شهردار رشت در مصاحبه اختصاصی با گرا:

شهروندان رشتی از پروژه های شهری استقبال خوبی داشته اند

شهروندان رشتی از پروژه های شهری استقبال خوبی داشته اند
چند رسانه ای واکنش: شهردار رشت امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه در آستانه روز خبرنگار مهمان گروه رسانه ای ایران " گرا" بود که با حوصله و ارامش به پرسش های ما پاسخ داد.



اجرای طرح های میثاق به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

در زیر ساخت های شهری اولویت با مناطق کم برخوردار است

به نظر در این زمان کوتاه کارنامه قابل قبولی ارایه کرده ایم

از مردم انتظار داریم در اجرای پروژه ها با مدیران شهری همراهی و هم اندیشی کنند

نمایندگان مردم در مجلس و مدیران استان برای جذب بودجه های ملی در اجرای پروژه ها همت بیشتری داشته باشند

 

آقای دکتر شوقی به عنوان اولین سوال  بفرمایید ، از نگاه خودتان در دوره ای که مدیریت شهری را بر عهده گرفته اید ،  موفق عمل کرده اید .؟

پاسخ : پیشاپیش روز خبر نگار را  خدمت همه مدیران ، سردبیران، خبرنگاران، عکاسان ، فیلمبردان و دیگر عوامل رسانه ای ایران و استان گیلان تبریک عرض می کنم .

سوال سختی است و شاید بهتر باشد  پاسخ این سوال را دیگران از منظر بیرونی بدهند ولی فکر می کنم طی 14 تا 15 ماه گذشته  که من خدمت شهروندان بوده ام ، کارنامه تقریبا قابل قبولی ارایه شده است ،چون تمام سعی و کوشش خود را داشتم تا عملکرد ها مثمر ثمر باشد .

اقای شهردار، به عنوان یک مدیر بومی، آنچه که ما به عنوان مجموعه ی رسانه ای گفتمان ساز و روشنگر دریافت کرده ایم ، کارنامه جنابعالی  خارج از تعارفات درخشان بوده و چنانچه ممکن است در باره طرح میثاق و ضمائم آن توضیح  بفرمایید .

 

شهردار اظهار می دارد: بعد از شروع بکار با کارشناسان مختلف  شهرداری و اصحاب  رسانه مشورت هایی را داشته ام  و به نظر می اید که از بزرگ ترین  معضلات شهر رشت  که مردم با ان دست به گریبان هستند، معضل ترافیک است. مدیران شهر " شهرداری و شورای شهر رشت"  بلافاصله  برای  برون رفت از این  وضعیت و اصلاح سطح شهر رشت  در خصوص گشایش در ترافیک سه راهکار  در بازه ی زمانی کوتاه،  میان و بلند مدت  طراحی و ارایه کردند.

   وی توضیح داد: در بازه کوتاه مدت بعضی از معبرهای شهری، اصلاحاتی در  سیستم تابلو های  راهنمایی و رانندگی  و چراغ های راهنما داشتیم که این اقدام ها تداوم دارد و در میان مدت طرح میثاق  مشتمل بر  احداث تقاطع های غیر هم سطح در بعضی از نقاط  ترافیکی و بازگشایی  معابر  در دستور  کار قرار گرفت.

در برنامه بلند مدت هم پیگیری رینگ جدید شهر رشت (کمربندی شهر رشت)  با استفاده از ظرفیت های  ملی  پیگیر شده ایم و دنبال خواهیم کرد.

 

در این راستا عملیات اجرایی  پنج  تقاطع  غیر همسطح آغاز شد  و به یاری حق تعالی  اکثر پروژه ها از  برنامه زمانبندی جلو تر هستند و در بعضی پروژه ها حتی از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی  برخوردارند که و انشاء الله  طی چند ماه آینده سال جاری این پروژه ها به بهربرداری برسند.

 هم چنین در بخش  بازگشایی  معابر در سطح شهر رشت از 98 ملکی که باید برای  احداث  مسیر میدان سرگل به خیایان سعدی خریداری می شد، فقط 8 ملک بلا تکلیف  مانده است که مباحث حقوقی، قضایی ان در حال پیگیری است  و بخش بزرگی از املاک تملک شده ، تخریب و ان شاء الله در آینده نزدیک خیابان سعدی ومیدان سرگل به هم متصل می شوند.

