کد : 1023 ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت 17:10
تحلیل روز،

خودتان را به آن راه نزنید!!!

نزدیک به چهل سال تمام ناحیه ی بسیار زیبای " سراوان رشت" با جنگل های پر سابقه هیرکانی و کم نظیر چند میلیون ساله به علت ضعف مدیریت های پیاپی و بی تردید " ترک فعل ها" ، با تاسف بسیار شاهد میلیون ها تن زباله های خانگی و بیمارستانی، تر و خشک بود. www.gilan۲۴.ir
خودتان را به آن راه نزنید!!!

گروه رسانه ای ایران " گرا "

بدون تعارف  در تمام این سال ها 73 استاندار برای گیلان و شهردار برای مرکز استان  گیلان آمدند و رفتند و هیچ یک متوجه این بحران شدید و آلاینده ها نبودند یا بهتر گفته شود که نخواستند متوجه باشند.

در همین دوره طولانی و آزاد دهنده برای مردم و محیط زیست استان گیلان و شهر رشت هیچ یک  از شماهایی که امروز به شدت و مکرر منتقد و مدعی هستید و البته که " غیر مستند انتقاد دارید" ،  حتی برای رضای خدا هم که شده  یک جمله برای استانداران و شهرداران و دیگر مدیران حوزه محیط زیست و حتی مدعی العموم نگفتید و ننوشتید.!؟
در هیاهوی این همه بی تفاوتی ها و ترک فعل های مکرر، اواسط سال 1400  یعنی 28 مهر ماه ،مدیری با سابقه ی حضور 12 ساله در مجلس و سخنگویی هیات رئیسه مجلس ،  وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  وقت وفرزند برومند گیلان از سوی وزارت کشور به عنوان استاندار استان سرسبز و زیبای گیلان منصوب شد.
با وجود آنکه از همان ابتدا برخی از نماینده های مجلس و معدود جریان های سیاسی و تفکرات فردی برای حفظ منافع گروهی و تعصبات قومی ، قبیله ای سخت و بدون توجیه دربرابر این انتصاب شایسته ایستادگی کردند، ولی هیچ دلیل روشن و شفافی برای آن همه فضا سازی نداشتند.
در همان دوره ی زمانی،  نویسنده طی یادداشتی در رسانه ها اعلام کرد: شرف انسانی و تعصب منطقه ای و استانی حکم می کند حداقل قدری تحمل کنید تا بالاترین مقام اجرایی گیلان در این مسئولیت قرار بگیرد و اگر همان روال مدیران قبلی دنبال شد – با عقلانیت و دلیل متقن  و مستند انتقاد کنید و ما هم حمایت می کنیم.!


دکتر اسدالله عباسی پس از منصوب شدن و از همان روز نخست " براساس آنچه مشاهده شد و مستنداتش موجود است" ، یک لحظه فرصت سوزی نکرد و جانانه وارد میدان شد و با ارتباط های موثر و گسترده ای که در تهران داشت ، با بهره گیری از این امتیاز برجسته اعتبارات خوبی را متوجه گیلان کرد.
همه کم کاری های بحران آفرین و  مستمر مدیریتی در سالهای گذشته ی استان  که مساله پسماند در گیلان را بعنوان یکی از فجایع  تبدیل کرده بود – تا مرز 90 درصد  سامان یافت و اکنون شمارش معکوس برای پایان عملیات آغاز شده است - خط آهن رشت به انزلی " کاسپین " کامل و ادامه آن  تا شهر مرزی آستارا  و اتصالش به راه آهن سراسری قفقاز و اروپا - گلوگاه هشت یا 9  کیلومتری مسیر آزاد راه رشت به تهران در ناحیه رودبار که سالیان زیادی مسدود و معطل مانده بود و ترافیک این ناحیه برای همه مردم ایران و گرشگران آزار دهند بود - الحمدالله  کامل شد  و معضل آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود شناسایی و اقداماتی خوبی در این حوزه انجام شده است  و منتظر تامین اعتبارات ملی برای تکمیل است -  تحولاتی در چندین حوزه تجاری و اقتصادی و توسعه ای در منطقه آزاد انزلی ایجاد شد – احیای دهها واحد تولیدی تعطیل و راکد و صدها مشکل و معضل دیگر در دوره دو ساله خدمت استاندار بهبود یافت و روند تداوم دارد  و اگر با انصاف و قلبی روشن داوری کنیم _  اگر این موارد و معضلات  مشکلات و بحران های به جا مانده از دولت های قبلی و استانداران وقت نبود به قطع و یقین همه این اعتبارات و بودجه  صرف توسعه ی استانی می شد که دیگران آن را عقب نگه داشتند و هیچ کس کلامی بر زبان نیاورد.؟!!

