استاندار گیلان: + دیدگاه رسانه

روابط عمومیها در تصمیم سازیها نقش آفرینی کنند

روابط عمومیها در  تصمیم سازیها نقش آفرینی کنند
پایگاه خبری، رسمی گیلان 24: روابط عمومی‌ها در تصمیم‌سازی های صحیح سازمانی به درستی نقش افرینی کرده و به صورت علمی و کارشناسی به وظایف و رسالت شان عمل کنند.www.gilan24.ir

به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، دکتر هادی حق شناس امروز در نشست شورای روابط عمومی‌های گیلان اظهار کرد: روابط عمومی ها ویترین سازمان های دولتی هستند و نقش موثری در تنویر افکار عمومی دارند، از اینرو باید به گونه ای عمل کنند که پاسخگوی مردم بوده و جامعه مخاطبان را به درستی شناسایی و افکارسنجی کند.

وی با بیان اینکه کار روابط عمومی صرف اصلاع رسانی محض نیست، با اشاره به تاثیرگذاری روابط عمومی های دستگاه های اجرایی اضافه کرد: روابط عمومی ها اگر مسایل را درست تصمیم‌سازی کنند و مباحث را به درستی از کف جامعه به راس مجموعه منتقل نمایند، حتما تصمیمات درستی گرفته می شود.

وی بیان کرد: بخشی از مسایلی که امروز به روابط عمومی ها نیز برمی‌گردد به دلیل عدم تبیین درست موضوعات است، از اینرو باید برای بیان درست مسایل تلاش شود ضمن آنکه موضوعات باید طوری مطرح شود تا آرامش جامعه تحت تاثیر قرار نگیرد و ناامیدی ایجاد و القاء نشود.

وی با اشاره به تبیین درست مسائل و مشکلات استان و حل مسایل با نگاه ملی  با تشریح مزیت های گیلان در بخش‌های مختلف بیان کرد: فقط طی روزهای اخیر ۱.۵ میلیارد مترمکعب باران در استان بارید در واقع آب، خاک و هوا از مزیت‌های گیلان است که باید به درستی استفاده شود.

حق شناس با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها و مزیت‌ها و با بیان اینکه باید گیلان را به هاب هوش مصنوعی بدل کنیم، اضافه کرد: پیش از این از فرصت تاریخی انرژی ارزان، نیروی انسانی ارزان و ... استفاده نکردیم؛ و امروز باید از مزیت هوش مصنوعی بهره گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گیلان وارد رشد منفی جمعیت شده‌ است، اظهار کرد: در ۱۰ ماه امسال (از ابتدای سال تا پایان دی) ۱۶ هزار نفر در گیلان فوت کردند و بیش از ۱۴ هزار نفر به دنیا آمدند؛ یعنی آنکه قدرمطلق جمعیت استان کاهشی شده‌است.

 

در این نشست مدیر روابط عمومی شهرداری لاهیجان  به نمایندگی از شورای هماهنگی روابط عمومی های گیلان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید مسئولان روبط عمومی سازمان مربوطه را مورد حمایت قرار دهند.

شاهین جهانگیری ابراز امیدواری کرد تا مدیران روابط عمومی‌های گیلان با حمایت نماینده عالی دولت در استان با قوت قلب بیشتر و بهتری به وظایف خود عمل کنند.

وی خواستار برگزاری نشست مشترک مسئولان دستگاه‌های اجرایی با مدیران روابط عمومی‌ها برای بیان دغدغه‌های دست اندرکاران روابط عمومی ها شد

 

دیدگاه رسانه:

اقای استاندار با شناخت نسبی که از جنابعالی در مسئولیت های اجرایی در سازمان بنادر " استانی و کشور"  و استانداری استان گلستان هم چنین نمایندگی مردم شریف شهرستان انزلی در دوره هفتم مجلس دارم این است که اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی و نگاه درست به شفاف سازی 

در درون جامعه دغدغه شما بوده و هست.

