کد : 1671 ۱۶شهریور ۱۴۰۳ ساعت 19:08
طبق آمار مستند مرکز آمار ایران نرخ بیکاری گیلان ۶.۹ درصد شده است

۳۳ هزار گیلانی در بخش تعاون اشتغال دارند

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اعلام کرد: در طی دو سال گذشته به ترتیب هر سال ۳۰ تا۳۲ هزار براساس اطلاعات و داده های مرکز آمار ایران در گیلان اشتغال یافته اند که همه ی آنها به دلیل نوع شغل متناظر بر داشتن بیمه نیستند و در بخشهای غیر دولتی و خدمت رسانی مشغول به فعالیت هستند.
۳۳ هزار گیلانی در بخش تعاون اشتغال دارند

به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، وی با بیان اینکه ۲۴۷۱ تعاونی با ۲۱۰ هزار نفر عضو در استان داریم، عنوان کرد: با احتساب تعاونی های سهام عدالت، دو میلیون نفر از مردم گیلان عضو تعاونی ها هستند و بیش از ۳۳ هزار نفر شاغل در حوزه تعاون داریم.

نرخ بیکاری در گیلان طبق آمارمستند مرکز آمار  ایران به 6.9 درصد کاهش یافته است

سیاوش آقاجانی امروز بعنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شهر رشت، با  گرامیداشت هفته تعاون و با اعلام اینکه نرخ بیکاری در استان طبق آمارهای مستند مرکز آمار ایران کمتر از 7 درصد " 6.9 درصد است" ، به ارائه گزارشی از حوزه تعاون استان گیلان طی سه سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: حوزه تعاون یکی از حوزه های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و در دستور کار دولت شهید رئیسی قرار داشت.

وی با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر عدالت محوری و مردمی سازی اقتصاد، تعاون را دارای اهمیت ویژه در بخش اقتصاد دانست و افزود: سند توسعه تعاون بعد از ۱۲ سال در ابتدای دولت سیزدهم بازنگری و ابلاغ شد و تکلیف بخش های مختلف اقتصادی و اجرایی را در قبال تعاون تعریف کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، تعاون را مانند اشتغال یک امر فرابخشی دانست و اضافه کرد: دستگاه های مختلف در حوزه تعاون و تعاونی ها فعالیت دارند و حمایت ها و معافیت ها و تسهیلات ها در بخش تعاون، به همکاری سایر بخش ها بر می‌گردد.

آقاجانی به فعالیت تعاونی ها در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی و خدمات و مسکن و... اشاره کرد و ادامه داد: شورای عالی توسعه تعاون کشور به ریاست رئیس جمهور و شوراهای استانی توسعه تعاون به ریاست استانداران در دولت سیزدهم تشکیل شدند تا متولی رسیدگی به مسائل و مشکلات تعاونی ها باشند.

وی گیلان را استان پیشگام در تشکیل شورای توسعه تعاون دانست و بیان کرد: مسائل و مشکلات تعاونی های محوری را مطرح و با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی، مصوبات لازم را جهت رفع مسائل و توسعه تعاونی ها تصویب کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه ۲۴۷۱ تعاونی با ۲۱۰ هزار نفر عضو در استان داریم، عنوان کرد: با احتساب تعاونی های سهام عدالت، دو میلیون نفر از مردم گیلان عضو تعاونی ها هستند و بیش از ۳۳ هزار نفر شاغل در حوزه تعاون داریم.

وی با اشاره به تولید ۲۵ درصد گوشت مرغ استان توسط تعاونی های مرغداری و ۱۰۰ درصد صید ماهیان استخوانی توسط تعاونی های پره، خاطرنشان کرد: تعاونی های استان در بخش های مختلف فعال هستند.

آقاجانی یکی از مصوبات مهم دولت سیزدهم در شورای عالی اشتغال را تخصیص ۲۵ درصدی تسهیلات اشتغالزایی برای تعاونی ها دانست و تاکید کرد: در این راستا خط اعتباری ویژه برای تعاونی ها تخصیص پیدا کرده که در سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ میلیارد تومان در کشور بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ۵۳ تعاونی استان را تحت حمایت تسهیلاتی دانست و افزود: طی سه سال گذشته ۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی های استان پرداخت شده که در مقایسه با سه سال ماقبل دولت سیزدهم، ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی عمده تعاونی های استان را فاقد شرایط استفاده از تسهیلات و سایر حمایت ها و معافیت ها دانست و گفت: با توجه به حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاون، بسیاری از تعاونی ها اقدام به به روزرسانی مجامع خود کردند و اکنون می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

آقاجانی با ابراز امیدواری از تداوم حمایت دولت چهاردهم از تعاونی ها، بیان کرد: در هفته تعاون امسال ۲۴ تعاونی جدید را در گیلان با اشتغال ۷۳۵ نفر و سرمایه گذاری ۱۲۶ میلیارد تومان افتتاح خواهیم کرد که یک تعاونی به صورت ملی افتتاح می شود؛ این تعاونی یک نیروگاه تولید برق دو مگاواتی در شهرستان رضوانشهر است.

وی از افزایش ۶۲ درصدی نظارت ها در حوزه تعاون جهت صیانت از حقوق اعضای تعاونی ها خبر داد و تصریح کرد: شاهد رشد کمی و کیفی شاخص های حوزه تعاون طی سه سال دولت سیزدهم در مقایسه با سه سال ماقبل آن هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به احیای ۱۱۱ تعاونی راکد در استان، اضافه کرد: شاهد رشد ۱۶۷ درصدی بهره برداری از تعاونی های جدید هستیم و از ۳۹ مورد به ۱۰۴ مورد رسیدیم.

وی با بیان اینکه تعداد تعاونی های محوری استان شامل سهامی عام و تامین نیاز و فراگیر از ۶ مورد به ۲۳ مورد افزایش یافته است، گفت: تعاونی ها کمک کننده تولید و اشتغال هستند و ظرفیت های انفرادی اقتصادی را تجمیع و به ظرفیت های بزرگ تبدیل می کنند.

آقاجانی از دستگاه ها خواست توجه به حوزه تعاون را بیشتر کنند و یادآور شد: تعاونی های تامین نیاز مشاغل خانگی در دستور کار قرار دارد تا با تامین مواد اولیه و بازاریابی و فروش محصولات و برگزاری دوره های آموزشی و صدور مجوز و برگزاری نمایشگاه و پرداخت تسهیلات و... در قالب تعاونی، به تثبیت و پایدارسازی مشاغل خانگی کمک کنیم.

 

گیلان 24 + ایسنا
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید