کد : 1408 ۷مرداد ۱۴۰۳ ساعت 11:17
ما چه می گوییم- مسئولان چه نظری دارند!؟

برنج با قیمت تضمینی را به هرمیزان خریداریم - رئیس تعاون روستایی!

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در رشت گفت: امسال برای خرید برنج با قیمت تضمینی به هر میزان هیچ محدودیتی نیست و این کاربا کمک اتحادیه‌های روستایی و بانک‌ها انجام خواهد شد. ****
برنج با قیمت تضمینی را به هرمیزان خریداریم - رئیس تعاون روستایی!

به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، ایوب فصاحت  در نشست مشترک با سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های تعاون روستایی و برنج گیلان که در رشت برگزار شد، گفت: برای خرید برنج امسال با قیمت تضمینی به هر میزان هیچ محدودیتی نداریم و این کاربا کمک اتحادیه‌های روستایی و بانک‌ها انجام خواهد شد.
 وی از برنامه ریزی‌ها برای صادرات برنج‌های پر محصولی که با ذائقه مردم گیلان و ایران سازگار نیست خبرداد و افزود: براساس زنجیره مصرف هفته آینده در نشستی در تهران قیمت برنج مشخص خواهد شد.
نماینده شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی هم در این نشست گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۳، هزار و صد میلیارد تومان برای خرید برنج در نظر گرفته شده است و با همکاری بانک‌ها هم ۵ هزار میلیارد تومان برای تشکل‌های خصوصی به خرید برنج اختصاص دادیم.
 ابراهیم نجفی همچنین از اختصاص اعتباری هم از طریق سازمان تعاون روستایی کشور برای خرید برنج خبرداد و افزود: این حمایت‌ها در راستای رفع مشکلات شالیکاران است تا امسال با خیال راحت محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.
کیوان حسن پور لسکوکلایه مدیر تعاون روستایی گیلان هم گفت: قیمت پایه برای خرید برنج ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که البته قیمت نهایی خرید تضمینی هفته آینده مشخص می‌
شود

حسن پور لسکوکلایه مدیر کل تعاون روستایی گیلان در این باره توضیح می دهد، بر اساس بسته پیشنهادی زنجیره ارزش تعریف شده تعاون روستایی گیلان، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم برنج ۸۵ هزار تومان برای کشاورز هزینه دربرداشته و خواسته ما قیمت گذاری برنج به صورت واقعی و بر اساس قیمت پایه تعیین شده آن است که هفته آینده پیرامون آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی با نادرست خواندن قیمت گذاری برنج به نرخ هر کیلوگرم 85 هزار تومان بر اساس خرید تضمیمی، تصریح کرد: این نرخ در شورای قیمت گذاری بی شک  افزایشی خواهد بود، گرچه قیمت برنج هاشمی در بازار و به صورت توافقی است.

****


حالا ما کشاورزان برنجکار چه می گوییم!!
ما کشاورزان برنجکار می گوییم، به هر میزان برنج تضمینی  نخرید، بلکه با توجه به تورم و گرانی معیشت رو با تزاید در جامعه نرخ تصمینی را بالا ببرید تا امکان تولید مداوم و تامین غذای مردم  برقرار باشد..
برنج  هاشمی به تناسب کیفیت هم اکنون در بازار عرضه و تقاضای استان  گیلان کیلویی 75 تا 130 هزار تومان و در شهرهای بزرگ مانند تهران براساس گزارش های تلفنی حداقل 90 تا 175 هزار تومان فروخته می شود و دولت ها از جمله دولت قبلی و قبل از آن  -  منظور جهاد کشاورزی و تعاون روستایی آمدند و در گیلان جلساتی برگزار و قیمت تصمینی را کیلویی 60 تا 65 هزار تومان تصویب کردند.!
به راستی عقل سلیم چه می گوید، وقتی کشاورز با رنج زیاد و هزینه های باور نکردنی محصول را تولید می کند و می تواند 15 تا 25 درصد بیشتر از نرخ تضمینی شما در بازار عرضه کند ، چرا باید به تعاون روستایی بدهد.
از سویی همین نرخ برنج هم کفاف  هزینه های زندگی روزانه رو به افزایش را نمی کند و بدتر از همه آنکه تا سال گذشته برای خرید ارزان برنج  تصمینی، محدودیت داشتید!!.
به راستی شما مسئولان در کجای مرکز ثقل زمین ایستاده اید و ما چه می گوییم و شما چه نظرات کارشناسی ! - دارید.؟
 مگر قرار است شما در مسند مسئولیت و  خرید محصولات باشید که  چنین برنامه ای را ارایه می دهید .
بهتر می دانید که عمر خدمتی شما بدون استثنا تا اواخر مرداد ماه جاری است و باید جایتان را به افراد جدید اصلاح طلب اصولگرا بدهید، بنابراین در این زمینه ها فرمایش نکنید که از دست و عهده تان کاملا خارج است.
هر سال قیمت  نهاده ها شامل کود ، سم، بذر ، هزینه کاشت و داشت و امثال آن را گرانتر می کنید و در کمال خیرت  قیمت برنج با سیاست های مسئولانی همچون شما طی دو سال اخیر کاهش داشته و باز هم جلسات و سفرها و نشست های کارشناسی و تصمیم هایی اتخاذ می کنید که خودتان هم می دانید - سودی ندارد "  !؟
اقای محترم و خواهر بزرگوار مسئول حال و آینده کشور - تولید برنج با این قیمت ها به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و اگر هم زمین تحت مالکیت شما کم باشد  " خرده مالگی" که سراسر گیلان  اراضی خرده مالکی است ، به هیچ وجه نمی صرفد و دولت ها باید برای حفظ تولید داخلی و استقلال غذایی کشور در این عرصه یارانه بپردازند نه آنکه قیمت برنج و چای و  امثال آن اندکی افزایش  و انتظار داشته باشید ، برای تولید داخلی معجزه رخ می دهد.
کشاورز برنجکار و چایکار در شمال ایران با این در آمدها فقط زنده است و زندگی نمی کند و باید به داد او برسیید و کسانی در وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باشند که این مشکلات را به درستی درک کنند.
جلوی واردات برنج را بگیرید و مرزهای کنترل شود که هر کسی از هر بندر رسمی و غیر رسمی برنج وارد نکند
در دولت سیزدهم ارز نیمایی " دلار 28 هزار تومان" را در واردات برنج حذف نکردید  و می خواهید تا می شود برنج وارد شود و از سوی دیگر شعار برخورد و جلوگیری از واردات را سر می دهید.  کشور در سال کمتر از  یک میلیون تن برنج وارداتی نیاز دارد اما به گفته بعضی نمایندگان گیلان در مجلس قبلی طی یک دهه گذشته هر سال دو تا سه برابر این میزان برنج وارد شد و تولید شالیکار روی دستش ماند..
آخرین آمارهای غیر رسمی حاکی است که میزان باغ های چای شمال در گیلان و مازندران درطی سه چهار دهه اخیر از 34 تا 35 هزار هکتار به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس به 19 هزار هکتار اسمی و 12 هزار هکتار رسمی کاهش یافته است . اراضی زیر کشت برنج هم از 238 هزار هکتار حداقل به 230 هزار هکتار رسیده و این روند با سرعت بیشتری ادامه دارد.
چاره اساسی بکنید و به تولید کننده جدی و واقعی کمک شود و این خواسته ما  هر سال در کلام و پیام های نوروزی مقام معظم رهبری تاکید می شود.




 

.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید