2500 جایگاه " سی ان جی " کشور کمتر از 40 درصد توان شان فعالیت دارند
دولت بزودی در باره کارمزد جایگاههای "سی ان جی" تصمیم می گیرد
از 45 میلیون مترمکعب ظرفیت جایگاهها 19 میلیون استفاده می شود
دولت با سیاست گذاری درست گاز را جایگزین بنزین کند
استفاده از گاز به لحاظ قیمت، محیط زیست، پاکی هوا و قیمت بهتر است
مهندس بهبود داداش زاده اصل به دولت چهاردهم و دکتر پزشکیان توصیه موکد کرد: با توجه به ذخایر عظیم گاز درکشور و امتیازهای زیادی که این سوخت در مقابل بنزین دارد ، از جایگاه داران حمایت جدی کنند.
به اظهار وی ، سوخت گاز به مراتب ارزانتر از بنزین ، سوختی سالم و پاک با اکتان بسیار بالاست و زیر ساخت های مربوط به سوخت دهی خودروها در سراسر کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: هم اکنون از 2500 جایگاه " سی ان جی " کشور کمتر از 40 درصد توان شان فعالیت دارند در حالی که هزینه های نگهداری، تبدیل گاز دریافتی به گاز خودرو در چهار مرحله و هزینه های حمل و دستمزد نیروهای شاغل هر سال رو به افزایش است.
داداش زاده اصل یاد آور شد: قرار است یکشنبه پس فردا موضوع کارمزد جایگاه داران که در سه مرحله طی سالهای گذشته کاهش یافته به 70 درصد افزایش پیدا کند که تازه در صورت تصویب این نرخ درآمد و هزینه های جایگاه داران سر به سر خواهد شد.
نایب رئیس انجمن کارفرمایی" سی ان جی " کشور به گروه گرا اعلام کرد: آنچه در ماههای اخیر در کشور مورد بحث همه مسئولان و متولیان امر است مساله مهم ناترازی سوخت و انرژی کشور است.
به اظهار وی ، این ین ناترازی ها مربوط به امروز و دیروز نیست و از گذشته ها آغاز شده و اگر درست سیاست گذاری و عمل نشود، این وضعیت نگران کننده برای جامعه ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه ، هم اکنون سه میلیارد دلار بنزین از خارج وارد می کنیم در حالی که سه ، چهار سال گذشته بنزین صادر می کردیم ، یاد آور شد: علت این اتفاق نا مشخص بودن مساله است که چه کسی نظارت و کتترل می کند و چگونه باید این شرایط را به سامان رساند.!
مهندس بهبود داداش زاده اصل ، اضافه کرد: هم اکنون در مقوله ناترازی ها نسبت به میزان مصرف کشور 15 درصد کمبود تولید بنزین داریم و به ناچار باید وارد کنیم که این واردات در روز به 120 میلیون لیتر می رسد.
وی با تاکید بر اینکه ، به ازای هرمترمکعب "سی ان جی" یک لیتر بنزین صرفه جویی می شود، افزود: ظرفیت سی ان جی در کشور 45 میلیون متر مکعب و مقدار مصرف روزانه 19 میلیون متر مکعب است و به طور طبیعی می توانیم به جای مصرف رو به افزایش بنزین از گاز استفاده کنیم که هست و باید تولید را بالا ببریم.
وی هم چنین توضیح داد: براساس بر آوردهای دقیق در حال حاضر دو روز قیمت بنزین ، کارمزد دو سال 2500 جایگاههای " سی ان جی" سراسر کشور می شود و همین کارمزد را هم تاکنون دولت پرداخت نکرده و لذا باید به سرعت و دقت در این خصوص تصمیم گیری درست انجام پذیرد.
داداش زاده اصل به این نکته هم اشاره کرد که ، مقدار سولفور بنزین ما دو تا سه برابر استاندارد جهانی است که روی کاهش آن کار می شود و در عین حال اکتان بنزین ما 84 است که در مصرف و الودگی ها تاثیر بسیار دارد.
به اظهار وی ، اکتان بنزین باید 94 باشد و اکتان سی ان جی خیلی بالا و کاملا سالم است.