 در کنار طرح های بزرگ شهری ،  بازگشایی طرح های کوچکتر منظور نظر است و  از میدان زرجوب  تا خیابان تختی  یک سری املاک در پشت  انبار قند و شکر  باقی مانده بود که  به صورت کامل  تملک وتخریب شد و در حال زیر سازی  و تکمیل   پروژه هستیم و برای حداقل پنج مسیر دیگر برنامه ریزی لازم انجام شده است.

از سوی دیگر یک پروژه تاثیر گذار در شهر و وضعیت  ترافیکی را هماهنگی و با هدایت دستگاه  قضایی به خصوص دادستان محترم پیگیر بودیم  و آن هم  بحث  احداث  مسیر حاشیه  کانال  ژ پنج بود که یکی از کانال های "آب بر" شرکت سهامی اب منطقه ای در سطح شهر رشت است.

در این ارتباط  با هماهنگی و تفاهم  با شرکت سهامی اب منطقه ای  حاشیه  کانال را  شهرداری  در اختیار گرفت و  حدود 2/4  کیلومتر از  محدوده جاده انزلی رو به روی هلال احمر  تا محله پستک تا جاده  پیربازار درحال انجام و پیمانکار با قدرت  مشغول بکار است و نزدیک  پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی  دارد.

شهردار رشت تصریح کرد: در این پروژه  کانال گذاری اب صورت گرفته است ، جدول گذاری ها انجام  و در حال پی ریزی و زیر سازی است که انشالله  در اینده نزدیک  اسفالت  مسیر را  نیز داشته باشیم  .

این مسیر  نقش فوق العاده مهمی در کاهش ترافیک  محدوده خیایان جاده  انزلی  و پستک گلسار و جاده پیربازار دارد و از پروژه های  شاخص شهر رشت است.

دکترشوقی تصریح : برای خرید املاک حاشیه کانال آب باید چند ده هزار میلیارد بودجه هزینه می شد که با همکاری آب منطقه ای و امتیازهایی که داده شد، توانستیم این محدوده را بدون هزینه ای در اختیار گرفته و برای رفاه حال شهروندان مسیرجدیدی  ایجاد شود.

 

پرسش:  برای همه ی این توضیحاتی که می‌فرمایید در حوزه عمران شهری چه مقدار اعتبار در نظر گرفته شد و آیا به مشکل اعتباری برخوردید ؟

 

تمام پروژه‌هایی که عرض کردم بدون استفاده از بودجه تملک و دارایی های دولت است  و صرفاً از اعتبارات داخل شهرداری و کمکی است که در اداره کل امور مالیاتی از محل مالیات ارزش افزوده شهروندان ما به  اختصاص  داده شد  و در مجموع برای اجرای طرح میثاق یک هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که بخشی از آن تامین و هزینه شد.

 

پرسش: در جاهایی اعلام  کردید که مطالباتی زیادی از سازمان‌ها وارگان‌ها  دارید،  اگر ممکن است در این زمینه توضیح داشته باشید .

شهردار رشت عنوان کرد: مجموعه ی  شهرداری رشت بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از سایر دستگاه عمومی و دولتی مطالبه دارد و در راستای اخذ مطالبات  اقدام هایی را انجام دادیم و در حال پیگیری هستیم   و اگر دستگاههای بدهکار همکاری کنند به یقین پروژه های بهتری در شهر رشت دنبال می شود و چنانچه دستگاهی صدای من را می‌شنود،  استدعا داریم پیگیری ویژه داشته باشند ، زیرا این حق مردم شهر رشت است که باید  آن را اخذ و برای شهروندان هزینه کنیم.

 

 پرسش:  با بعضی از شهروندان حاشیه شهر که گفت و گو داشتیم  انتظار بیشتری  برای رسیدگی به معابر به خصوص مناطق کم برخوردار دارند و حتی  به دفتر گروه گرا هم مراجعه و صحبت هایی در این خصوص شد، برای این مناطق چه تدابیری دارید.؟

 

پاسخ: دکتر شوقی اعلام کرد: خوب حاشیه و متن شهر برای ما مدیریت شهری در ارائه خدمات تفاوتی ندارد اگر هم تفاوتی داشته باشد این است که  بیشتر به مناطق حاشیه و کم برخوردار  توجه کنیم.

