گفتنی است، این قانون شامل رسانه هایی می شود که دارای مجوز قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و برای انتشار هر خبر، متن، عکس، اطلاعات ، آمار و ویدیو مستندات قانونی و محکمه پسند در اختیار داشته باشند. به عبارتی اینگونه نیست که هر رسانه و فردی هر طور دلش خواست محتوایی را در رسانه ها منتشر کند.
از این رو مدیران قوای سه گانه در سراسر کشور و مدیران توانمند روابط عمومی ها آگاه باشند ، راه برخورد با رسانه ها و منتشر کنندگان هر محتوایی در اولین گام ، ارجاع به دستگاه قضایی و مجرم دانستن خبرنگار و روزنامه نگار و یا مدیر مسئول و افراد دارای مجوز انتشار نیست بلکه شفاف سازی و روشنگری است و همین تعاملات به سادگی ذهن افکار عمومی را روشن و تبعاتی بعدی را بدنبال ندارد.
در باب آگاهی مدیران بارها در پایتخت به ویژه در دهه هشتاد در تهران و استان ها و در جشنواره ها و نشست ها و حتی در شبکه خبر صدا و سیما و در چند استان چهره به چهره به استانداران متذکر شده ام که خود آنها و این گروه از مدیران باید آموزش های ضروری را طی کنند، اگرچه هیچ یک از استانداران و مدیران به غیر از مهندس طاهایی استاندار گیلان و معاون وقت وزیر کاربقیه تاکنون تمکین نکرده اند.!
مدیران به ویژه در کوران تغییرات سراسری مدیریتی سراسر کشور به دلیل تغییر دولت ، الزامی است بدانند چه زمانی، با چه رسانه ای و به چه دلیل مصاحبه کنند و یا چه مطالبی را نباید رسانه ای کنند.
مدیران کنونی و اسبق و نماینده های ادوار و فعلی مجلس باید آگاه باشند که بسیاری از اطلاعات درونی را نباید رسانه ای کنند و در صورت انتشار باید منتظر عواقب آن باشند، اگر قانون به درستی اجرا شود.!
مدیران باید آگاه باشند، برای هر نقد و یا حتی انتقادی پاسخی دقیق و مستند وجود دارد و اگر حق با طرح کننده یا انتشار دهنده در یک رسانه باشد آن مدیر و دستگاه مربوطه خود را اصلاح کند و در غیر اینصورت با پذیرش موضوع عذرخواهی کند که عذر خواهی برای همین مواقع است
به عنوان نمونه ، اگر مدیری آمار و اطلاعاتی را به واسطه کارشناس های خود نادرست اعلام و رسانه ای می کند و یا با هدف بالا بردن میزان فعالیت ها و مثلا دریافت بودجه بیشتر" فریب" و خدای ناکرده آمار سازی کرده یا آنکه ترک فعل دارد ، پیمانکارانی را با رانت به کار می گیرد یا اینکه حقوق کارکنان و کارگرانش را به موقع پرداخت نمی کند یا تولیداتی مثلا بخش کشاورزی کاهش یافته یا قیمت ها افزایش پیدا کرده و یا صادرات به شدت افت می کند- باید با قدرت و شجاعت با عدله کافی رسانه ای کرده و از هیچ کسی هراس نداشته باشد.
در استانه ورود مدیران جدید به کارزار دولت چهاردهم در سراسر کشور امید است، مدیران اجرایی در چهار سال پیش رو ، ترکیبی از صاحبان دانش و شایستگی و مدیرانی مجهز به علم و فناوری روز و از نیروهای جوان و لایق باشند، مدیرانی که با شجاعت اشتباهات، نارسایی ها و علت و علل بروز مشکلات مانند نداشتن بودجه کافی، عدم وجود نیروی زبده و تحریم های ظالمانه و نظایر آن را به درستی تبیین کنند.
مدیرانی که متن های مربوط به جهاد تبیین و گام دوم انقلاب را به درستی مطالعه کرده و در حوزه مدیریتی خود به همه امور لازمه اشراف داشته و آنها را پیاده سازی کنند.
وزیران دولت و استانداران هم حواسشان باشد در انتخاب و انتصاب مدیران به گونه ای چینش و گزینش کنند که در هفته ها و ماه های پیش رو پاسخگوی رسانه ها باشند و رسانه ها نیز با درک شرایط کنونی کشور از مدیران مطالبه گری جدی کنند.
انتصاب ها را در چارچوب سفارش ها و سهم خواهی ها و نگاه حزبی و جریانی انجام ندهید که شمای وزیر و استاندار و مدیر کل اولین کسانی خواهید بود که گرفتار شده و باید پاسخگو افکار عمومی و رسانه ها باشید.
شایسته ها، متعهد ترین ، کارآمد ترین و انسان های پر انرژی، با انگیزه و مردمی را برای مدیریت انتخاب کنید.
مجید محمدپور – نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و مدرس علوم ارتباطات
جمعه 2 آذر ماه 1403