نائب رئیس انجمن کارفرمایی جایگاه داران " سی ان جی " کشور، طبق برنامه ای که دولت ها از جمله دولت کنونی دنبال می کند باید در حال حاضر 14 میلیون خودروی دوگانه سوز داشتیم، در حالی که این رقم فقط 4 میلیون دستگاه است.
در همین حال هم اکنون کمتر از 20 میلیون مترمکعب در جایگاههای سی ان جی مصرف می شود که دو درصد مصرف گاز کل کشور را شامل است و در برنامه وزیر نفت به دولت این میزان می تواند به 35 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند که اگر چنین شود به جای واردات بنزین می توانیم بنزین تولید مازاد را صادر کنیم و این دردی است که چرا در کشور توجه و درک نمی شود و مسئولان کاری نمی کنند و می گویم شاید دشمن ما در درون خودمان است..!؟
وی گفت: دکتر پزشکیان می گوید، آگاه است که روزانه 20 میلیون لیتر سوخت گم می شود و این یعنی من بی عرضه هستم و در همین حال یک کارشناس اظهار می کرد:
علت آنکه "سی ان جی" را رشد نمی دهند برای آن است که نمی توانند در خصوص عرضه آن دزدی کنند ، اما در بنزین و گازوئیل این کار جریان دارد.
چرا بنزین باید لیتری 1500 یا 3000 تومان باشد و ارزان تر از آب باشد و اگر کار کارشناسی بشود و دولت اعتقاد داشته باشد ، کار درست می شود.
دبیر و عضو کانون کارآفرینان برتر استان گیلان توضیح داد: جایگاه داران در حال حاضر به هیچ وجه راضی نیستند و همین 70 درصد که قرار است به جایگاه داران بدهند مشکلی را با در نظر گرفتن هزینه ها حل نمی کند و بین هزینه ها و در آمد سر به سر می شود و باقیمانده ای برای جایگاه دار نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: یک خودرو چهار هزار تومان "سی ان جی" می زند در حالی که هزینه آن از احداث جایگاه ، کارگر، تعمیرات زیاد است و گاز را بعد از دریافت طی چهار مرحله فرآوری می کنیم تا بصورت فشرده شده تحویل مشتری بدهیم.
در همین حال ، برای اخذ مجوز جایگاه دار سه سال دوندگی کردیم و کارشناس اجازه نمیداد مجوز صادر شود و بقیه ماجرا ......!
داداش زاده اصل توصیه کرد: در واردات خودروها باید تعرفه خودروهای دو گانه سوز را کمتر کنیم تا استقبال بیشتر شود و سیاست دولت هم باید در خصوص قیمت بنزین و گاز تجدید نظر کرده و فاصله این دو نوع سوخت بیشتر باشد تا خودرو داران از " سی ان جی " استقبال بیشتری داشته باشند.
وی یاد آور شد: این سیاست دولت نفع اش را می برد و مردم هم راضی می شوند و سلامت و محیط زیست و تقویت حمل نقل عمومی با دو گانه سوزها موجب حل بخش عمده ای از ناترازی ها خواهد شد.
این کارشناس حوزه " سی ان جی " با بیست سال سابقه کار بیان کرد: برای دریافت یک مجوز جایگاه 18 مجوز ارمحیط زیست و بعد راه و گاز و برق نیاز است و این بروکراسی در سازمان ها و موازی کاری هایی وجود دارد که باید ساماندهی شوند.
دادش زاده اصل در پایان اظهار کرد: دولت بیاید کار کارشناسی کند و ما هم کمک می کنیم و از آنجا که وزارت نفت متولی این کار است ، چنانچه درست عمل نکند، خودش زیر سئوال می رود و وزارت صمت هم در تولید خودرو اگر ورود نکند و به جایگاه داران و مردم کمک نکند به یقین زیان می بیند.
دولتمردان آگاه باشند برای سال آینده کاری کنند که شرایط اصلاح و تغییر اساسی کند.
مصاحبه و تدوین: مجید محمدپور – نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و مدرس دانشگاه
گروه رسانه ای ایران " گرا" – ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی )
12 بهمن ماه 1403