سال گذشته بالغ بر ۸۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر با اولویت مناطق کم برخوردار و حاشیه استفاده و پخش کردیم  و امسال هم سیاست بر همین روال است .

به گفته وی ،  انتظارات به حق مردم بسیار بالاست و به دلیل اینکه شاید اون نیازهایی که سطح شهر رشت دارد و عقب ماندگی‌هایی که  بر جای مانده است هم چنین معضلاتی که  سطح  شان بالاست، به تنهایی از عهده شهرداری و مدیریت شهری خارج ه است.

بی شک جبران عقب ماندگی‌ها  به زمان کافی نیاز دارد و در طرح های بزرگ که اعتبار آن از عهده شهرداری خارج باشد به منابع ملی نیاز دارد که مقام های استان و نمایندگان مردم در مجلس باید همکاری و همراهی داشته باشند .

 

درخصوص آسفالت معابر اصلی و فرعی ،  بحث مناقصه جدید را برای ۵ پیمانکار آسفالت برای محله‌های کم برخوردار پنج منطقه  شهرداری تعریف کرده ایم و در مرحله  انتخاب پیمانکار ظرف چند هفته آینده هستیم که علاوه بر پیمانکار موجود و سازمان عمران ،موضوع آسفالت سطح شهر رشت را قبل از شروع بازندگیها پیگیری خواهیم کرد.

 

پرسش: آقای دکتر، یکی از طرح‌هایی که خیلی مورد توجه شهروندان وخود بنده هست ،طرح تالاب عینک است ، زمانی هم با مدیر روابط عمومی شما صحبتی داشتم که این طرح می‌تواند نام رشت را هزار برابر در داخل و خارج از کشور مطرح کند-  برای این پروژه عظیم گردشگری و بسیار متنوع چقدر سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی شده است.؟

شهردار رشت اظهار کرد: بحث لایروبی پهنه شماره ۳ که قراردادش با پیمانکار محترم منعقد شد الان بالای ۸۰ درصد  پیشرفت فیزیکی دارد و  برای این پروژه و انشالله تا پایان شهریور ماه بحث لایروبی به اتمام خواهد رسید.

روزگذشته در باره  فراخوان سرمایه‌گذار جلسه نهایی برگزار شد  و شهرداری رشت طبق طرح برای این پهنه،  دور تا دور تالاب "در همین پهنه" را پیست دوچرخه سواری ، فضای پیاده روی ، مبلمان شهری، فضای سبز و پایه‌های ایجاد روشنایی و دستک‌ها و هندریل‌هایی که دور این دو کیلومتر پهنه لایروبی پیش بینی شده است  که با اعتبارات خود شهرداری  این طرح در اینده نزدیک به عنوان یکی از نقاط جاذب گردشگری شهر رشت قابل بهره برداری خواهد شد.

پرسش: به نظر جنابعالی  برای عید امسال آماده است که مردم رشت ،گیلان و ایران استفاده کنند ؟

پاسخ:  برای عید امسال یک مقدار سخت به نظر می رسد،  ولی مردم  می توانند در این مدت نسبتا کوتاه شروع  و روند کارها  را مشاهده کنند و به یاری حق سال اینده آماده بهره برداری خواهد بود.

 

پرسش:اقای دکتر شوقی ، آخرین سوال موضوع پسماند از اون مسائلی هست که مردم به خصوص در مرکز استان به شدت پیگیر هستند و  آنچه در سراوان اتفاق افتاده و بحث کارخانه کود آلی و یا زباله سوز  و اگر ممکن باشد در باره تصفیه خانه هم توضیح بدهید.

 

شهردار رشت  یاد آور می شود، امروز اگر بخواهم اطلاعات خوبی را در خصوص پسماند به مردم عرض کنم ،  در بازدیدی که سه روز قبل داشتم ، پوشش محدوده سراوان و پوشش تاج  " محل دفن " صورت گرفته ، معضلی که  متاسفانه حدود ۴۰ سال سراوان میزبان آن بود تقریبا سامان یافته است.