بیش از چهار دهه است که همه مدیران دولت ها و استانداران و مدیران دستگاههای فرهنگی و اجرایی بر اهمیت تنویر افکار عمومی ، نقش آفرینی در تصمیم سازی ها و کمک به حل مسایل و مشکلات کشور تاکید دارند، ولی در راستای ایجاد زیر ساخت ها و زمینه سازی برای تحقق این مهم تحرکات بسیار اندک بوده و این روند همچنان تداوم دارد.

آقای استاندار، برای آنکه مجموعه ی روابط عمومی در یک دستگاه اجرایی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و نظامی، انتظامی بتواند به نقش و رسالت خود به درستی عمل کند و موثر باشد - گام نخست این است که بهترین افراد حرفه ای در عرصه هنر والای اطلاع رسانی باید در این مجموعه حضور داشته و به درستی فعال باشند.

باید در هر مجموعه روابط عمومی به تناسب میزان فعالیت ها و تلاشهای سازمان، نیروی مورد نیاز تامین و امکانات و اعتبارات مناسب در اختیار قرار گیرد در غیر این صورت هرگز این خواسته های به حق جامه عمل نمی پوشد و خواست درست شما عملیاتی نخواهد شد.

این نظر نویسنده را تایید می فرمایید که ، روابط عمومی یک نفره در یک سازمان دولتی و بخش های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی  که اغلب بدون امکانات و حداقل بودجه  ، داشتن مکانی مناسب برای  استقرار  و حتی عدم همراهی مدیر دستگاه  که البته قرار است فعالیت کند به مانند آن مثل فارسی است که " شیر بی یال و دم و اشکم که دید - این چین شیری خدا کی آفرید!

مدیران روابط عمومی باید برای اطلاع رسانی به هنگام، حرفه ای ، جذاب و مورد توجه افکار عمومی ، تاثیر گذار در جامعه  با هدف بیان دستاوردها،  روش های علمی آگاهی رسانی به افکار عمومی " در یک کلمه دانش این کار را" داشته باشند.

به موازات این موارد - مدیران در همه سطوح و بخش های دولتی و خصولتی و خصوصی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .... در پایتخت ، استان ها و شهرستان ها و حتی بخش های کوچک باید نسبت به اهمیت بیان دستاوردها ، نقش و تاثیر روابط عمومی در سازمان صد درصد آگاه باشند.

شاید حیرت کنید - همین دیروز سه شنبه به یک دستگاه دولتی به اصطلاح رایج سرزده مراجعه کردم  تا از وضعیت اطلاع رسانی آن مطلع شوم " نام دستگاه محفوظ است" . مسئول روابط عمومی در یک اتاقی که کارهای دیگر سازمان غیر از روابط عمومی  انجام می شد ، حضور داشت و  پس از گفت و شنودی به دفتر مدیر کل هدایت شدم که  البته " ایشان جلسه داشتند.!!

کارت شناسایی تقدیم کردم که برای بیان دستاوردها با من بعنوان مدیر مسئول دو رسانه استانی و سراسری تماس بگیرند و زمانی را مقرر کنند. در کمال حیرت روابط عمومی در اتاق مدیر کل نماند و بدون اطلاع به اتاقش رفت و .... باقی ماجرا

در یک شهرداری در یکی از شهرستان های نزدیک رشت هم چندی قبل مراجعه کردم و مدیر روابط عمومی یک نفر و در اتاق کارشناس های عمرانی یک میز داشت و در ماه دو یا سه خبر تولید یا دریافت نمی کرد و همکارانش هم  اتاقی گفتند که اغلب در محل کار حضور ندارند.!

