بسته خبری اولین اجلاس استانداران حاشیه خزر - ۳

منطقه خزر مملو از منابع و ثروت عظیم است

منطقه خزر مملو از منابع و ثروت عظیم است
استاندار گیلان در پنل تخصصی اجلاس استانداران استانهای حاشیه دریای کاسپین عنوان کرد : حفاظت از زیست بوم خزر و ارتقای همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با محوریت استان‌های ساحلی پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در دستور کار قرار دارد. www.gilan۲۴.ir

به گزارش گروه رسانه ای با مردم ، دکتر هادی حق شناس گفت: حفاظت از زیست بوم خزر و ارتقای همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با محوریت استان‌های ساحلی پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در دستور کار قرار دارد.
هادی حق شناس با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه کشور‌های حاشیه دریای خزر، افزود: این اجلاس گام‌های موثری را برای شکوفایی منطقه برمی دارد و زمینه تداوم همزیستی مسالمت آمیز را فراهم می‌کند.
وی یکی از اهداف اجلاس استانداران حاشیه دریای خزر را توسعه سرمایه گذاری دانست و گفت: به دنبال تعریف پروژه‌های اقتصادی مشترک برای تقویت همکاری و همبستگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم.

 

استاندار مازندران:

دریای خزر پل دوستی و دانش و توسعه مشترک


مهدی یونسی استاندار مازندران در این نشست، دریای خزر را پل دوستی و دانش و توسعه مشترک دانست و تاکید کرد: طرح نقشه هم پیوندی خزر را برای بازآفرینی همکاری‌های بین استانی و بین دولت‌ها در شش محور اقتصاد آبی هوشمند، لجستیک هم افزا، گردشگری هم فرهنگ، کشاورزی و شیلات دریابنیان، دیپلماسی نوآوری، دانش و فناوری و تشکیل شورای هماهنگی اتاق‌های بازرگانی استان‌های ساحلی خزر، دنبال می‌کنیم.
وی از تاسیس دانشکده بین المللی اقتصادی در مازندران با محوریت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دریا خبر داد و گفت: ایجاد پارک نوآوری دریایی خزر برای پیوند دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و طراحی سامانه هوشمند ترانزیت بین بنادر شمال و جنوب و ایجاد خطوط منظم رو-رو و راه اندازی مسیر گردشگری فرهنگی بین بنادر دریای خزر با محوریت صلح و تمدن دریایی و راه اندازی دبیرخانه گردشگری سلامت در مازندران در دستور کار است.


نخست وزیر داغستان:

اولویت داغستان تکمیل کریدور شمال-جنوب


عبدالمسلم عبدالمسلم‌اف نخست وزیر داغستان نیز در ادامه توسعه همکاری متقابل و سودمند با کشور‌های حاشیه خزر را یک اولویت راهبردی دانست و گفت: فرهنگ غنی و سنت‌ها و تاریخ داغستان و مناطق حاشیه خزر این امکان را فراهم می‌کند که به نقاط مشترک در توسعه روابط اقتصادی برسیم.
وی یکی از اولویت‌های داغستان را تکمیل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب دانست و گفت: موقعیت راهبردی داغستان موجب نقش آفرینی مهم بندر ماخاچ قلعه در منطقه خزر شده و همکاری تنگاتنگی با بنادر ایران دارد لذا به دنبال سازماندهی خطوط کشتیرانی منظم و توسعه فهرست کالا‌های قابل جابجایی هستیم تا حجم تبادلات را افزایش دهیم.
نخست وزیر داغستان با اشاره به توسعه زیرساخت‌های بندر ماخاچ قلعه شامل هوشمندسازی و دیجیتال سازی حمل و نقل، گفت: تجهیزات ماهواره‌ای این بندر، امکان تسهیل ارسال و اظهار کالا را فراهم می‌کند؛ این در حالی است که ۴۰ درصد حجم تجارت بندری ما با ایران شامل محصولات کشاورزی و غذایی است.