 با آغاز پروژه بهسازی لندفیل خود شما و اصحاب رسانه از نزدیک بازدید داشته باشید که بیشتر سطحی که قبلا پر از زباله و آلودگی بود ، پوشش داده شده  و حتی در تاج  مرکز از زباله از بوی بد زباله خبری نیست و بازسازی لازم انجام شده است.

اعتقاد دارم که حق مردم خوب سراوان هرگز به درستی در باره زباله و مشکلات مربوط  به آن ادا نشد  و شخصا با حضور در این منطقه از مردم عذر خواهی کردم  و تلاش ها این است که مشکل  زباله و تبعات آن را به کلی از سر مردم این منطقه برداریم.

تاکنون توانسته ایم بخشی از  مشکلات چهار دهه گذشته  حجم وسیع زباله ها را حل کرده و یا کاهش دهیم و با کمک برخی مسئولان اجرایی ، شورای شهر و دستگاه قضایی پیمانکار قبلی را محکوم و خلع  و پیمانکار جدیدی را انتخاب  و عملیات با سرعت بیشتری دنبال شد.

وضعیت دستگاه زباله سوز رشت به کجا انجامید؟

زباله سوز ابر پروژه ای با هزینه‌های امروزی بالای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومن است و تامین این بودجه به تنهایی از توان شهرداری رشت خارج است کما اینکه در شهرهای دیگری مانند  نوشهر و  ساری  در استان مازندران  برای نصب زباله سوز از اعتبارات ملی استفاده شد و دو سال است که فعالیت می کنند.

این در شرایطی است که سرنوشت  زباله سوز رشت هنوز تکلیفش مشخص نشده  و جلسات متعددی را در نهاد ریاست جمهوری و صندوق توسعه  برگزار کردیم و بحث های در مقوله تسهیلات و  سرمایه‌گذار را پیش بردیم که با تغییر دولت  باید منتظربمانیم  و بی تردید به مذاکرات مجددی نیاز دارد که  از توان نمایندگان و استاندار محترم باید استفاده شود.

در باره تصفیه خانه شیرابه های منطقه سراوان هم از سال 1395 شرکتی آمد و کاری صورت نگرفت و با فراخوان جدید  پیمانکارانی شرکت کردند که در مراحل تشخیص صلاحیت پیمانکاران هستیم  و در آینده نزدیک با شروع به کار پیمانکار جدید انشاالله بتوانیم  در سال جاری به نقطه مشخصی برسیم.

 

کلام آخر اینکه، خواسته و انتظار شما از شهروندان و مسئولان استانی چیست؟

 

رشت از شهرهای بسیار قدیمی ایران و دارای با فرهنگ ترین مردم  است  و از شهروندان فهیم شهر رشت  انتظار داریم با توجه به  معضلات شهر رشت که بسیار زیاد است با مدیران شهری همراهی و همدلی داشته باشند تا عقب ماندگی های شهر جبران شود.

مجموعه مدیریت شهری بیشترین سعی و تلاش خود را بکنند تا لایق این مردم خوب باشیم و انتظار بالاتر آنکه مردم در اجرای پروژه های شهری همکاری بیشتری داشته باشند اگر چه می دانیم در تداوم اجرای پروژه ها دچار مشکلاتی می شوند.

هم چنین ، انشالله با پیگیری‌هایی که نمایندگان محترم خواهند داشت بتوانیم از بودجه ملی و دولتی برای ادامه و اتمام کار استفاده کنیم و این قول را در آینده نزدیک می دهم که شاهد  آغاز پروژه های شهری یکی پس از دیگری باشیم .

از مسئولان استانی و مرکز خصوصاً استاندار محترم نمایندگان محترم  می خواهیم ، به هر حال در سطح ملی برای جذب اعتبارات مورد نیاز کنار شهرداری قرار بگیرند  و این درخواست را داریم که شهرداری رشت را فقط به دید یک شهر نگاه نکنند -  شهر رشت مرکز استان هست و  هر خدمتی که در ارایه شود به همه استان می رسد  و لذا همه با هم  در کنار مجموعه مدیریت شهری برای جلب و جذب اعتبارات ملی همت کنند  و بدانیم هر قدر کار و تلاش کنیم باز هم  بدهکار این مردم شریف و فهیم هستیم.

گروه رسانه ای ایران " گرا" – یکشنبه 14 مرداد 1403