وقتی نسبت به این شرایط انتقاد کردم ، مسئول روابط گفت - اقای شهردار این شیوه را بهتر می پسندند و اعتقاد دارند هر چه بی سر و صداتر  باشیم، از دست رسانه ها بیشتر در امان خواهیم بود. - دقت بفرمایید - مدیر برای آنکه از دست رسانه در امان باشد ، عقیده دارد که باید در سکوت کار کند و جالب آنکه این شهر چندین سال است حداقل از لحاظ منظر و حتی عمران هیچ تغییری نکرده و حالا روابط عمومی باید در تصمیم سازی سازمانش نقش آفرین باشد!؟.

در مجموعه ی فرمانداری ها زیر مجموعه استاندار هم ماجرا کم و بیش به همین شیوه دنبال می شود و در رصد های هفتگی که داشته و دارم ، هیچ تناسبی میان کارهای فرماندار و اطلاع رسانی بر قرار نیست و اطلاع رسانی ها بیشتر نمایشی و فرمایشی و در حد دید و بازدیدهای مرسوم  و ظاهری است.

به عبارتی آگاهی رسانی که برای مردم و حل مسائل جامعه باشد،  در مجموعه ها و روابط عمومی ها کمتر مشاهده می شود.

همین امروز بفرمایید - آماری از عملکرد روابط عمومی های دستگاههای اجرایی، شهرداری ها، فرمانداری ها و نهادها و ارگان ها استخراج کنند که در روز ، هفته و ماه چه اقدام هایی برای روشنگری افکار عمومی، حل مسائل ، کمک به سازمان و مدیریت انجام داده اند " پرتالها گواه این مدعاست" و البته  اطمینان دارم دچار حیرت خواهید شد.

مدیر روابط عمومی باید به واقع یکی از کارآمد ترین نیروهای آن سازمان و آگاه به امور و مشاور عالی استاندار، فرماندار و مدیر کل و مدیر عامل سازمان باشد - اما بیش از 90 درصد روابط عمومی های کشور و استان گیلان نمی دانند که  مدیر دستگاه کجاست و برنامه های روزانه و هفتگی مدیریت چیست.!؟

اقای دکتر حق شناس بزرگوار این مسائل را از ابتدای سال 1370 تا کنون شخصا به بسیاری از مدیران از جمله استاندارهای قبلی چند استان از جمله استان گیلان متذکر شده ام ، اما نتیجه ای نداده و شاید بعید باشد در آینده هم جواب بدهد.

کلام آخر - نگاههای سیاسی و قومی ، قبیله ای در استان ها از جمله در گیلان هم  مزید بر علت شده است و اجاره نمی دهد مسیر اطلاع رسانی علمی و حرفه ای به خوبی دنبال شود و تاسف بار تر آنکه درصد بسیار زیادی از مدیران هیچ اعتقادی به این امر مهم ندارند

تولید محتوا و تهیه گزاارش ها و مقالات و تحلیل ها در راستای وظایف دستگاه  و همراهی با مدیر و شفاف سازی اساسا در سازمان های جایگاهی ندارد و اعتقاد دارم - مدیران دستگاههای بزرگ و تاثیر گذار باید از میان مدیران رسانه ای منطقه ای افرادی را به عنوان مشاوران خود انتخاب و به شیوه های علمی و دقیق اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صورت گیرد..

امید وارم در دوران مدیریت شما در استان گیلان این رویه اصلاح و ثبات پیدا کند و رسانه و روابط عمومی جایگاه خود را با اعتماد و اعتبار پیدا کنند  و این اعتبار اگر چه به علم و آگاهی  مدیران رسانه ها و روابط عمومی ها بستگی دارد ، اما حمایت های مدیران سازمان ها در این راستا فوق العاده تعیین کننده است.

پایدار  و سربلند باشید.

مجید محمدپور -  نویسنده ، روزنامه نگار و مدرس علوم ارتباطات  و روابط عمومی

 

 

 

 

در این نشست انتخابات شورای هماهنگی روابط عمومی‌های گیلان هم برگزار شد.