رئیس منطقه آستراخان:

منطقه خزر مملو از منابع و ثروت عظیم

 
ایگور بابوشکین، رئیس منطقه آستراخان نیز، این اجلاس را نشان دهنده افزایش همکاری‌های بین کشور‌های منطقه خزر دانست و گفت: ما در منطقه خاصی زندگی می‌کنیم که پر از منابع عظیم است و زمینه‌های همکاری فراوان دارد.
وی با تاکید بر لزوم تحکیم همکاری‌ها بین کشور‌های حاشیه خزر در عرصه‌های مختلف، ادامه داد: آستراخان احترام و اهمیت زیادی برای استان‌های حاشیه دریای خزر قائل است و برنامه‌های مختلفی در این راستا داریم تا نقش خودمان را افزایش دهیم، زیرا ۷۰ درصد مناسبات اقتصادی ما در همین منطقه رقم می‌خورد.
رئیس منطقه آستراخان از افزایش همکاری با استان‌های مختلف حاشیه خزر به ویژه در حوزه حمل و نقل خبر داد و اضافه کرد: همکاری خوبی با ایران داریم و سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصد مبادلات تجاری با بنادر ایران بودیم و به دنبال توسعه کشتیرانی هستیم.
بابوشکین با اشاره به ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی حاشیه خزر، اضافه کرد: مناطق بندری کانتینری را برای جابجایی غلات ایران و ترکمنستان از طریق سرمایه گذاری افزایش داده‌ایم و در حال گسترش لجستیک نیز هستیم و امیدواریم خط کشتیرانی مستقیم به ویژه بین آستراخان و بندر ترکمن باشی را راه اندازی کنیم.

 


 استاندار بالکان ترکمنستان:

دریای خزر منبع توسعه اقتصادی


اشیر مرادوف استاندار استان بالکان ترکمنستان نیز در ادامه، دریای خزر را منبع مهمی برای توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: خزر فقط مرز مشترک ما با کشور‌های همسایه آن نیست و باید از فرصت این اجلاس در آینده برای توسعه اصول دوستی و توسعه پایدار بهره ببریم.
وی افزود: ترکمنستان در سیاست خارجی خود اهمیت زیادی برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است. 
استاندار بالکان، حمل و نقل و انرژی را دو اولویت همکاری ترکمنستان با کشور‌های حاشبه خزر دانست و خاطرنشان کرد: به دنبال فعال شدن راه آهن شمال - جنوب، همکاری سه جانبه با ایران و روسیه را دنبال می‌کنیم.

 

 

استاندار هرمزگان:

اتصال بندرچابهار به بنادر دریای خزر نقش محوری در ژئواکونومیک جهانی دارد


محمد آشوری استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه بندر چابهار و اتصال آن به بنادر دریای خزر نقش محوری در ژئواکونومیک جهانی دارد، گفت: ایران با قفقاز و آسیای میانه و شبه قاره هند همسایگی دارد و لذا این منطقه نقطه تلاقی کریدور‌های شمالی - جنوبی و شرقی - غربی به شمار می‌رود.
وی ایران را پلی میان اقیانوس هند و دریای خزر برای دسترسی کشور‌های محصور در خشکی آسیای میانه دانست و تاکید کرد: گستردگی جغرافیایی، ایران را به هاب لجستیکی منطقه تبدیل کرده که می‌تواند مدیترانه را به جنوب آسیا متصل کند، یعنی ایران بازیگر کلیدی در زنجیره تامین انرژی و تعاملات تجارت جهانی است.

 

ایران بازیگر اصلی ژئوانرژی جهان


استاندار هرمزگان، کریدور ایران را بازیگر اصلی ژئوانرژی جهان دانست و تاکید کرد: ایران با هزار و ۵۳۶ کیلومتر ساحل در خلیج فارس توانسته نفوذ منطقه‌ای خود را حفظ کند و وجود منابع غنی نفت و گاز، ما را به بازیگر اصلی ترانزیت انرژی تبدیل خواهد کرد.
محمد آشوری بنادر ایران در جنوب کشور را استراتژیک دانست که دروازه کریدور شمال - جنوب هستند و گفت: خط آهن چابهار - سرخس و خط آهن بندرعباس - رشت می‌تواند حجم زیادی از بار را در سال جابجا کند لذا تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی ریلی و فعال سازی دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه خزر و خلیج فارس و دریای عمان و عضویت در سازمان‌های اقتصادی همچون شانگهای می‌تواند جایگاه ایران در تجارت بین الملل را مستحکم کند.

 

استاندار سیستان و بلوچستان:

