کد : 1260 ۱۱تیر ۱۴۰۳ ساعت 23:18
گروه گرا گزارش می دهد......

تحلیلی بر میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری

اولین مرحله انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که جمعه هشتم تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد ، شاهد مشارکت ۴۰ درصد بود و بسیاری از کارشناسهای داخلی و خارجی نسبت به این مساله واکنش های متفاوتی داشتند. www.gilan۲۴.ir
تحلیلی بر میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری

گرچه کارشناس ها و رسانه های خارجی  به خصوص رسانه های فارسی زبان مستقر در آمریکا و اروپا که این عدم استقبال نسبی مردم را در ناتوانی مدیریت جامعه و نقش مدیران اجرایی ، وجود فساد ها به خصوص فساد اقتصادی و بی توجهی به اقشار بزرگی از مردم بیان می کنند، در مقابل بسیاری از صاحب نظران اجتماعی و دانشگاهی ، کارشناس های سیاسی و رسانه ای داخلی این مشکل را ریشه در مشکلات اقتصادی، گرانی به علت ضعف برنامه ها و ناکارآمدی بخشی از بدنه مدیران عالی و میانی و پایه ، برگزاری زود هنگام انتخابات به علت شهادت شهید رئیسی و عدم امکان  و فرصت کافی برای اطلاع رسانی مناسب و موثر هم چنین برگزاری جدای انتخابات ریاست جمهوری بدون انتخابات شوراهای شهر و روستاها ارزیابی می کنند.

نویسنده نیز بر این ارزیابی ها تاکید دارد و معتقد است ، با همه مشکلات اقتصادی و قهر افکار عمومی و بروز بی اعتمادها -نداشتن فرصت کافی برای زمینه سازی برگزاری انتخابات و همراه نشدن انتخابات شوراهای شهر با ریاست جمهوری از علت های بسیار مهم این کاهش مشارکت بوده است.

.
کارشناس های واقعی و صاحب نظران داخلی عقیده دارند: اگر انتخابات شوراهای شهر و روستا هم مانند دوره های قبل همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شد – به یقین میزان مشارکت بیشتر بود.

 

در همین راستا دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری " اقایان جلیلی و پزشکیان"  هم امشب ساعت 21 و 30 دقیقه در ابتدای مناظره در مرحله دوم تبلیغات انتخابات چنین دیدگاه هایی را مطرح کردند.

پزشکیان :
قابل قبول نیست 60 درصد مردم پای صندوق نیایند و این ریشه در بازی ندادن اقوام و بخش هایی از جامعه است. وقتی نمی خواهیم صدای مردم را بشنویم انتظاری نباید به مشارکت حداکثری باشیم.
او معتقد است، وقتی 60 درصد مردم نمی یایند یعنی خللی در موضوع  و شرایط حاکم بر جامعه وجود دارد. الان مردم نسبت به ما مساله دارند و اگر باید ثبات و جامعیت پیدا شود باید همه مذاهب و جوامع را ببینیم. مردم باید بپذیرند که ما با آنها صداقت داریم.

جلیلی:
 ما باید مردم را ببینیم و در نظر سنجی ها دیدیم  چه مشکلاتی دارند که ریشه در دولت های قبلی دارد.  بسیاری از کارگران و محرومان و به خصوص  کارگران ساختمانی عنوان می کنند، نمی بینیم که مسئولان در  باره ما سخن بگویند و اساسا دیده نمی شویم..
زنان  بی سرپرست نیز همین شرایط را دارند  که باید به درستی به آنها توجه لازم بشود و با مدیریت خوب این قشر جامعه دیده شوند و باید شاهد داشتن برنامه و انجام کارهای رفاهی برای مردم باشند تا بیشتر پای صندوق بیایند.
وی یک بسته کاغذ حدود  400 صفحه ای را نشان داد که در همین سه روز اخیر مخالفان و معاندان علیه او و دولتش  مطالب دروغ منتشر کرده اند و بیان کرد، واقعا این رفتارها درست است؟.  به اظهار این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ،  60 درصد مردمی که واجد شرایط بوده و رای ندادند باید احساس کنند آیا مسائل و مشکلات در دولت آینده و در بیانات نامزدها مطرح و راه حل ارایه شده است و اگر چنین شد به آن برنامه و نامزد اقبال نشان داده و حضور پیدا می کنند..
وی گفت: به دوستان در ستادها گفته ام که به خاطر دنیای امثال من آخرت خود را خراب نکنید

.
جلیلی متذکر شد: اگر مسئولان و دست اندر کاران ستادها کارهایی خلاف انجام دادند باید مورد پیگیری جدی  قرار گیرند تا سایرین حساب کار دستشان بیابد..
کلام آخر اینکه  - مردم ما باید برای بهتر شدن شرایط کشور به خصوص درحوزه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جمعه 15 تیر ماه پای صندوق های حضور پیدا کرده و به خاطر خودشان هم که شده رای بدهند تا دولت آینده با قدرت و اعتماد بیشتر برنامه هایش را اجرایی کند.
گروه رسانه ای ایران " گرا"  ( گفتمان سازی – روشنگری – امید آفرینی )
موفق باشید.  مجید محمدپور – نویسنده و استاد علوم ارتباطات

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید