به قلم: مجید محمدپور – نویسنده، روزنامه نگار و استاد علوم ارتباطات
شواهد میدانی حکایت از آن دارد که هیچ یک از این مجموعه ها نتوانسته اند به دلایل،
1.عدم حمایت از سوی دولت های مختلف و متنوع با نگاههای سیاسی گوناگون در ایران
2.عدم حمایت از سوی رسانه ها!
3. حمایت نکردن بخش های خصوصی و خصولتی و صاحبان ثروت و رهبران جامعه از این صنف مهم و بسیار تعیین کننده و اثر گذار توفیق چندان داشته باشند و این روند متاسفانه تداوم دارد.
از مجموعه های فوق در زمان حاضر تنها " خانه های مطبوعات " در میدان باقی مانده اند که در گذشته و حال نقش زیادی در حل مسائل اصحاب رسانه نداشته و ندارند، اگر چه همه تلاش خود را به عمل آورده اند و در برخی استان ها نیز توفیقات داشتند.
یکی از دلایل مهم موفق نبودن خانه های مطبوعات سراسر کشور ، عدم حمایت های لازم و کافی از سوی دولت و دستگاههای مسئول هم چنین کار و تلاش هیات مدیره خانه ها به صورت رایگان و در مواقعی بروز مشکلات حقوق، مالی و مالیاتی که موجب اذیت و ازارشان شده و گاه مشکلات برای خانواده های اعضای هیات های مدیره خانه های مطبوعات ایجاد کرده است.
گیلان در شمار استان هایی است که دارای رسانه های مکتوب و مجازی متعدد و متنوعی است و با توجه به تاریخ پر باری که در این عرصه دارد، همیشه در جدول رده بندی کشوری جزو چند استان اول در این عرصه بوده و این روند ادامه دارد.
واقعیت این است که مساله بیمه خبرنگاران و عکاسان و فیلمبرداران و دیگر عوامل حوزه رسانه باید براساس یک برنامه مدون ، با تدبیر و دور اندیشی و اختصاص بودجه و امکانات لازم ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل کامل بشود.
مدیران و عوامل وزارت ارشاد از آقای وزیر تا مسئولان رده های پایه به درستی آگاه هستند، بیش از 95 درصد رسانه های مکتوب و مجازی دارای مجوز های رسمی به خصوص در استان ها و شهرستان ها در آمدهای آنچنانی ندارند که یک یا چند نیروی خود را در تمام سال بیمه کنند یا برای اصحاب رسانه مسکن تهیه کرده و به مشکلات درمان و معیشت شان رسیدگی کنند.!
دیروز چهارشنبه در نشستی با حضور جمعی از مدیران و خبرنگاران رسانه ها ، اعلام شد: تشکیل یک سندیکا و یا یک اتحادیه انشاء الله بتواند این مشکلات را حل و فصل کند و یا در جریان مطالبه گری از دولت و وزارت ارشاد آنها به این بخش مهم از جامعه توجه بیشتری کنند.
برای تحقق این هدف فاخر و بسیار مهم ، نخست آنکه نیروهای تحصیلکرده و شایسته جوان به اصطلاح پا پیش بگذارند و دوم ، مسائل سیاسی و حزبی نباید در این موضوع دخالت داده شود و فقط در چارچوب حل مشکلات صنفی اصحاب رسانه ها امور به جدیت دنبال شود و البته چهره های پیشکسوت به این نیروهای جوان مشورت بدهند.
به دوستان شرکت کننده اعلام شد: به زودی در این خصوص یادداشتی را رسانه ای می کنیم و امید است که مورد حمایت قرار گیرد در غیر این صورت چرخ مسائل و مشکلات رسانه ها همچنان بر همان مدار چهار دهه قبل چرخش خواهد داشت.!
عزیزان من در رسانه های استان ها از جمله دراستان گیلان توجه داشته باشند که " کس نخارد چشت من ، جز ناخن انگشت من" و لذا مشکلات اصحاب رسانه که طبق تعریف یکی از هوشمندترین اقشار جامعه به شمار می روند – تنها و تنها به دست خودشان حل و فصل می شود- بنابراین همت و همدلی و هم اندیشی به دور از نگاه جناحی و سیاسی و زیر چتر این و آن قرار داشتن چاره کار است.
اتحادیه چیست
اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف ( گاه چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنفها) به منظور حمایت از حقوق صنفی آن رسته مشاغل و ایجاد همکاری در میان کاسبان آن صنف و بهبود خدمات به مصرف کنندگان و هم چنین بهبود شرایط و ارتباط با موسسه های دولتی و خصوصی و انجام وظیفه هایی در قوانین نظام صنفی و آئین نامه های مربوطه گرد هم می آیند و اتحادیه آن صنف را تشکیل می دهند. بازرسان اتحادیه هر صنف و رسته شغلی باید تخصص کافی در رسته آن شغل را داشته باشند
سندیکا، انجمن، تعاونی ، تشکل و اتحادیه از نظر حقوقی جایگاه و تعاریف خاص خود را دارند و آنچه در مورد رسانه های هر منطقه از جمله در استان گیلان با هدف حل برخی مسائل و حمایت های حقوقی صنفی از اصحاب رسانه های کارآمدی واقعی دارد- به نظر نویسنده اتحادیه است.
به این منظور شایسته خواهد بود، تعدادی از افراد خوشنام و جوان دارای ایده و پر انرژی حوزه رسانه ای استان گیلان در همین سالجاری با همدلی و گفتمان سازی موثر در کنار هم قرار گرفته و یک اتحادیه را تاسیس کنند.
این اتحادیه باید بتواند ، طبق تعاریف و رسالتی که خواهد داشت مشکلات خبرنگاران، عکاسان، فیلمبرداران و دیگر عوامل هر رسانه نظیر مسائل بیمه ای ، درمانی ، مسکن ، معیشتی ، حرفه ای و سایر امور را به درستی دنبال کند.
نویسنده اگر چه سنوات پایانی کار حرفه ای خود را سپری می کند، اما آمادگی کافی برای مشاوره در امر تاسیس این اتحادیه را دارد و از همه چهره های سرشناس و خوشنام رسانه ای استان گیلان دعوت می شود، در این راستا گام برداشته و همت کنند. یا علی مدد
مدیر مسئول پایگاه خبری، رسمی گیلان 24 و چند رسانه ای واکنش خبر
گروه رسانه ای ایران " گرا" ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی)
پنج شنبه 24 ابان ماه 1403 – " رشت ، گیلان "