کد : 1660 ۱۴شهریور ۱۴۰۳ ساعت 11:28
رئیس شورای قضایی گیلان خواستار شد، + نگاه ما

باید با باندهای مافیایی ساخت و ساز در زمین های روستایی برخورد شود

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: رئیس شورای قضایی استان با بیان اینکه یکی از چالش های مهم استان تغییر کاربری های غیر مجاز در روستاها است، گفت: باید با گروه ها و باندهای مافیایی که با ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها مبالغ هنگفتی سود می برند، برخورد شود.
باید با باندهای مافیایی ساخت و ساز در زمین های روستایی برخورد شود

به گزارش گروه رسانه ای ایران " گرا" ، به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، مدیر کل دفتر فنی استانداری گیلان با رئیس دستگاه قضا در گیلان دیدارکرد و در این دیدار رئیس دستگاه قضایی،  با توجه به تخلفات ساختمانی صورت گرفته در روستاهای منطقه اظهار کرد: داده ها  و آمار غلط از جمله مشکلاتی است که خروجی های نادرستی به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با تاکید بر فعال سازی کمیسیون ماده 99 تصریح کرد: برای کنترل تخلفات هیچ ابزاری در روستاها بجز کمیسیون ماده 99 وجود ندارد که باید به درستی و کامل اجرایی شود.

رئیس شورای قضایی استان با بیان اینکه یکی از چالش های مهم استان تغییر کاربری های غیر مجاز در روستاها است گفت: باید با گروه ها و باندهای مافیایی که با ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها مبالغ هنگفتی سود به دست می آورند برخورد شود.

وی عنوان کرد: دهیاران باید پرونده های تشکیل شده در خصوص تخلفات روستایی را بدون تبعیض به کمیسیون های مربوطه ارسال کنند و در غیر این صورت با متخلفین در چارچوب قانونی برخورد قاطع خواهد شد.

 

*****   نگاه ما "

تغییر کاربری ها و تبدیل شالیزارهای زیبا و باغ های چای همیشه سرسبز هم چنین باغات انواع میوه به خصوص مرکبات در شمال به ویژه در سراسر استان گیلان طی دو دهه گذشته و به خصوص طی چند سال اخیر شتاب فزاینده ای پیدا کرده است.

در این راستا بسیاری از افراد غیر بومی به خصوص از استان های مرکزی " اصفهان، کرمان، یزد، فارس و جنوب ایران" به سمت غرب مازندران " شهرستان های چالوس، نوشهر، تنکابن و رامسر"  و سراسر گیلان سرازیر شده اند و زمین های ارزشمند و حاصلخیر را با قیمت ها ارزان خریداری و با رابطه و پرداخت رشوه و زیر میزی به برخی دهیاران، اعضای شورف و بخشداران و دیگر عوامل آنها را به سنگ و بلوک " ویلا، آپارتمان" تبدیل می کنند.!

عدم نظارت و کنترل کافی و لازم در این راستا و ناکارآمد بودن قوانین موجود در این  راستا موجب شده است، هم اکنون در مناطقی چون نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر، رودسر، املش و به ویژه مناطق روستایی کسانی که در مجامع و جلسات و معابر و بازارها به اصفهانی، کرمانی، یزدی صحبت می کنند، بیش از مردم بومی به چشم می آید.

مردم روستاها و حاشیه شهرها، زمین های کشاورزی خود را  " بخوانید تولیدات ارزشمند غذایی را " فروخته و به شهرهای بزرگتر مهاجرت می کنند و با خرید یک خانه و یک خودرو حتی دست دوم و مسافرکشی " اسنپ و تپسی" روزگار می گذارنند و غیر بومی های ناشناس در روستا ها و مناطق سرسبز و کوهستانی اسب تازی می کنند.

نویسنده این متن در زادگاه خود شاهد است که بعضی از اصفهانی ها در شهرستان های رامسر و رودسر و املش زمین هایی در قطعات بزرگ را خریداری و به سادگی " حمایت ازبالا"  با ارتباطاتی که با تهران و یا مراکز  استان ها دارند، آن را چندین برابر به همشهریان خود از مناطق مرکزی ایران  می فروشند و این گونه جمعیت غیربومی ها سیل آسا رو به افزایش است.

حضور این غیر بومی ها که بسیاری در قالب باند مافیایی ظاهر می شوند، با فرهنگ و اداب و سنت های مردم منطقه همخوانی ندارد و لذا این اختلاف های فرهنگی و باورداشت های سنتی گاه  موجب درگیری هایی  لفظی و فیزیکی می شود که این هم یکی از تبعات بسیار بد و رو به رشد در مرز دو استان گیلان و مازندران به شمار می رود.

عده ای از این غیر بومی ها حتی زمین هایی که جاده دسترسی برای افراد ندارند را  بسیار ارزانتر خریداری و با پرداخت زیر میزی " شیرینی" به مسئولان در روستا و شهرها جاده های خوبی به کمک همان دستگاه ها احداث و خانه سازی می کنند.

اکنون اگر در جاده ساحلی حد فاصل لاهیجان تا تنکابن ، ارتفاعات سرسبز و پر درخت را بنگرید ، پر از ویلا و اپارتمان  و شهرکها و هتل ها شده است و متاسفانه این روند ادامه دارد.

شور بختانه برخی از مسئولان در مناطق روستایی  و شهری برای بومی ها سخت می گیرند و امکان ساخت و توسعه طرح های هادی برای این جمعیت وجود ندارد، اما برای غیر بومی ها امتیازاتی خاصی در نظر گرفته می شود که گفته شده این افراد با مدیران در پایتخت ارتباطی دارند و بعضی از آنها زمین ها را برای صاحبان ثروت و سرمایه و مدیران عالی خریداری و آنها را تبدیل  کرده و تغییر کاربری داده اند.

برخی همکاران و دانشجویانم در این راستا اسامی برخی مدیران را مطرح می کنند که چون سند و مدرکی در دست نیست " تنها براساس اظهارات مردم " و  راستی آزمایی نشده ، لذا از ذکر هر گونه نامی خودداری می شود.

مدیران استان در قوای سه گانه " اجرایی - قضایی - نمایندگان مجلس" و مردم این مناطق چنانچه در این باره اطلاعات دارند ، اماده انتشار آنها  براساس سند و مدرک موثق هستیم، هم چنین نمایندگان مردم در مجلس در باره تغییر کاربری ها دغدغه داشته باشند و به دنبال طرح و تصویب قوانین مرتبط  باشند.

شایسته است، رسانه های گیلان و مازندران به خصوص رسانه های مجازی روستاهها  و بالاتر از آن نمایندگان مردم در خانه ملت در هر حوزه انتخابیه ای نسبت به این مسائل حساس داشته و پیگیری باشند تا زمین های شمال ایران با این شتاب نابود نشود.

گروه گرا، این موضوع را در روزها و ماههای آینده دنبال خواهد کرد و با مدیران مربوطه و مردم به صورت صوتی، تصویری مصاحبه هایی انجام می دهد.

پیام ها و اطلاعات خود را لطفا در همین فضا برای ما ارسال کنید. با تشکر

مدیر مسئول / 14 شهریور 1403، گیلان - رشت

 

 

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید