کد : 1144 ۱۸خرداد ۱۴۰۳ ساعت 22:53
نقدی بر سخنان سخیف درویش!!

هیچکس حق ندارد به لهجه گیلانی ها بی ادبی کند

بزرگی گفته است ، " فهم مرد به از وجود اوست و اگر فهم و ادب نباشد، وجود تهی از پایداری است" یا به زبان دیگر می گویند: ادب مرد به از دولت اوست.
هیچکس حق ندارد به لهجه گیلانی ها بی ادبی کند

گیلانی بودن با لهجه فوق العاده اش،  افتخار همه ما است

ایران اسلامی ، سرزمینی هزار رنگ با اقوام ، فرهنگها، گویش ها و لهجه های فوق العاده زیبای ( ترکی، کردی، لری، کرمانجی، مازنی، یزدی ، اصفهانی، بلوچی، سمنانی، جنوبی و گیلانی .... ) و فاخر است و توجه ویژه  سازمان های فرهنگی جهان به  ایران عزیز با همه  فرهنگ ها اصیل در زبان و گویش، اثار تاریخی، طبیعت ، پوشش ، خوراک و ....در یک سرزمین در حیرت اند.

چگونه یک ایرانی آنهم مدیر عامل یک باشگاهی  در کلاس پرسپولیس که چشم هزاران هزار جوان  به  رفتار و کلام اوست به خودش اجازه می دهد در برنامه زنده  پر بیننده تا این میزان سخیف و ناگوار سخن بگوید.!؟

کتمان نمی کنم که  یک هوادار باشگاه و تیم فوتبال پرسپولیس هستم، اما پیش از آن یک گیلانی سرفرازم و هرگز اجازه نخواهم داد یک پرسپولیسی حتی اگر فردی در کسوت مدیرعامل باشگاه باشد، چنین بد دهان باشد.

بی اخلافی و بد دهنی اقای درویش در این روزها همه گیلانیها و دوستداران سرزمین گیلان را به شدت ناراحت  و نگران کرد ، اگر چه او بابت جمله ای که در برنامه زنده تلویزیونی ادا کرد، از مردم گیلان عذر خواست، ولی آثار منفی و مخرب اش همچنان بر جاست!.

به خاطر می آورم یکی از روزنامه ها مشهور حدود دو دهه قبل یک جمله از یک فرهنگ ایرانی را به سخره نوشت و همه مردمان خوب و شریف آن سامان شامل چند استان اعتراض های گسترده ای کردند و دولت وقت  مجبور شد ، از مردم غذر خواهی کند.

در حیرتم که در گیلان وقتی مدیر عامل یک باشگاه بزرگ چنین سخنی بی ریط بر زبان می آورد ، چرا رسانه های کشوری و استانی، دستگاههای فرهنگی و گیلانشناسی و .... در خواب اند و مسئولان استان از خود واکنشی نشان نمی دهند.

باید در همین مرحله بر دهان این مدیر عامل و هرکسی دیگری با واکنش های مناسب و معقلانه در همان روز و یا شب مصاحبه زده می شد تا دیگران جرائت نکنند  چنین ادبیاتی تکرار شود.

گیلان رویایی بیش از هر چیزی شامل سرسبزی، کوهستان، دریا، فراوانی باران و هوای مرطوب، تولیدات متعدد و متنوع ، مرکز خوراک شناسی ایران بودن، مرکز تولیدات صنایع دستی، داشتن هزاران جوان نخبه  در هنر و ورزش  و اندیشمند در دانش بنیان ها  و ..... دارای یک فرهنگ بسیار غنی  با قوام و مستحکم است و گیلانیان با هر تفکر و نگاهی اجازه نمی دهند ، احدی به آنها و فرهنگ و زبان و لهجه شان توهین کند.

حواس تان باشد ، تکرار نشود.

  مردم گیلان در این باره نظر بدهند.

م، محمدپور – نویسنده، استاد علوم ارتباطات

 

پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]