد و استراتژی‌های نوآورانه، به دنبال تقویت و گسترش سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است

 

این خبر در نگاه اول بیان کلیاتی مبهم است و بی شک به اطلاعات بیشتر و به تدوین متن و پیشگیری از غلط ها و فارسی نویسی و امثال آن نیاز دارد.....!!

 

از این نوع خبرها در همه روابط عمومی های سراسر استان ، سراسر کشور و حتی در سطوح وزارتخانه ها هر روز می توان مشاهده کرد و از سوی دیگر متاسفانه بسیاری از پرتال های روابط عمومی های استانی گاهی یک،  دو تا سه ماه حتی یک نمونه خبر حتی به همین اندازه  نادرست برای انتشار ندارند ، یعنی آن مجموعه علمی ، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و .... طی یک ، دو ،سه ماه هیچ فعالیتی نداشته و گویی نظارتی هم بر آنها اعمال نمی شود.!؟

سالهاست " بیش از چهار دهه " است که در این باره می نویسم و می گویم ، ولی از بالاترین مقام ها در کشور و استان ها از جمله در گیلان تا مسئولان شهرستانی و بخش ها به این مهم توجهی ندارند و در عین حال انتظار دارند ، افکار عمومی آگاه بوده و امید و اعتماد داشته باشند.!؟

زمانی که روابط عمومی شما یک نفر و بدون امکانات و ابزار لازم " شیر بی یال و دم" است واقعا چه انتظاری از او دارید حتی اگر به مبانی خبرنگاری و خبر نویسی آگاه باشد. تازه همین یک نفر را هم در یک مجموعه بزرگ مثل فرمانداری ها و اداره های کل و سازمان ها و بخش های خصوصی " شرکت ها وموسسات" به دو و چند شغل دیگر می گمارید.

تردیدی نیست که شما  ، مدیر محترم به علم اطلاع رسانی، خبرنگاری ، بیان دستاوردها ، امید آفرینی و جلب اعتماد عمومی آگاهی لازم را ندارید .روابط عمومی نسبتا موفق در استان های سراسر کشور " هر استان" شاید از انگشتان دو دست بیشتر نباشند که این افراد هم به نوعی مدیریت و ژن خوب هستند.!

همه مردم ایران و جهان می دانند که امید آفرینی  و روحیه بخشی با حرف و شعار و شوهای رسانه ای امکان پذیر نیست، بلکه باید  هر مدیری در هفته  و ماه  از طریق رسانه های دارای شخصیت و علم  کافی به مردم گزارش دهد، چه خدمات و دستاورهای داشته است و مهم هم نیست چه دولتی باشد " اصلاح طلب، اصولگرا، میان رو ، مستقل" - مهم مردم  و منافع ملی و سرزمینی است که همه باید نسبت به آن دغدغه داشته و علمی برخورد کنند

نگاهی به پرتال های اطلاع رسانی در تهران و استان  ها نشان می دهد که روابط عمومی اخبار و محتواها را صرفا برای خوشامد مدیر بالادستی تنظیم می کنند و این  مطالب به هیچ وجه برای افکار عمومی مفید و موثر نیست و جامعه هم فریاد بر می  آورید در مدت مدیریت چه کرده اید و ......

 طی " 14 سال اخیر با حضور در مرکز استان گیلان  تاکنون بارها و مکرر استانداری ، فرمانداری ها، اداره های کل ، سازمان ها و ارگان ها، نهادها، دانشگاه ها ، آموزش و پرورش و بخش های نظامی و انتظامی  و .... اعلام کرده ام ، آموزش ها را برای آماده بودن نیروهای کنونی و کادر سازی از میان جوان ها برای آینده را جدی بگیرید و کسانی را در روابط عمومی ها و رسانه ها به کار بگیرید که انگیزه و انرژی لازم، دانش و اندیشه این فرهنگ و هنر " خبرنگاری و اطلاع رسانی علمی"را داشته باشند.

تا کنون به علت مسائل سیاسی و جناحی و امثال آن تقریبا کسی از مدیران اجرایی و بخشهای صنعت و خدمات و تولید و مدیران روابط عمومی  توجهی نکرده و گمان هم نمی رود در آینده اتفاق های مناسبی در این عرصه رقم بخورد و نویسنده به شخصه از این همه توصیه و تکرار دچار نوعی خستگی مفرط شده و شاید در آینده نزدیک عطای این حوزه را به لقایش ببخشد.

از اواخر فروردین ماه  از طریق مدیران روابط عمومی دانشگاه گیلان - آموزش و پرورش،  فنی و حرفه ای استان و چند مجموعه بزرگ به عنوان مدیر دو رسانه رسمی  و مدرس دانشگاه توصیه کردم تا  با مقام عالی  مجموعه ها دیداری داشته و مسائل را طرح و هماهنگی لازم انجام شود.....

یعنی مدیران این بخش های علمی ، آموزشی ، فنی و حرفه ای، دانش بنیان، اقتصادی و .....تمایلی به تبادل نظر، هم اندیشی و اطلاع رسانی دقیق و درست برای افکار  ندارند، گر چه برخی هم از مواجهه با رسانه ها به دلایلی قابل قبول هراس دارند.

 کلام آخر اینکه - در عرصه رسانه ای استان گیلان از جمع مدیران و خبرنگاران الحمدالله چهره های صاحب اندیشه و قلم و درک درست از اطلاع رسانی هستند " شاید بیست تا سی نفر از میان 700 نفر " ، که شایسته است مدیران منطقه از این چهره های نازنین و کارآمد به عنوان مشاوران عالی خود در عرصه اطلاع رسانی بهره بگیرند و آگاه باشند که رسانه های بیگانه در نقطه مقابل با شدت و حدت و سرمایه گذاری فراوان عمل می کنند و نتایج آن را همه شاهدند...

یا علی مدد - مجید محمدپور، نویسنده - کارشناس ارشد رسانه - مدرس علوم ارتباطات

گروه رسانه ای با مردم  / 22 مرداد 1404

.

.

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی لنگرود - بنر اطلاع رسانی
رشت، بوساز- ساختمان دانا - دندانپزشک ، جراح ، ایمپلنت
رشت، سه راه سردار جنگل، قاسم زاده اصل
کمک به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گیلان
زیباترین جلوه نوع دوستی، کمک به بیماران نیازمند است. بیماران دیالیزی و پیوند کلیه منتظر کمکهای کوچک و بزرگ شما هموطنان هستند. انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان
چاپ سوم اصول علمی روزنامه نگاری منتشر شد
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری " چاپ سوم " منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل های کتاب است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل " mohammadpour3650@yaho.com