این راه آهن یک طرح ملی محسوب می شود که کریدور شمال به جنوب را از طریق دریای خزر و خلیج فارس به هم متصل می کند و نقش بسیاری مهمی در ارتباطات متعدد و متنوع شمال - جنوب دارد
به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، مسیر ریلی رشت - کاسپین که بنادر گیلان به شبکه ریلی کشوررا متصل می کند پس از گذشت حداقل دو دهه و با فراز و نشیب های بسیار سرانجام به نقطه پایانی رسید ..
پروژه خط آهن رشت - کاسپین بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود ، ولی قرارداد احداث این مسیر ریلی همزمان با ساخت راه آهن قزوین - رشت در ۱۳۹۳ منعقد شد.).
این خط آهن از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب و آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی را در استان گیلان فراهم می کند و از اهمیت ویژهای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر برخوردار است و بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران خواهد بود.
کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی باور دارند با تکمیل کریدور شمال - جنوب سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار می رسد
ظرفیت های اقتصاد دریامحورگیلان۲۰ میلیون تن افزایش می یابد
استاندار گیلان با اشاره به توجه آیت الله رئیسی به ظرفیتهای گیلان در بخشهای کشاورزی و گردشگری و دریا و صنعت و... و ارتقای مزیتهای نسبی اقتصادی استان، ادامه داد: در سفر اول ۲۰ همت مصوبه در بخشهای زیرساخت استان داشتیم که باید در بازه ۱۴۰۳-۱۴۰۰ محقق میشد و خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد آن که سهم سازمان برنامه و بودجه بود، تحقق پیدا کرد.
عباسی بزرگراه منجیل - رودبار و راه آهن رشت - کاسپین را دو پروژه مهم و کلیدی استان گیلان دانست و بیان کرد: در اسفندماه گذشته شاهد افتتاح آزادراه بودیم، اما شرایط ماه رمضان و ایام انتخابات مجلس موجب شد که توفیق حضور رئیس جمهور را پیدا نکردیم؛ البته قرار بود که دکتر رئیسی در اوایل خردادماه به گیلان سفر کند و دیدار مردمی و افتتاح راه آهن و سایر پروژه های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی استان را داشته باشیم، اما نشد
.
وی با بیان اینکه راه آهن رشت - کاسپین کریدور شمال به جنوب را محقق و دریای خزر را به خلیج فارس و دریای عمان وصل می کند، گفت: این راه آهن سراسری قبلا تا رشت قطع می شد و جنبه اقتصادی و تجاری نداشت و فقط مسافری بود، اما قطعه ۳۶ کیلومتری تا کاسپین، راه آهن را اقتصادی می کند و ظرفیت های اقتصاد دریامحور استان را به ۲۰ میلیون تن افزایش می دهد؛ این در حالی است که هم اکنون فقط از یک میلیون تن آن بهره مند هستیم.
استاندار گیلان با اشاره به انتقال کالاهای شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، عنوان کرد: راه آهن رشت - کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول می کشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می کند.
وی با اشاره به سفر هیئت اقتصادی استان گیلان به روسیه، به اهمیت کشتی سازی اشاره کرد و ادامه داد: در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد دریامحور از سوی رهبر انقلاب، کارخانه کشتی سازی را با ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندرانزلی شروع کردیم؛ اسکله چمخاله نیز با سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد تومان در فاز اول تکمیل شده و در ادامه به سرمایهگذاری بخش خصوصی نیاز دارد.
عباسی با بیان اینکه قطعه رشت - آستارا نیز با اهتمام سرپرست ریاست جمهوری آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: این قطعه ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و زمینه صادرات را برای تجار و سرمایه گذاران فراهم می کند؛ در واقع با تکمیل راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا نبض اقتصاد گیلان تنظیم می شود و شاهد اشتغالزایی و سرمایه گذاری هستیم.
وی راه آهن رشت - کاسپین را فراملی دانست و عنوان کرد: این پروژه تحول آفرین بوده و سرانه درآمد مردم در بخش های اقتصادی را بالا می برد؛ پل آستاراچای نیز در دولت سیزدهم احداث شد و ظرفیت تردد کامیون های ترانزیتی را از ۲۵۰ کامیون در روز به دو برابر افزایش داد
.