 

استانی تحویل این مدیر با تجربه ، با تدبیر و پر تلاش شد که به جای سازندگی باید بصورت تمام وقت و شبانه روزی به دنبال حل بحران های جا مانده از دولت ها و استانداران قبلی و مدیران شهری به اعتقاد نویسنده ،  شاهکاری به ثبت  رسید و الحمدالله اکنون شرایط تا مرز صد در صد بهبود یافته است ..
دکتر اسدالله عباسی در این مدت  با کمک مدیران دستگاه قضایی وقت، برخی نمایندگان فعال در مجلس شورای اسلامی ، مدیران فعلی شهری " رئیس شورای شهر و شهردار " و برخی مدیران کل و روسای سازمان ها و نهادهای  ذیربط با رصد مستمر بحران سراوان ، این منطقه را به سامان اساسی رساند .

استاندار در این زمان مورد تقدیر و تجلیل رئیس کل دادگستری قبلی که اکنون معاون رئیس دستگاه قضایی است، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه متین رشت ، رئیس شورای شهر و شهردار فعلی که از نیروهای پاکدست و فعال هستند، وزارت کشور و هیات های  از چند کمیسیون مجلس در جریان بازدید از سراوان قرار گرفت.
شهردار رشت و دیگر مدیران شهری اسفند ماه سال گذشته به صراحت اعلام کردند، پروژه عظیم پسماند سراوان تا آن زمان 84 درصد پیشرفت دارد و طی چند ماه آینده در صورت تامین اعتبار لازم از منابع ملی به مرحله صد درصدی می رسد.
در این دوران واحدهای تبدیل زباله های " تر" به کود آلی به چهار واحد و معادل ظرفیت یک هزار تن  در روز رسید، اما برای کارخانه زباله سوز " جهت زباله های خشک " اعتبار ارزی اختصاص نیافت .

پیشنهاد شد، تا زمان تامین بودجه و احداث این کارخانه زباله های خشک که الایندگی چندانی ندارند به منطقه ای بدون گیاه و خشک در شهرستان رودبار منتقل شود و متاسفانه آنجا با مخالفت هایی مواجه شد.
مهندس کوچکی نژاد نماینده پر انرژی و شایسته مردم مرکز استان و مهرداد لاهوتی نماینده خوش فکر و فعال شهرستان لنگرود روزهای گذشته طی  مصاحبه های با حمایت از تلاشهای استاندار اعلام کردند :  موضوع  انتقال این زباله های باید به صورت حاکمیتی دنبال شود و تا زمان احداث کارخانه زباله سوز ، زباله ها برای "دپو " انباشته شدن و بعد تبدیل" به محل مورد نظر در شهرستان رودبار انتقال یابد.
این نمایندگان شاخص و جمعی از نماینده های مردم گیلان در مجلس در چند سخنرانی با حمایت از تلاش های دکتر عباسی  استاندار بومی گیلان ، ایشان را بهترین فرد برای این مسئولیت دانسته و بر همچنان بر حضورشان  در این مسئولیت تاکید داشتند.

 

در همین اوضاع و احوال،  برخی طی مصاحبه هایی بدون آنکه در جریان این همه تلاش و همت پیگیرانه باشند یا تلاش دارند خدمات را نبینند و یا  نشانه های یاس و نومیدی را در افکار عمومی در خصوص  پروژه پسماند  و دیگر اقدامات شایسته انجام شده در گیلان دچار یاس و انحراف  کنند و اینگونه القاء می کنند که گویی در حوزه پسماند کار چندانی نشده است.!
شکی نیست که این افراد در هر جایگاهی که هستند یا در گذشته بودند، اساسا در جریان امور نیستند و براساس مطالبی در برخی رسانه های جهت دار واکنش نشان داده و بعضی که به عنوان کارشناس محیط زیست سخن می رانند ، همان هایی هستند که از پشت صحنه  هدایت می شوند تا به مقصد شان که جایگزینی چهره ی مورد نظرشان در این جایگاه است ،  دست یابند –

" اما زهی خیال باطل".
کلام آخر اینکه -  خبرهای دریافتی از تهران حاکی است، رئیس دولت سیزدهم که نسبت به همه موارد فوق الذکر گیلان بسیار حساسیت داشته و نسبت به رفع کامل مشکلات پیگیر بوده اند،  در آینده نزدیک به گیلان سفر خواهند کرد.
استاندار گیلان نیز بی توجه به فشارها و فضا سازی های اغلب بی منطق گروه های سهم خواه و برخی چهره های با واسطه گری به دنبال تصاحب این پست اجرایی هستند ، با جدیت به کار و خدمت مشغول است و این روند با حمایت دولت و وزارت کشور در ظل توجهات امام عصر " عج" و به یاری حق ادامه دارد.
آنهایی که در این مقوله تلاش های بیهوده ای دارند، خودشان را به آن راه نزنند چرا که آگاهند " مردم گیلان به استاندار فعال و مردمی استان
بسیارعلاقه  دارند و ایشان مورد اعتماد وزارت کشور و دولت هستند و تا زمانی که خودشان مصمم باشند در این جایگاه به مردم زادگاهش " گیلان عزیز " خدمت خواهند کرد.
مجید محمدپور
نویسنده ، کارشناس ارشد رسانه و استاد علوم ارتباطات
27 اردیبهشت ماه سال 1403

 

 
gilan24.ir پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24

 

پایگاه خبری رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]