ایران چهار راه تاریخی شرق و غرب


منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان نیز، آینده منطقه را در گرو توسعه کریدور‌ها و بنادر و دیپلماسی اقتصادی دانست و تاکید کرد: کریدور شمال جنوب جایگاه ایران را در مسیر توسعه و ترانزیت و همکاری با شرکای منطقه‌ای ارتقا می‌بخشد.
وی ایران را چهارراه تاریخی شرق و غرب دانست و ادامه داد: با راه اندازی کریدور شمال - جنوب، جایگزین خوبی برای اتصال کوتاه‌ترین و پایدارتر اقیانوس هند به اروپا فراهم می‌شود.
بیجار، استان سیستان و بلوچستان را برند ملی ایران در اتصال به جهان معرفی کرد و گفت: این استان با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند و برخورداری از ۱۳ بازارچه مرزی، جایگاه ویژه‌ای در توسعه تجارت دارد، اگر دریای خزر را دروازه اروپا می‌دانیم، سیستان و بلوچستان نیز دروازه ایران به اقیانوس هند است و باید این زنجیره واحد ملی را تشکل دهیم.
وی خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی استان‌های ساحلی کشور‌های خزر شد و گفت: باید اتئلافی از استان‌های ساحلی با سیستان و بلوچستان در بخش‌های کریدوری و بندری و گمرکی و کشتیرانی و قطار‌های باری شکل بگیرد؛ همچنین نیازمند توسعه ترمینال‌های کانتینری و انرژی برای ایجاد هاب لجستیکی چابهار با محوریت انرژی هستیم.


فرماندار شهرستان لنکران آذربایجان:

منطقه خزر در مرکز توجه جهانی است


طالح قاراشوف فرماندار شهرستان لنکران آذربایجان نیز، با بیان اینکه امروز منطقه خزر در مرکز توجه جهانی است، گفت: این منطقه به لطف برخورداری از منابع طبیعی و فرصت‌های اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های اصلی، فرصت بی نظیری برای توسعه روابط کشور‌های همسایه در حوزه اقتصادی و ارتباطات بین المللی است.
وی با بیان اینکه این منطقه در کریدور شمال - جنوب قرار دارد، گفت: لنکران برخوردار از جاده و خط ریلی و فرودگاه بوده و فرصت‌های لجستیکی فراوانی برای توسعه حمل و نقل زمینی و دریایی دارد.
قاراشوف، با بیان اینکه لنکران شهری با قدمت است که اقتصاد آن مبتنی بر صنعت و کشاورزی و باغداری و توریسم است گفت: علاوه بر تقویت روابط اقتصادی باید از آلودگی دریای خزر جلوگیری و از منابع طبیعی و تنوع زیستی حیاتی آن حفاظت کنیم

*****

 

معاون سازمان اکو:

از گسترش همکاری‌های کشور‌های ساحلی خزر حمایت می‌کنیم


زاندوس آسانو معاون سازمان همکاری اقتصادی اکو هم در پنل عمومی نخستین اجلاس استانداران استان‌های ساحلی کشور‌های حاشیه دریای خزر در تالار مرکزی رشت، شهر رشت را شهری زیبا دانست و گفت: دریای خزر، ظرفیت بسیار خوبی برای تقویت ارتباطات و توسعه پایدار منطقه است و این سازمان متعهد است از برگزاری چنین همایش‌هایی که باعث گسترش صنعت توریسم در راستای اهداف اکو می‌شود حمایت کند.
 وی با بیان اینکه آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که یک تریلیون دلار گردش مالی در حاشیه خزر صورت گرفته است گفت: ۸ و ۸ دهم درصد این تجارت، مربوط به تجارت کشور‌های حاشیه خزر است که امیدواریم گردش مالی این بخش بیشتر شود.
 معاون سازمان همکاری اقتصادی اکو افزود: برگزاری چنین اجلاس‌هایی می‌تواند توسعه بنادر، راه آهن و مراکز لجستیکی را شتاب دهد.
زاندوس آسانو گفت: منطقه خزر ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی، فرهنگ و تاریخ است و شهر ساری مازندران در سال ۲۰۲۲ و اردبیل در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت‌های توریستی سازمان ما به توسعه و گسترش اهداف سازمان اکو کمک کردند.
وی ادامه داد: دبیرخانه اکو بر گسترش همکاری همسایگان خزر تاکید می‌کند و امیدوار است این کنفرانس نتایج خوبی داشته باشد و باعث همراهی و هم‌افزایی همکاری‌های اقتصادی شود

.
نخست وزیر جمهوری داغستان:

 

