کد : 1165 ۲۲خرداد ۱۴۰۳ ساعت 13:17

کارگاه آموزش اصول خبرنویسی دانشگاه آزاد پایان یافت

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: اولین کارگاه آموزش اصول علمی خبر نویسی که به همت مدیریت توانمند سازی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان از نهم اردیبهشت ماه آغاز شده بود، به کار خود پایان داد.www.gilan۲۴.ir
کارگاه آموزش اصول خبرنویسی دانشگاه آزاد پایان یافت

در این دوره آموزشی که فراگیران آن مدیران روابط عمومی های دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر استان بودند، در باره جایگاه اطلاع رسانی علمی و هنرمندانه ، رعایت قوانین مرتبط، حفظ منافع ملی در حوزه رسانه، ضرورت به کارگیری نیروهای جوان دانشجو در فضای رسانه و آگاهی بخشی جامعه، شرکت مدیران دانشگاهی، اجرایی و نهادها در چنین کارگاه های موثردر علم رسانه با بیان نمونه هایی بحث و تبادل نظر شد.
مجید محمدپور استاد علوم ارتباطات و مدرس این کارگاه با بیان اینکه خبر پیامی ارزشمند و واقعی است که برای آگاهی افکار عمومی تولید و منتشر می شود، تصریح کرد: متاسفانه در عصر حاضر بسیاری از رسانه ها بدخواه و معاند به بکار گیری شیوه های هدفمند در راستای ضربه زدن به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خانواده ها و جوان هایمان هستند و  نقش رسانه های معتبر دراین خصوص بسیار تعیین کننده است.
این استاد دانشگاه که بیش از چهار دهه سابقه ی رسانه ای در بیشتر رسانه های کشور را  دارد، عنوان کرد:  نقش رسانه در بیان حقایق ، روشنگری، گفتمان سازی و امید آفرینی فوق العاده برجسته است و روابط عمومی ها و رسانه ها باید با آموختن شیوه های نوین علم رسانه  توانایی مقابله و خنثی سازی تحرکات و تهاجم دشمن را داشته باشد..
محمدپور در باره ساختار یا ساختمان خبر، انواع تیتر و شیوه درست نویسی تیتر حرفه ای ، لید خبر، متن و بهره گیری از پیشینه یا سابقه در خبر – استفاده به جا و دقیق از عنصرهای و ارزشهای خبری ، انواع خبری ، شیوه های کامل و جامع کردن یک خبر و .....مطالب مشروحی مطرح و فراگیران  در همه زمینه های نمونه های عملی را در کارگاه اجرایی کردند.
هم چنین بررسی شیوه های خبر رسانی و تحلیل تعدادی از رسانه ها استانی و کشوری و کارکرد روابط عمومی ها در دستور کار این کارگاه آموزشی و علمی قرار گرفت
.

استاد روزنامه نگاری و علوم ارتباطات گفت: برگزاری چنین کارگاه های آموزشی کاربردی برای همه مدیران ، جوانان علاقه مند ، دانشجویان جدید الورود با هدف زمینه سازی مشاغل مرتبط،  تشکل ها و انجمن ها ، روابط عمومی های دستگاههای دولتی و بخش های صنعت و خدمات و حوزه مساجد و کانون ها و حتی  نیروهای بازنشسته ها پر انرژی بسیار لازم است.

وی توصیه کرد: شایسته تر آنکه استانداران سراسر کشور بر اساس آنچه رئیس جمهور شهید اعلام کرده بودند، که یکی از معیارهای انتخاب مدیران اشراف کامل داشتن به حوزه اطلاع رسانی و بیان دستاورهاست ، اقدام برای استمرار متظم و مدون چنین آموزشهایی است.

به اظهار وی، وقتی دشمنان و معاندان در خارج و داخل کشور در چنین سطح وسیعی با تلاش بسیار مشغول فضا سازی ها و سیاه نمایی هستند، باید بتوانیم نیروهایی را تربیت کنیم که در این راستا همه تلاش هایشان را خنثی کنند.

