به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، هادی حقشناس روز چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی برنامههای منطقه آزاد انزلی پس از ابلاغ قانون توسعه این منطقه اظهار کرد: مهمترین بحث در تحقق توسعه اقتصادی در استان ترانزیت و حمل و نقل کالاست و منطقه آزاد انزلی با این هدف شکل گرفت که در قالب فعال کردن کریدورهای حمل و نقل بتواند کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و سایر کشورهای منطقه را از این مسیر جابه جا کند.
وی اضافه کرد: امروز این امکان فراهم شده از ظرفیت اسکلههای بنادر استان به بهترین نحو برای توسعه اقتصاد دریامحور بهره گرفت و در این میان بندر کاسپین هم از آبخور مناسبی برای پهلوگیری کشتیها برخوردار است و با حداقل هزینهها میتوان لایروبی آن را انجام داد.
دکتر حق شناس افزود: با اتصال بندر کاسپین به مسیر ریلی نیز ترانزیت و صادرات کالا تسهیل شد و آینده بسیار روشنی برای منطقه آزاد انزلی پیش بینی میشود.
نماینده عالی دولت در استان با اشاره به بازدید خود از پروژهها و طرحهای در دست اقدام این منطقه عنوان کرد: به نظر می رسد باید مسائلی که منطقه آزاد انزلی با سرزمین اصلی و دستگاههای اجرایی دارد باید حل شود و هرچه زودتر این منطقه به نقطه مطلوب و هدف گذاری انجام شده دست یابد.
وی ادامه داد: با گذشت ۲۰ سال از تاسیس منطقه آزاد انزلی و پشت سرگذاشتن فراز و فرودهای بسیار امروز شاهدیم فعالیتهای مدیران گذشته و حال در این منطقه اثربخش بوده است.
حق شناس تصریح کرد: حدود ۲۴ هزار شغل بدون احتساب اشتغال بندری در شهرک صنعتی حسن رود ایجاد شده که نشان میدهد قانونگذار با این نگاه که قوانین و مقرراتی که در سرزمین اصلی مانع صنعت و تجارت است در این منطقه به حداقل ممکن برسد به درستی این محدوده را برای ایجاد منطقه آزاد انزلی در نظر گرفته است.
وی اضافه کرد: اگر در مقابل تفویض اختیار به دستگاههای اجرایی در منطقه آزاد مقاومت ایجاد نمیشد وضعیت مطلوبتری داشتیم.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی از موقعیت بسیار ممتازی برخوردار است، افزود: به ندرت منطقه ای در کشور وجود دارد که مزایای منطقه آزاد انزلی را داشته باشد چنانکه توانسته منابع انسانی متخصص را داوطلبانه جذب کند زیرا هزینه زندگی در این منطقه بسیار کمتر از سایر نقاط است.
استاندار گیلان اظهار کرد: اگر منطقه آزاد انزلی به هر دلیلی متناسب با انتظارات رشد نکرده و با آنها فاصله دارد ایراد و مشکل در مسئولان استانی است، اگر ما مشکلات را به درستی شناسایی و طرح کرده و به دنبال راه حل برای آنها باشیم و در زمان و مکان درست تصمیمگیری کنیم پروژهها با هزینه کمتری بهره برداری شده و اقتصاد توسعه پیدا می کند.
وی گفت: امروز مشکل کشور تشخیص درست و به موقع اولویتهاست باید تصمیمات سخت را با نظر کارشناسان فنی گرفت تا منابع محدود در اختیار را برای پروژههای حیاتی و مهم مصرف کنیم.
حقشناس تصریح کرد: اگر بندر فاو توانست در کمتر از ۱۰ سال ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد کند و از طریق این بندر بار مستقیم به صورت ریلی به عراق صادر شود، ما نیز می توانیم در منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین با شناسایی اولویتها، پروژهها را به سرانجام رسانده و بهره مطلوبی از این ظرفیت در راستای توسعه و ارتقاء استان ببریم.
وی گفت: مسئولان استانی باید برای رفع مشکلات منطقه آزاد دغدغهمند باشند زیرا این منطقه پیشران توسعه استان است.
وی ایجاد شهرک صنعتی سوم این منطقه را به عنوان یک شهرک هوشمند با استقرار صنایع پیشرفته بسیار امیدبخش خواند و افزود: اگر اعتقاد به اقتصاد دریا پایه دارید؛ نقطه شروع آن بنادر انزلی کاسپین و آستارا است از اینرو باید مارینای منطقه آزاد و بندرانزلی راه اندازی شود تا توسعه گردشگری دریایی در این استان رقم بخورد.
نماینده عالی دولت در گیلان همچنین خواستار ایجاد رشته دریانوردی در استان و تاسیس دانشکده دریایی در منطقه آزاد انزلی شد.