۴۰ درصد از کل تجارت خارجی داغستان با ایران است 
 

نخست وزیر جمهوری داغستان هم در پنل «ترانزیت، لجستیک و توسعه کریدور شمال–جنوب» با بیان اینکه یکی از اولویت‌های کشورمان توسعه کریدور حمل و نقل بین اللملی شمال – جنوب است، گفت: ۴۰ درصد از کل تجارت خارجی این استان روسیه با ایران است.
 عبدالمسلم عبدالمسلموف، یکی از مهمترین اولویت‌های داغستان را توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب عنوان کرد و گفت: این کریدور، روسیه را به ایران، جمهوری آذربایجان و سایر کشور‌های منطقه متصل می‌کند.
وی افزود: داغستان به لطف موقعیت راهبردی و بندرتجاری مخاچ‌قلعه، نقش کلیدی در این زمینه ایفا می‌کند و امروز بندر ما همکاری تنگاتنگی با بنادر ایران دارد که شامل سازماندهی خطوط کشتی‌رانی منظم و توسعه فهرست کالا‌های قابل جابجایی است.
 نخست وزیر جمهوری داغستان افزود: برای توسعه و دیجیتال‌سازی کریدور بین المللی، در سومین نشست اقتصادی دیجیتال خزر که اکتبر ۲۰۲۵ برگزار شد توافقنامه‌ای بین شرکت گلوناس و داغستان امضا شد که به ما این امکان را می‌دهد حمل و نقل ما به تجهیزات ماهواره‌ای مجهز شود و امکان تسهیل ارسال و اظهار بارنامه‌ها را فراهم می‌کند.
عبدالمسلموف در زمینه حجم تجارت خارجی هم گفت: حجم تجارت خارجی با ایران ۴۰ درصد کل تجارت خارجی داغستان را شامل می‌شود و اصلی‌ترین کالا محصولات غذایی است که در این رابطه چشم‌انداز ما می‌تواند تولید مشترک و فراوری محصولات کشاورزی داغستان باشد و ما علاقه‌مند به گسترش همکاری با ایران هستیم
.

 

*****

 

 

تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته یک متر کاهش یافته است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته تراز آب دریای کاسپین یک متر کاهش یافته است گفت : بحران زیست محیطی در بزرگترین دریاچه جهان به مرز هشدار رسیده است.
کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته کاهش یک متر از تراز آب دریای کاسپین در ۵ سال گذشته

 احمدرضا لاهیجان‌زاده  در پنل تخصصی زیست‌محیطی اجلاس استانداران استان‌ها و کشور‌های ساحلی دریای خزر، با بیان اینکه حضور مقامات و سران ۵ کشور حاشیه دریای کاسپین نشاندهنده اهمیت حفظ این دریاست گفت: دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان و میراث مشترک پنج کشور ساحلی است، این دریا منبع حیات میلیون‌ها نفر و یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های آبی با بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی و جانوری است.
وی کاهش سطح تراز آب دریای خزر را هشداری زیست محیطی و با اهمیت در ده سال گذشته دانست و گفت: فقط در پنج سال گذشته، حدود یک متر از تراز آب خزر کاهش یافته که تبعات آن شامل خشک‌شدن تالاب‌ها، نابودی زیستگاه‌ها، کاهش ذخایر آبزی، ایجاد گرد و غبار ساحلی، محدود شدن فعالیت بنادر و آسیب به گردشگری است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه کاهش ذخایر ماهیان خاویاری، صید بی‌رویه، تخریب زیستگاه‌های رودخانه‌ای و گسترش گونه‌های مهاجم را جزو مهمترین چالش‌های زیست بوم خزر عنوان کرد و افزود: تنها راه برای حل چنین چالش‌های گسترده‌ای، همکاری واقعی و برنامه‌ریزی مشترک میان کشور‌های حاشیه خزر است.
 لاهیجان‌زاده با اعلام بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت بحران زیست‌محیطی خزر، اجرای چند محور کلیدی را ضروری دانست و افزود: ایجاد کارگروه علمی مشترک برای پایش آب دریا و پیش‌بینی‌های ۲۵ ساله، اجرای برنامه اقدام منطقه‌ای نجات خزر، مدیریت یکپارچه و عادلانه منابع آب ورودی به دریا، حفاظت از ذخایر آبزی، اجرای پروتکل مسکو برای کنترل آلودگی‌ها و تشکیل صندوق مشترک کشور‌های ساحلی برای مدیریت مالی پروژه‌های زیست‌محیطی شامل موارد پیشنهادی ایران است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست بر اهمیت توسعه گردشگری پایدار و تنوع‌بخشی درآمد‌های جوامع ساحلی تأکید کرد و گفت: دریای خزر بخشی از هویت فرهنگی و طبیعی منطقه است و تصمیمات امروز ما مسیر آینده نسل‌ها را رقم می‌زند.
وی همچنین اضافه کرد: این اجلاس آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های سازنده میان کشور‌های حاشیه دریای خزر برای حفظ منابع زیست‌محیطی و توسعه پایدار منطقه باشد و تاریخ در برابر تقصیر یا تدبیر ما قضاوت خواهد کرد
.

 
پایگاه خبری، رسمی گیلان 24