***
 به عنوان حسن ختام این دوره آموزشی کاربردی و علمی ، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: یک روابط عمومی خوب باید بتواند خوب بشنود، خوب ببیند و خوب گوش کند و رسالتش در اطلاع رسانی را همراه با صداقت، امانت داری و انتقال درست مطالب به خوبی انجام دهد..
دکتر مجتبی ملکی چوبری در این کارگاه آموزشی با  اشاره به اینکه  حوزه روابط عمومی بعنوان زبان گویا و بازوان توانمند مدیران دانشگاه است ، عنوان کرد: پردازش و تحلیلگری در حوزه روابط عمومی بسیار مهم  است و وقایع و رخدادهای زیادی را در محیط و فضای دانشگاه مشاهده می‌کنند و اگر نتوانند پردازش درستی از این وقایع داشته باشند، نمی‌توانند اطلاع رسانی مناسبی را انجام دهند .

سرپرست دانشگاه آزاد گیلان تصریح کرد: بنابراین انتظاری که دانشگاه از حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی دارد، آن است که وقایع و رخدادهای دانشگاه را به نحو احسن،  تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند اطلاع‌ رسانی درستی داشته باشند و به طور طبیعی اطلاع رسانی درست، اطمینان‌ساز است و این اعتمادسازی و برندسازی بسیار مهم است.
ملکی چوبری با اشاره به نام گذاری سال و شعار دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید، تصریح کرد:  نام گذاری سال  بنام " سال جهش تولید با مشارکت مردم " از سوی مقام معظم  رهبری است  و در این راستا، شعار دانشگاه آزاد اسلامی، "سکوی مولد دانایی به توانایی" را شعار خود قرار داد و  حوزه روابط عمومی باید بتواند با پر‌رنگ کردن این شعارها و ماموریت های اصلی دانشگاه ، نقش خود  را در جامعه به خوبی معرفی کند .
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، افزود: بحث اقتصاد دانش بنیان و تنوع درآمدی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی خیلی پررنگ شده که از ماموریت‌های دانشگاه است و  روابط عمومی باید اراده را در مدیران استانی و  واحدهای دانشگاهی ایجاد کنند بنابراین در راستای ماموریت‌های دانشگاه باید این اطلاع رسانی‌ها دقیق صورت گیرد.

این استاد دانشگاه ، برگزاری این گونه کارگاه ها را مفید خواند و بیان داشت:  برگزاری این دوره ها بسیار مفید و مؤثر است و در راستای ارتقای دانش افزایی و مهارت کارکنان حوزه روابط عمومی مفید باشد و با تداوم دوره های تخصصی در این حوزه و با استفاده از اساتید مجرب و متخصص، باعث ارتقای سواد رسانه‌ای شود.

به اظهار وی ، اگر حوزه روابط عمومی را در دانشگاه آزاد اسلامی یک حوزه تخصصی ببینیم، باید این حوزه را تبدیل به حوزه‌ای مبتنی بر دانش کنیم تا به صورت علمی و آکادمیک بتواند ماموریت اش را به درستی  انجام دهد.

این مقام عالی دانشگاهی تاکید کرد: روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت و جایگاه والایی دارد و  در حوزه روابط عمومی باید از نیروهای متخصص، کاربلد و پای کار، متعهد و مجرب استفاده کرد تا بتوانند سیاست‌های دانشگاه را به خوبی و با درایت هر چه تمام تر، اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی در هر سیستم اداری به عنوان زبان گویای سازمان‌ها و نهاد‌هاست، متذکر شد: کارکنان روابط عمومی‌ها باید تعامل خوبی با رسانه‌ها ا داشته باشند تا بتوانند اهداف و مأموریت‌هایی را که دانشگاه آزاد اسلامی به آنان ابلاغ کرد ،به این اهداف برسند.

ملکی چوبری افزود: روابط عمومی‌ها نباید نگاه جزیره‌ای نسبت به دانشگاه داشته باشند و قادر باشد کل فرآیندها و  ماموریت‌های دانشگاه به هنگام اطلاع رسانی دقیق  شود و زحمات مدیران و افراد توانمندی  که در دانشگاه در حال فعالیت هستند، ارزش آفرینی شده و معرفی شوند که این مهم از دیگر وظایف روابط عمومی است./

گروه رسانه ای ایران " گرا" ..

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]