کد : 5528 ۳مهر ۱۴۰۴ ساعت 14:36
حلقه گم شده نظارت در حوزه تعمیرات خودرو!!

برخی تعمیرکاران به شدت اجحاف می کنند

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: بی شک در هر جامعه و خانواه ای نظارت و مدیریت نباشد، اساس و نظم آن جامعه و خانواده دستخوش اختلال و بی نظمی و به زبان ساده تر " باری به هرجهتی" می شود.!www.gilan۲۴.ir
برخی تعمیرکاران به شدت اجحاف می کنند

تورم و گرانی در چند سال اخیر به خصوص از اواخردهه 1390 که دلار از 30 هزار تومان به سمت 50  و60 هزار تومان پرواز کرد و هم اکنون هر دلار به بیش از 107 هزار تومان جهش پیدا کرده ، گرانی های در کشورمان از همه مرزها و چارچوب ها عبور کرد و بازار عرضه و تقاضا در مرحله بحران قرار دارد!.

گرانی و تورم به حد و مرزی رسیده است که مسئولان و از سوی دیگر مردم به گونه ای دچارنوعی بی حسی شده اند و گویی دیگر آثار و تبعات تورم و گرانی مستمر  را دریافت نمی کنند و این روند درد ناک متاسفانه همچنان تداوم دارد.؟

به یقین هر زمان در هر جامعه ای گرانی و تورم و عدم تناسب بین درآمدها و هزینه های خانواده زیاد شد، به صورت طبیعی عده ای با خواست خود و یا از سر اجبار و ناچاری اقدام به تخلفات متعدد از جمله کلاهبرداری ، سرقت ، مال مردم خوری ، دریافت بیش از حد دستمزدها  و دیگر موارد کرده و جامعه را نا امن می سازند.

در این شرایط باید دستگاههای نظارتی و مدیران اجرایی تدابیر لازم را به دور از شعار و فضا سازی بیندیشند و اجازه ندهند، فضای عمومی جامعه دچار هرج و مرج شود، مانند آنچه هم اکنون در بخش تعمیرکاران سراسر کشور اعم از خودرو، وسایل برقی، لوارم خانگی و کیف و کفش و امثال آن مشاهده می شود.

در این راستا بی نظارتی یا با کمی انصاف کم نظارتی در جامعه تعمیرکاران خودرو گوی سبقت بی انصافی و گران کردن ها  بدون آنکه نظارتی بر آنها اعمال شود از سایر بخش ها ربوده اند.

در سراسر کشور و  در استان گیلان در حالی که در خواربار فروشی ها، اغلب مطب ها " به غیر از زیرمیزی ها و دریافت های خارج از عرف و قانون یا عدم  استفاده  از دستگاه های پوز" – تا حدی  فروشندگان کنندگان میوه و تره بار و مواد خوراکی، فروشگاههای زنجیره ای و ... باید فاکتور و رسید مربوطه را به خریدار یا دریافت کننده خدمت ارائه دهند.

در مورد استاد کارهای ساختمانی ، تعمیر کاران خودرو و لوازم خانگی ، برخی پزشکان مانند دندانپزشکان و جراحان چنین امری متاسفانه در بسیاری مواقع صدق نمی کند و باید مراجعه کننده پس از پرداخت و بعد از دوندگیهای زیاد و شکایت گاهی و شاید  به حق خود برسد.!

در حال حاضر براساس بررسی های میدانی نویسنده،  یک استاد دانشگاه و مدیر کل و رئیس سازمان در ماه به اندازه یک سوم یک اوستای تعمیر کار خودرو به ویژه خودروهای گران قیمت ( بالای یک میلیارد تومان)  در آمد ندارد " ومنظور همه تعمیر کاران نیست اما درصد قابل توجهی از  آنها در 5 تا 6 سال اخیر حسابی در جیب نداشته مردم درآمد کسب کرده اند.

کدام سازمان و ارگانی مسئول است؟

 

هیچ سازمان و ارگان و اداره کلی هم اعلام نمی کند، ما مسئول این بخش های خدماتی هستیم و برای دستمزدشان برنامه و نظام دهی  خاصی در نظر گرفته ایم یا آنکه هر شاگرد مکانیکی بعد از یک دوره یک ساله در یک مغازه در اطراف شهر تعمیرگاهی باز و به دلخواه دستمزد دریاف می کند.!! – مگر میشه ، مگه داریم!

به عنوان یک مصداق ، دیشب و امروز پنج شنبه به اتفاق یکی از دوستان در جاده حسین آباد – فخب به سمت پیر بازار رشت  آمپر خودرو دوستم بعلت کم آبی دچار مشکل شد و ماشین مدام روی فن  و دور تند کار می کرد.

در مراجعه به یک تعمیرگاه  که مساحت مغازه اش کمتر بیست مترمربع  با دیوار کثیف و کف سیمانی ناهموار بود، اوستا جوان با حالت خاصی به دوست ما گفت: شانس آورده اید که ماشین شما موتور نسوزانده  و باید ماشین را بخوابانید.!

