کد : 1039 ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت 21:49
یادداشت روز،

تصمیم های عجولانه، مشکلات جدی برای مشاوران املاک ایجاد کرده است!

در هفته های اخیر مسئولان و دست اندر کاران ذیربط در حوزه کسب و کار در مرکز کشور تصمیم های پر شتابی را اتخاذ کرده اند که، این تصمیم ها مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی و اشتغال به ویژه در حوزه مشاوران املاک ایجاد کرده است.www.gilan۲۴.ir
تصمیم های عجولانه، مشکلات جدی برای مشاوران املاک ایجاد کرده است!


براساس این تصمیم های سریع و محیرالعقول و ایجاد فضای دلسرد کننده  در میان بسیاری از مشاوران املاک در چارچوب هایی قرار گرفته که جمعی از مشاوران فعال تصمیم به ترک این شغل گرفته اند.
در این راستا آمارها حکایت از آن دارد ، تعداد مشاوران املاک در سراسر کشور به چندین ده هزار می رسد و تنها در استان گیلان بیش از  پنج هزار مشاور فعال دارای مجوز فعالیت دارند، که با خود زمینه ی اشتغالزایی قابل توجهی را  به همراه دارند.
ممکن است ، عده ای از مخاطبان عنوان کنند، این همه مشاوران املاک در کشور به خصوص در خطه شمال ایران استان های  " گلستان، مازندران و گیلان " و پایتخت کشور به هیچ وجه نیاز نیست و به جز آنکه زمین های زراعی  و باغات با این حجم مشاوران فروخته شده و به ویلا و آپارتمان تبدیل می شود، اتفاق دیگری رخ نمی دهد،  ولی به راستی  برای حل یک مساله باید صورت مساله پاک شود.؟
مدیران کشور برای جلوگیری از این معضل و شاید بحران نابودی اراضی کشاورزی باید اندیشه بهتری داشته باشند و به عنوان نمونه قوانینی وضع شود که امکان فروش زمین های کشاورزی در هیچ شرایطی ممکن نباشد، اما بگذارند آب خوش از گلوی مشاوران پایین برود.
در راستای  تصمیم های خلق الساعه مقام های کشوری و شاید هم سکوت اتحادیه های مشاوران در مرکز کشور و استان ها، ابتدا اعلام شد : شایعه شده بود، هر گونه قرار داد اجاره باید در دفاتر رسمی ثبت و قانونی شود و با موضع گیری های اتحادیه مشاوران و ارایه دلایل قانونی این مساله به تمر نرسید.
در گام بعدی حداقل در رسانه ها اعلام شد: تمام خرید و فروش های مربوط به حوزه املاک در قالب طرحی به نام " خودنویس" انجام  می شود  و در سومین مرحله  مسئولان وزارتی تصریح کرده اند ، برای حفظ  منافع مالک و مستاجر ، طرفین معامله می توانند از طریق فضای مجازی و دولت الکترونیک این معاملات ملکی را به صورت رایگان انجام دهند.!!
در گفت و گوهایی که طی چند روز اخیر با تعدادی از مشاوران املاک در سه استان شمالی و برخی مشاوران در تهران داشتیم ، همگی بر تجدید نظر در این مصوبات  و بخشنامه ها و بازگردان مسیر ثبت معاملات در قالب ثبت قانونی و دریافت کد رهگیری خلاصه شود، مشروط بر آنکه هر گونه خرید و فروش و اجاره ا ز مسیر مشاوران املاک قانونی  انجام گیرد.
در این مسیر میزا ن مراجعات مشاوران املاک به اتحادیه های استانی و شهرستانی بسیار افزایش یافته و خواستار اصلاحات وضعیت هستند و برخی می گویند" اگر چنین نشود امکان حضورشان  مانند بازنشستگان و کارکنان مخابرات و طلا فروشان در کف خیابان  هست.؟!
این مشاوران اعلام کردند: براساس آمارها در حال حاضر در شرایط سخت اقتصادی و تورم رو به رشد  ، در عین حال بیکاری در جامعه ، چنین تصمیم هایی منجر به تعطیلی مشاوران و بیکاری دهها هزار نفر به علت عدم صرفه اقتصادی  این شغل می شود.
آنها عنوان می کنند،  آیا مدیران وقت  در کشور آگاهند که تعداد مشاوران آملاک سراسر کشور نسبت به دیگر صنف ها بسیار بالاتر و سطح اشتغال چه اندازه  است.؟
 نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه حدود ١٨۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب و مجاز در سطح کشور فعال هستند ، گفت: اگر این عدد را به جمعیت کل کشور تقسیم کنیم به  ازای هر ۴۴٠ نفر یک مشاور املاک وجود دارد.
داود بیگی‌نژاد با اشاره به ضرورت ساماندهی بازار مسکن و کنترل مشاور املاک اظهار داشت: تنها درتهران و منطقه شمیرانات حدود ١٢ هزار واحد صنفی مشاور دارای پروانه کسب فعال هستند .
به گفته وی ،  با احتساب فعالیت افراد بدون جواز در این حوزه به طور قطع حداقل باید ٢٠ الی ٣٠ درصد به این عدد اضافه کنیم، بنابراین کنترل این تعداد مشاور املاک غیر قابل انجام است
وی تاکید کرد: اگر به صورت میانگین در هر یک از این واحدهای صنفی ۵ نفر هم مشغول به کار باشند، تنها در ٢٠ منطقه تهران همراه با شمیرانات ۶٠ هزار نفر در این مشاوران املاک فعال هستند و این افراد باید در سطح شهر برای خود کار ایجاد کنند.
 در این شرایط به طور قطع بازار مسکن دچار اخلال جدی  می‌شود زیرا، احتمال دارد عده‌ای از این افراد به ویژه کسانی که فاقد پروانه هستند به صورت سیستمی و پارتیزانی وارد محلات شوند و قیمت محلات را تغییر می‌دهند.
آمارها حاکی است، وضعیت در شمال ایران نسبت به همه استان های دیگر بحرانی تر است و دولت و مسئولان وزارتی ابتدا نسبت به ساماندهی مشاوران املاک اقدام ، سپس همه امور مربوط به خرید و فروش و اجاره را به این صنف واگذار کنند و اجازه دهند آنها بی دغدغه در مسیر قانونی فعالیت قانونمند داشته باشند.
مشاوران املاک می گویند، برای ورود به این صحنه باید آزمون بدهند و آزمایش های گوناگون را گذرانده و در کلاس های مخصوص بنشینند و در قبال در آمد ها مالیات، عوارض شهری بپردازند و لذا انصاف نیست در کنار این همه نیروی شاغل و هزینه ها هر روز یک برنامه ی جدید برای  حذف در آمدهایشان در نظر گرفته شود.

نظر شما مشاوران املاک و شهروندان در این باره چیست . با ما درمیان بگذارید تا دیدگاه های موافق و مخالف را بازتاب داده و با انتشار آن مسئولان مربوطه با آگاهی بیشتر تصمیم های درست را اتخاذ کنند.  با سپاس – مدیر مسئول  / 27 اردیبهشت ماه 1403
               پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24            www.gilan24.ir    
       شبکه چند رسانه ای " واکنش خبر"                     www.vakoneshkhabar.ir

 

پایگاهی خبری رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید