در این دوره آموزشی که فراگیران آن مدیران روابط عمومی های دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر استان بودند، در باره جایگاه اطلاع رسانی علمی و هنرمندانه ، رعایت قوانین مرتبط، حفظ منافع ملی در حوزه رسانه، ضرورت به کارگیری نیروهای جوان دانشجو در فضای رسانه و آگاهی بخشی جامعه، شرکت مدیران دانشگاهی، اجرایی و نهادها در چنین کارگاه های موثردر علم رسانه با بیان نمونه هایی بحث و تبادل نظر شد.
مجید محمدپور استاد علوم ارتباطات و مدرس این کارگاه با بیان اینکه خبر پیامی ارزشمند و واقعی است که برای آگاهی افکار عمومی تولید و منتشر می شود، تصریح کرد: متاسفانه در عصر حاضر بسیاری از رسانه ها بدخواه و معاند به بکار گیری شیوه های هدفمند در راستای ضربه زدن به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خانواده ها و جوان هایمان هستند و نقش رسانه های معتبر دراین خصوص بسیار تعیین کننده است.
این استاد دانشگاه که بیش از چهار دهه سابقه ی رسانه ای در بیشتر رسانه های کشور را دارد، عنوان کرد: نقش رسانه در بیان حقایق ، روشنگری، گفتمان سازی و امید آفرینی فوق العاده برجسته است و روابط عمومی ها و رسانه ها باید با آموختن شیوه های نوین علم رسانه توانایی مقابله و خنثی سازی تحرکات و تهاجم دشمن را داشته باشد..
محمدپور در باره ساختار یا ساختمان خبر، انواع تیتر و شیوه درست نویسی تیتر حرفه ای ، لید خبر، متن و بهره گیری از پیشینه یا سابقه در خبر – استفاده به جا و دقیق از عنصرهای و ارزشهای خبری ، انواع خبری ، شیوه های کامل و جامع کردن یک خبر و .....مطالب مشروحی مطرح و فراگیران در همه زمینه های نمونه های عملی را در کارگاه اجرایی کردند.
هم چنین بررسی شیوه های خبر رسانی و تحلیل تعدادی از رسانه ها استانی و کشوری و کارکرد روابط عمومی ها در دستور کار این کارگاه آموزشی و علمی قرار گرفت.
استاد روزنامه نگاری و علوم ارتباطات گفت: برگزاری چنین کارگاه های آموزشی کاربردی برای همه مدیران ، جوانان علاقه مند ، دانشجویان جدید الورود با هدف زمینه سازی مشاغل مرتبط، تشکل ها و انجمن ها ، روابط عمومی های دستگاههای دولتی و بخش های صنعت و خدمات و حوزه مساجد و کانون ها و حتی نیروهای بازنشسته ها پر انرژی بسیار لازم است.
وی توصیه کرد: شایسته تر آنکه استانداران سراسر کشور بر اساس آنچه رئیس جمهور شهید اعلام کرده بودند، که یکی از معیارهای انتخاب مدیران اشراف کامل داشتن به حوزه اطلاع رسانی و بیان دستاورهاست ، اقدام برای استمرار متظم و مدون چنین آموزشهایی است.
به اظهار وی، وقتی دشمنان و معاندان در خارج و داخل کشور در چنین سطح وسیعی با تلاش بسیار مشغول فضا سازی ها و سیاه نمایی هستند، باید بتوانیم نیروهایی را تربیت کنیم که در این راستا همه تلاش هایشان را خنثی کنند.
***
به عنوان حسن ختام این دوره آموزشی کاربردی و علمی ، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: یک روابط عمومی خوب باید بتواند خوب بشنود، خوب ببیند و خوب گوش کند و رسالتش در اطلاع رسانی را همراه با صداقت، امانت داری و انتقال درست مطالب به خوبی انجام دهد..
دکتر مجتبی ملکی چوبری در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه حوزه روابط عمومی بعنوان زبان گویا و بازوان توانمند مدیران دانشگاه است ، عنوان کرد: پردازش و تحلیلگری در حوزه روابط عمومی بسیار مهم است و وقایع و رخدادهای زیادی را در محیط و فضای دانشگاه مشاهده میکنند و اگر نتوانند پردازش درستی از این وقایع داشته باشند، نمیتوانند اطلاع رسانی مناسبی را انجام دهند .
سرپرست دانشگاه آزاد گیلان تصریح کرد: بنابراین انتظاری که دانشگاه از حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی دارد، آن است که وقایع و رخدادهای دانشگاه را به نحو احسن، تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند اطلاع رسانی درستی داشته باشند و به طور طبیعی اطلاع رسانی درست، اطمینانساز است و این اعتمادسازی و برندسازی بسیار مهم است.
ملکی چوبری با اشاره به نام گذاری سال و شعار دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید، تصریح کرد: نام گذاری سال بنام " سال جهش تولید با مشارکت مردم " از سوی مقام معظم رهبری است و در این راستا، شعار دانشگاه آزاد اسلامی، "سکوی مولد دانایی به توانایی" را شعار خود قرار داد و حوزه روابط عمومی باید بتواند با پررنگ کردن این شعارها و ماموریت های اصلی دانشگاه ، نقش خود را در جامعه به خوبی معرفی کند .
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، افزود: بحث اقتصاد دانش بنیان و تنوع درآمدی یکی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی خیلی پررنگ شده که از ماموریتهای دانشگاه است و روابط عمومی باید اراده را در مدیران استانی و واحدهای دانشگاهی ایجاد کنند بنابراین در راستای ماموریتهای دانشگاه باید این اطلاع رسانیها دقیق صورت گیرد.
این استاد دانشگاه ، برگزاری این گونه کارگاه ها را مفید خواند و بیان داشت: برگزاری این دوره ها بسیار مفید و مؤثر است و در راستای ارتقای دانش افزایی و مهارت کارکنان حوزه روابط عمومی مفید باشد و با تداوم دوره های تخصصی در این حوزه و با استفاده از اساتید مجرب و متخصص، باعث ارتقای سواد رسانهای شود.
به اظهار وی ، اگر حوزه روابط عمومی را در دانشگاه آزاد اسلامی یک حوزه تخصصی ببینیم، باید این حوزه را تبدیل به حوزهای مبتنی بر دانش کنیم تا به صورت علمی و آکادمیک بتواند ماموریت اش را به درستی انجام دهد.
این مقام عالی دانشگاهی تاکید کرد: روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت و جایگاه والایی دارد و در حوزه روابط عمومی باید از نیروهای متخصص، کاربلد و پای کار، متعهد و مجرب استفاده کرد تا بتوانند سیاستهای دانشگاه را به خوبی و با درایت هر چه تمام تر، اطلاع رسانی کنند.
وی با بیان اینکه روابط عمومی در هر سیستم اداری به عنوان زبان گویای سازمانها و نهادهاست، متذکر شد: کارکنان روابط عمومیها باید تعامل خوبی با رسانهها ا داشته باشند تا بتوانند اهداف و مأموریتهایی را که دانشگاه آزاد اسلامی به آنان ابلاغ کرد ،به این اهداف برسند.
ملکی چوبری افزود: روابط عمومیها نباید نگاه جزیرهای نسبت به دانشگاه داشته باشند و قادر باشد کل فرآیندها و ماموریتهای دانشگاه به هنگام اطلاع رسانی دقیق شود و زحمات مدیران و افراد توانمندی که در دانشگاه در حال فعالیت هستند، ارزش آفرینی شده و معرفی شوند که این مهم از دیگر وظایف روابط عمومی است./
گروه رسانه ای ایران " گرا" ..