کد : 1181 ۲۶خرداد ۱۴۰۳ ساعت 23:45
استاندار گیلان،

سراسر گیلان باید زیر کاشت درخت یا محصولات بومی باشد

پایگاه خبری ، رسمی گیلان ۲۴: استاندار گیلان با اشاره به مزیت های اقتصاد کشاورزی در بخش های برنج و چای و مرکبات و کیوی و صنوبرکاری،اعلام کرد: زراعت چوب هم اقتصادی، هم پردرآمد و هم کم دردسر است از این رو با توجه به حاصل خیزی خاک استان هیچ نقطه ای نباید بدون درخت یا کشت محصول باشد.
سراسر گیلان باید زیر کاشت درخت یا محصولات بومی باشد

به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، اسدالله عباسی  ۲۶ خردادماه در همایش ملی زراعت چوب که در صومعه سرا برگزار شد، با بیان اینکه کشاورزان در عرصه جهاد تولید تلاش می کنند، گفت: زراعت چوب زنجیره تولید صنایع سلولزی را تکمیل می کند.

وی یکی از مشکلات صنایع چوب و کارخانجات سلولزی را تهیه ماده اولیه دانست و افزود:  با توجه به مزیت های اقتصاد کشاورزی در بخش های برنج و چای و مرکبات و کیوی و صنوبرکاری، اضافه کرد: زراعت چوب اقتصادی، پردرآمد و هم کم دردسر است.

استاندار بومی استان گیلان با درک درست از شرایط سراسر این استان و  با بیان اینکه اراضی غیر قابل مناسب برای کشت برنج ظرفیت خوبی برای صنوبرکاری است، خاطرنشان کرد: اراضی کشاورزی گیلان برای کشت دیم آماده است.

وی خواستار زراعت چوب سایر گونه های سریع الرشد و سازگار با محیط زیست و منابع طبیعی گیلان شد و اضافه کرد: تولیدات کارخانجات سلولزی استان صادرات محور بوده و ارزآوری دارد لذا باید از همه فرصت ها برای توسعه زراعت چوب استفاده کنیم.

وی گیلان را در کشت دوم موفق ندانست و بیان کرد: باید برای کشت دوم برنامه‌ریزی کنیم تا کشاورزان تک محصولی نباشند؛ باید اراضی ملی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا درخت و محصول کشاورزی بکارند و ایجاد اشتغال و درآمد کنند.

استاندار گیلان خواستار تشکیل تعاونی تولیدکنندگان صنوبر شد و گفت: زمین و تسهیلات را در اختیار دانش آموختگان عرصه کشاورزی قرار می دهیم تا زراعت چوب را توسعه ببخشند.



گیلان از نظر تولید چوب مقام اول کشور را داراست

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز، با اشاره به اهمیت تولید چوب برای فعالیت واحدهای سلولزی، عنوان کرد: زراعت چوب در گیلان فرصت سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کاشت درخت، اضافه کرد: درختکاری مورد تاکید و تایید رهبر انقلاب بوده و لذا با تدبیر شهید آیت الله رئیسی، کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تشکیل کمیته برنامه ریزی زراعت چوب در راستای تکلیف وزارتخانه، بیان کرد: برای نخستین بار در گیلان الگوی کشت زراعت چوب را اجرایی و نهاده یارانه ای و بیمه و تسهیلات بانکی و... را تعریف کردیم.

محمدی با بیان اینکه کمیته آموزشی و پژوهشی زراعت چوب نیز با هدف معرفی ارقام سریع الرشد و مقاوم در برابر تنش‌های آبی و دمایی و آفات و بیماری ها و... تشکیل شده است، گفت: گیلان از نظر سطح زیر کشت زراعت چوب رتبه سوم و از حیث میزان تولید چوب رتبه اول کشور را دارد.

وی زراعت چوب را اقتصادی و اشتغالزا دانست و متذکر شد: زراعت چوب یک امر زیست محیطی بوده و به تنفس جنگل‌های ارزشمند هیرکانی و حیات گیاهی و جانوری آن کمک می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۵۳ هزار هکتار عرصه زراعت چوب داریم، تاکید کرد: ۱۸ هزار هکتار آن در اراضی ملی و ۳۵ هزار هکتار آن در اراضی مستثنیات است؛ سطح تعیین شده طرح ملی زراعت چوب طی سال جاری برای گیلان ۶۱۰۰ هکتار بود که تاکنون به بیش از ۷۰۰۰ هکتار رسیده است.

وی از تشکیل انجمن زراعت چوب استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس و همکاری دستگاه‌ها، شاهد افزایش سطح زیر کشت زراعت چوب در استان باشیم./
.

پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید