کد : 1140 ۱۸خرداد ۱۴۰۳ ساعت 00:27
نقدی بر سخنان سخیف درویش!!

چه حقی دارید به لهجه گیلانی بی ادبی روا بدارید؟

پایگاه خبری، رسمی گیلان ۲۴: بزرگی گفته است که " فهم مرد به از وجود اوست و اگر ادب نباشد، وجود تهی از پایداری است" و یا گفته اند: ادب مرد به ز دولت اوست.
چه حقی دارید به لهجه گیلانی بی ادبی روا بدارید؟



گیلانی بودن با لهجه فوق العاده اش،  افتخار همه ما است

ایران اسلامی ، سرزمینی هزار رنگ با اقوام ، فرهنگها، گویش ها و لهجه های فوق العاده زیبای ( ترکی، کردی، لری، کرمانجی، مازنی، یزدی ، اصفهانی، بلوچی، سمنانی، جنوبی و گیلانی .... ) و فاخر است و توجه ویژه  سازمان های فرهنگی جهان به  ایران عزیز با همه  فرهنگ ها اصیل در زبان و گویش، اثار تاریخی، طبیعت ، پوشش ، خوراک و ....در یک سرزمین در حیرت اند.

چگونه یک ایرانی آنهم مدیر عامل یک باشگاهی  در کلاس پرسپولیس که چشم هزاران هزار جوان  به  رفتار و کلام اوست به خودش اجازه می دهد در برنامه زنده  پر بیننده تا این میزان سخیف و ناگوار سخن بگوید.!؟

کتمان نمی کنم که  یک هوادار باشگاه و تیم فوتبال پرسپولیس هستم، اما پیش از آن یک گیلانی سرفرازم و هرگز اجازه نخواهم داد یک پرسپولیسی حتی اگر فردی در کسوت مدیرعامل باشگاه باشد، چنین بد دهان باشد.

بی اخلافی و بد دهنی اقای درویش در این روزها همه گیلانیها و دوستداران سرزمین گیلان را به شدت ناراحت  و نگران کرد ، اگر چه او بابت جمله ای که در برنامه زنده تلویزیونی ادا کرد، از مردم گیلان عذر خواست، ولی آثار منفی و مخرب اش همچنان بر جاست!.

به خاطر می آورم یکی از روزنامه ها مشهور حدود دو دهه قبل یک جمله از یک فرهنگ ایرانی را به سخره نوشت و همه مردمان خوب و شریف آن سامان شامل چند استان اعتراض های گسترده ای کردند و دولت وقت  مجبور شد ، از مردم غذر خواهی کند.

در حیرتم که در گیلان وقتی مدیر عامل یک باشگاه بزرگ چنین سخنی بی ریط بر زبان می آورد ، چرا رسانه های کشوری و استانی، دستگاههای فرهنگی و گیلانشناسی و .... در خواب اند و مسئولان استان از خود واکنشی نشان نمی دهند.

باید در همین مرحله بر دهان این مدیر عامل و هرکسی دیگری با واکنش های مناسب و معقلانه در همان روز و یا شب مصاحبه زده می شد تا دیگران جرائت نکنند  چنین ادبیاتی تکرار شود.

گیلان رویایی بیش از هر چیزی شامل سرسبزی، کوهستان، دریا، فراوانی باران و هوای مرطوب، تولیدات متعدد و متنوع ، مرکز خوراک شناسی ایران بودن، مرکز تولیدات صنایع دستی، داشتن هزاران جوان نخبه  در هنر و ورزش  و اندیشمند در دانش بنیان ها  و ..... دارای یک فرهنگ بسیار غنی  با قوام و مستحکم است و گیلانیان با هر تفکر و نگاهی اجازه نمی دهند ، احدی به آنها و فرهنگ و زبان و لهجه شان توهین کند.

حواس تان باشد ، تکرار نشود.

  مردم گیلان در این باره نظر بدهند.

م، محمدپور – نویسنده، استاد علوم ارتباطات


 
 

پایگاه خبری، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید