نقد آگاهانه و منصفانه، 3

نقد ما به همه دستگاههای اجرایی مربوط می شود – پاسخ بدهید!

نقد ما به همه دستگاههای اجرایی مربوط می شود – پاسخ بدهید!
بی جهت دل گیر نشده و با شتاب موضع گیری نکنید زیرا به یقین تابع قانون هستید و در قانون مطبوعات آمده است: اگر به شما نقدی سازنده و منصفانه وارد شد، باید با عقلانیت ، مستند و آرامش تمام به همان رسانه پاسخ بدهید تا طبق قانون در همان صفحه مکتوب یا مجازی شفاف سازی شود.

گفتنی است، این قانون شامل رسانه هایی می شود که دارای مجوز قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و برای انتشار هر خبر، متن، عکس، اطلاعات ، آمار و ویدیو مستندات قانونی و محکمه  پسند در اختیار داشته باشند. به عبارتی اینگونه نیست که هر رسانه و فردی هر طور دلش خواست محتوایی را در رسانه ها منتشر کند.
از این رو مدیران قوای سه گانه در سراسر کشور و مدیران توانمند روابط عمومی ها آگاه باشند ، راه برخورد با رسانه ها و منتشر کنندگان هر محتوایی در اولین گام ، ارجاع به دستگاه قضایی و مجرم دانستن خبرنگار و روزنامه نگار و یا مدیر مسئول و افراد دارای مجوز انتشار نیست بلکه شفاف سازی و روشنگری است و همین تعاملات به سادگی  ذهن افکار عمومی را روشن و تبعاتی بعدی را بدنبال ندارد.
در باب آگاهی مدیران بارها در پایتخت به ویژه در دهه هشتاد  در تهران و استان ها و در جشنواره ها و نشست ها و حتی در شبکه خبر صدا و سیما و در چند استان چهره به چهره به  استانداران متذکر شده ام که خود آنها و این گروه از مدیران باید آموزش های ضروری را  طی کنند، اگرچه هیچ یک از استانداران و مدیران به غیر از مهندس طاهایی استاندار گیلان و معاون وقت وزیر کاربقیه تاکنون تمکین نکرده اند.!
مدیران به ویژه در کوران تغییرات سراسری مدیریتی سراسر کشور به دلیل تغییر دولت ، الزامی است  بدانند چه زمانی، با چه رسانه ای و به چه دلیل مصاحبه کنند و یا چه مطالبی را نباید رسانه ای کنند.
مدیران کنونی و اسبق و نماینده های ادوار و فعلی مجلس باید آگاه باشند که بسیاری از اطلاعات درونی را نباید رسانه ای کنند و در صورت انتشار باید منتظر عواقب آن باشند، اگر قانون به درستی اجرا شود.!
مدیران باید آگاه باشند، برای هر نقد و یا حتی انتقادی پاسخی دقیق و مستند وجود دارد و اگر حق با طرح کننده یا انتشار دهنده  در یک رسانه باشد آن مدیر و دستگاه مربوطه خود را اصلاح کند و در غیر اینصورت با پذیرش موضوع عذرخواهی کند که عذر خواهی  برای همین مواقع است
به عنوان نمونه ، اگر مدیری آمار و اطلاعاتی را به واسطه کارشناس های خود نادرست اعلام و رسانه ای می کند و یا با هدف بالا بردن میزان فعالیت ها و مثلا دریافت بودجه بیشتر" فریب" و  خدای ناکرده آمار سازی کرده  یا آنکه ترک فعل دارد ، پیمانکارانی را با رانت به کار می گیرد یا اینکه حقوق کارکنان و کارگرانش را به موقع پرداخت نمی کند یا تولیداتی مثلا بخش کشاورزی کاهش یافته یا قیمت ها افزایش پیدا کرده و یا صادرات به شدت افت می کند- باید با قدرت و شجاعت با عدله کافی  رسانه ای کرده و از هیچ  کسی هراس نداشته باشد.
در استانه ورود مدیران جدید به کارزار دولت چهاردهم در سراسر کشور امید است، مدیران اجرایی در چهار سال پیش رو ، ترکیبی از صاحبان دانش و شایستگی و مدیرانی مجهز به علم و فناوری روز و از نیروهای جوان و لایق باشند، مدیرانی که با شجاعت اشتباهات، نارسایی ها و علت و علل بروز مشکلات مانند نداشتن بودجه کافی، عدم وجود نیروی زبده و تحریم های ظالمانه و نظایر آن را به درستی تبیین کنند.
مدیرانی که متن های مربوط به جهاد تبیین و گام دوم انقلاب را به درستی مطالعه کرده و در حوزه مدیریتی خود به همه امور لازمه اشراف داشته و آنها را پیاده سازی کنند.
وزیران دولت و استانداران هم حواسشان باشد در انتخاب و انتصاب مدیران به گونه ای چینش و گزینش کنند که در هفته ها و ماه های  پیش رو پاسخگوی رسانه ها باشند و رسانه ها نیز با درک شرایط کنونی کشور از مدیران مطالبه گری جدی کنند.
انتصاب ها را در چارچوب سفارش ها و سهم خواهی ها و نگاه حزبی و جریانی انجام ندهید که شمای وزیر و استاندار و مدیر کل اولین کسانی خواهید بود که گرفتار شده و باید پاسخگو افکار عمومی و رسانه ها باشید.
شایسته ها،  متعهد ترین ، کارآمد ترین و انسان های  پر انرژی، با انگیزه و مردمی را برای مدیریت انتخاب کنید.
مجید محمدپور – نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و مدرس علوم ارتباطات
جمعه 2 آذر ماه 1403