نقطه ای در موتور را نشان داد که بعلت شرجی بودن منطقه و پوسیدگی سوراخ شده و ریزش آب دارد و باید همین حالا تعمیر شود.  موضوع پوسیدگی قابل دیدن و درست بود و در مجموع  از ساعت 12 ظهر تا عصر که معطل بودیم ، اوستا دو ساعت و ربع مشغول باز و بسته کردن قطعات بود تا به هوزینگ ترموستات" بخش مربوط به پخش آب موتور برسد.

پس از بستن این قطعه  دستمزدش را یک میلیون تومان اعلام کرد ، البته با بیست درصد تخفیف که مشتری بشویم و به گمان ما با تعمیر و خرید چند بست ، اب رادیاتور و ضد یخ این مبلغ شده است و افزود : با فروشنده لوازم یدکی هم تسویه حساب کنید که آنجا هم یک فاکتور یک میلیون و 400 هزار تومان تحویل داد که پرداخت  شد.

اوستا تعمیر کار این را هم گفت، جای دیگر همین کاری که من انجام دادم یک میلیون و 800 هزار تومان  دستمزد دریافت می کنند.

همین تعمیر کار به دوست من گفته بود ، اگر دستگاه هوزینگ ترموستات موتورماشین نیاز به تعویض داشته باشد در حال حاضر قیمت آن در تهران 12 میلیون و 800 هزار تومان است و دو میلیون هم دستمزد نصب خواهد شد ، به عبارتی نزدیک به 15 میلیون تومان برای  خرید و نصب و دستمزد یک قطعه خودرو باید بپردازید.!!؟

جالب آنکه در بررسی های که در شهر رشت انجام شد ، نمایندگی خودرو اعلام کرد: قیمت این قطعه به صورت کامل موجود و  بین 6 تا 7 میلیون تومان و هزینه نصب آن 700 تا 800 هزار تومان است ، به عبارتی تعمیر کار با همکاری لوازم یدکی فروش قصد داشتند برای  باز و بسته کردن یک قطعه خودرو در حداکثر دو ساعت هفت میلیون و 500 هزار تومان سود دریافت کنند و آنچه در این میان گم است - نظارت و مدیریت بر فعالیت این صنف  و باقی ماجرا....!؟.

با روحیه روزنامه نگاری و داشتن پرسش در حالی که دوستم مشغول تعمیر ماشین بود در همان حال  به دو تعمیر کار دیگر در همان منطقه  ابتدای جاده حسین آباد مراجعه و گفتم،  در باره وضعیت تعمیر کاران خودرو  پژوهشی انجام می دهم. در آمد شما در روز ، هفته و ماه چقدر است و مهمتر اینکه آیا دستور العملی دارید و نظارتی بر کار و دستمزدها می شود.

آنها به اتفاق گفتند: در ماههای سال  به تناسب شرایط جوی ، اوضاع معابر " خیابانهای درون شهری و بیرون شهری - چاله ها، چوله ها و نوع خودرو " ماهانه 40 تا 150 میلیون تومان در آمد اوستا کار وارد است.

تازه کارها یک سوم این در آمد را دارند و هیچ گونه نرخنامه ، نظارت و قانونی در کار ما وجود ندارد و براساس تورم در کشور و هزینه های زندگی و وجدان مان از مشتری دریافت می کنیم.

پاسخ این بود – براساس تورم و وجدان هزینه خدمت به مردم را دریافت می کنیم، یعنی از قانون و نظارت و نرخنامه خبری نیست. در همین حال به یاد آن تعمیر کار پکیج که  به منزل ما آمده بود و برای یک ساعت و 40 دقیقه 2 میلیون و 200 هزار تومان دریافت کرد.

یکی از اوستا تعمیرکاران خودرو هم هنگام خداحافظی می گفت: اگر محل کارشما دارای سقف و تابستان ها خنک و زمستان گرم باشد و صندلی برای نشستن و پذیرایی چای به راه باشد ، این گروه از اوستا کارهای به قول او لاکچری  با داشتن دو ، سه نفر شاگرد بعضی ماههای سال 300 تا 400 میلیون در آمد دارند.

این مصداق ها موجب شد تا این مطلب را خطاب به مسئولان کشور و استان گیلان بنویسم که اقایان و خانم های مدیر در عمل به فکر مردم باشید. در آمدها بسیار هنگفت و هزینه ها سرسام آور است و وقتی برای صافکاری گلگیر جلوی یک پراید در تعمیرگاه هشت میلیون تومان دریافت می شود – صاحب این خودرو که اتفاقا مسافر کشی می کند باید از کجا بیاورد.؟

نظر شما مسئولان – تعمیرکاران و مردم چیست.

درست یا نادرست بودن مطالب بعهده اظهار کنندگان در بخش خودرویی شهر رشت.

مدیر مسئول – 3 مهر1404

گروه رسانه ای با مردم..........

 


 

 

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
رشت، سه راه سردار جنگل، قاسم زاده اصل
کمک به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گیلان
زیباترین جلوه نوع دوستی، کمک به بیماران نیازمند است. بیماران دیالیزی و پیوند کلیه منتظر کمکهای کوچک و بزرگ شما هموطنان هستند. انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان
چاپ سوم اصول علمی روزنامه نگاری منتشر شد
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری " چاپ سوم " منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل های کتاب است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل " mohammadpour3650@yaho.com