خودروسازی ایران هنوز نتوانسته از جنبههای کمی و کیفی، رضایت شهروندان را به دست بیاورد، این در حالی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم سهم مهمی از اشتغال و البته تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. بنابراین با توجه به سهم بالای خودروسازی در اشتغال (بدون لحاظ کردن قطعهسازان و شرکتهای خودروساز بخش خصوصی)، طبعا جمع حقوق و دستمزد پرداختی به کارگران و کارکنان در این صنعت، دارای رقم بالایی در بین صنایع کشور است.
طبق آمار رسمی اعلامی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور (آمار ارائهشده در صورتهای مالی ۹ ماه امسال) آنها رویهمرفته کمی بیش از ۳۳هزار نفر پرسنل (اعم از تولیدی و ستادی) دارند. این آمار بدون در نظر گرفتن نیروی انسانی شاغل در پارسخودرو (زیرمجموعه سایپا)، خودروسازان بخش خصوصی و البته قطعهسازان است. بر اساس آنچه ایرانخودرو و سایپا به بورس اعلام کردهاند، آنها در ۹ ماه امسال در مجموع بالغ بر ۱۴هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به ۳۳هزار نفر نیروی انسانی خود اعم از کارگران بخش تولید و پرسنل ستادی پرداخت کردهاند. با احتساب رقمی که در تنها فصل باقیمانده از سال پرداخت خواهد شد (بیش از ۶هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان)، کل حقوق و دستمزد پرداختی ایرانخودرو و سایپا به کارگران و کارکنانشان در سالجاری به حدود ۲۱هزار میلیارد تومان میرسد
در مقایسه با هزینه حقوق و دستمزد پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته (حدود ۱۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان) هزینه آنها در این بخش حدود ۳۷ درصد رشد خواهد کرد. این دو خودروساز همچنین در مجموع حدود ۱۷هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صرف هزینههای سربار خود تا پایان آذر امسال کردهاند. طبق برآورد ایرانخودرو و سایپا، آنها در کل سالجاری (با احتساب هزینه فصل انتهایی سال) بالغ بر ۲۵هزار میلیارد تومان هزینه سربار خواهند داشت. همچنین جمع هزینه دو خودروساز بزرگ کشور در بخش اداری، عمومی و فروش نیز به نزدیکیهای ۱۷هزار میلیارد تومان میرسد. در مقایسه با سال گذشته، هزینه اداری، عمومی و فروش دو خودروساز بزرگ کشور بالغ بر ۱۰۰ درصد بالاتر خواهد رفت. اما با در نظر گرفتن آمار ۳۳هزار نفری مربوط به پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور، در کل سالجاری به طور متوسط حدود ۶۳۷ میلیون تومان به هر یک نفر نیروی انسانی ایرانخودرو و سایپا پرداخت میشود. همچنین متوسط حقوق پرداختی ماهانه به پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور در سالجاری، حدود ۵۳ میلیون تومان است.
این ارقام البته نسبی و میانگین به شمار میروند، چه آنکه میزان حقوق پرداختی به پرسنل بخش اصلی صنعت خودروی کشور بسته به اینکه جزو ایرانخودرو باشند یا سایپا و همچنین در چه سطحی و با چه مدرک و سابقهای مشغول فعالیت هستند، متفاوت است. متوسط حقوقی که به کارگران و کارمندان خودروسازی ایران پرداخت میشود، در مقایسه با بسیاری از خودروسازان دنیا کمتر است. در واقع نیروی کار نسبتا ارزان یکی از مزیتهای خودروسازی کشور به شمار میرود، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو میگویند دو خودروساز بزرگ کشور با مازاد نیروی انسانی مواجه هستند.
آمار ارائهشده بورس نشان میدهد بیشترین حقوق پرداختی (از جنبه کل هزینهای که صرف پرداخت حقوق و دستمزد میشود) به ایرانخودرو تعلق دارد، زیرا این شرکت بیش از دو برابر سایپا نیروی انسانی دارد. پرسنل ایرانخودرو به طور متوسط سالانه حدودد ۶۵۵ میلیون تومان و ماهانه نزدیک به ۵۵ میلیون تومان دریافتی دارند. در سایپا اما متوسط حقوق و دستمزد سالانه و ماهانه برای هر نفر نیروی انسانی، متفاوت است. طبق آمار و ارقامی که سایپا به بورس ارائه داده، نیروی انسانی این شرکت به طور متوسط سالانه بیش از ۷۱۵ میلیون تومان و ماهانه حدود ۶۰ میلیون تومان دریافتی دارند..