کد : 1014 ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت 23:11
مدیر کل پست گیلان:

اولین دفاتر پست چای و پست حصیر در گیلان فعال شدند

پایگاه خبری ، رسمی گیلان ۲۴: مدیر کل پست استان گیلان اعتقاد دارد: تجارت الکترونیک در عصر جدید باید یک پایه و اساس باشد، به ویژه آنکه تنوع محصولات بومی در سراسر استان سرسبز گیلان تمامی ندارد و اگر بصورت یک بسته منسجم با رعایت همه موازین همچون بهداشت، بسته بندی ، برند سازی همراه و همگام ، تولید محور و اشتغالزا خواهند بود.
اولین دفاتر پست چای و پست حصیر در گیلان فعال شدند


 مهندس محمد حسین هوشنگی در  گفت و گوی اختصاصی با گروه رسانه ای ایران " گرا" ، اعلام کرد: هم اکنون  در بخش واجارگاه شهرستان رودسر یک دفتر پستی  به پست چای اختصاص یافته در حالی که این دفتر تعطیل بود، ولی طی هماهنگی  با شورا و شهرداربخش واجارگاه اولین  دفتر پستی چای کشور فعال شد.
وی بیان کرد: در همین حوزه برند سازی چای کردیم و در این ناحیه از ترافیک صفر به عدد خوبی دست یافته ایم  و اگر همه بخش ها از این ظرفیت استفاده و معرف خوبی  باشند در آینده نزدیک  اتفاق موثری رقم خواهد خورد، به ویژه این منطقه دارای  6 یا 7 کارخانه چای  فعال است. از سوی دیگر در شهر خمام دفتر پست حصیر را تاسیس و جامعه ای بزرگی به شرکت پست پیوستند.
مدیر کل پست گیلان تصریح کرد: هم چنین در شهر رضوانشهر با کمک شهردارخوب و فعال " شهر بهشت" یک برند استانی در حال طراحی پستی هستیم که فعالیت آن ابتدا استانی و سپس  ملی می شود .
از سوی دیگر سایت الکترونیک آن در حال آماده شدن است  که همه محصولات غذایی محلی و سنتی  و صنایع دستی در یک مرکز تجارتی در گیلان  متمرکز و چند دفتر دیگر مانند لولمان ، چابکسر و کیاشهر را احیا و فعال سازیم.
به اذعان آقای مدیر کل ، این ها از آن کارهای دلی و بدون ابلاغیه ای است و به کمک دستگاههای مسئول  دیگر نیاز است و امید واریم آنها نیز  پای کار بیایند .

 توجه ما باید به نیازهای جامعه متمرکز شد

ظرفیت استان گیلان طبق آمارهای مستند  نشان می دهد، استان در حوزه  خرید و فروش اینترنتی رتبه هفتم تا هشتم را دارد و این خود  پیامی معنا به همراه  دارد.
به اظهار مهندس هوشنگی 60 درصد مرسولاتی که وارد استان گیلان یا به سایر نقاط ارسال می شود مشمول بسته بندی می شوند.

وی عنوان کرد: خرید و فروش در فضای اینترنتی مهم است، ولی  این فضا کمتر دیده شده و اینک موفق شدیم دو واسط پستی از طریق جوان های گیلان انجام و از حدود  50 واسط پستی کشور 2 مورد در گیلان است.
این واسط های پستی قرار است بین فروشگاههای مجازی خدماتی را به تمام مردم در شهر و روستاها ارایه دهند.  هم چنین خیلی از تولید کنندگان کشور و استان گیلان  در روستاها ساکن هستند و خدمات پستی لازم به علت مساله زیر ساخت ها  به آنها داده نشد که در حال فراهم آوردن این زیر ساختها هستیم..
در روستاها نیز عزیزان روستایی ممکن است یا  توان مالی تاسیس یک سایت را  نداشته باشند و یا آنکه دانش لازم نباشد و لذا باید برای قشرهای تولید کننده روستایی برنامه ریزی مدونی داشته باشیم.
وی متذکر شد: گیلان استعدادهای خوبی در این حوزه دارد و گام دیگر  طرح " درب به درب" است که همه عزیزان در تولید از درب تولید کننده به  درب مصرف کننده برسانیم که هم هزینه برای مردم کاهش یا و هم آنکه  فروشنده با قیمت واقعی بفروشد و نقش واسطه گری حذف می شود.

سرانه پستی در ایران  و مقایسه با کشورهای توسعه یافته
مدیر کل پست گیلان بیان کرد: گام بعدی در حوزه سرانه پستی استان است و سرانه پستی در همه شاخص های بین المللی مورد توجه قرار می گیرد که نشانگر توسعه یافتگی و نظم پذیری اجتماعی است. یعنی هر شهروند در هفته یا در ماه چند بار از خدمات پست استفاده می کند.
به اظهار وی ، در کره جنوبی سرانه پستی 60 میلیون برای 54 میلیون  نفر جمعیت است و در کشورمان سرانه حدود 10 میلیون  برای 91 میلیون نفر است که نشان می دهد برای خدمات پستی از راه دور خیلی فاصله داریم و اینکه مردم از طریق شبکه های پستی خدمات بیشتری دریافت کنند، البته  عقب هستیم.
وی تصریح کرد: بهره مندی از این خدمات به یقین در بخش های محیط زیست ، رفت و آمدهای  زائد، ترافیک و شلوغی شهرهای  و امثال آن نیاز به یک اهتمام همگانی  و مصوبات آن در سطح هیات وزیران دارد.
در این زمینه باید کاری بشود و سرانه را به عنوان یک شاخص مورد توجه قرار دهیم  و انگیزه ای برای مدیران پست می شد که چرا سرانه مرسوله ما این همه با مناطق همجوار فاصله دارد و از تجارب هم استفاده کنند و در این شاخص کار شده است.

سال گذشته 15 درصد افزایش ترافیک پستی در گیلان ثبت شد


در سال 1402 نسبت به سال قبل نزدیک به 15 درصد افزایش ترافیک پستی داشتیم و شاید علت عمده  این بود که با فعالان حوزه " آی تی " و  تجارت الکترونیک وارد تعامل و با برخی دستگاه های ااجرایی  وارد تفاهم و مذاکراتی داشتیم تا خدمات را در منازل ارایه دهیم. امید است ، بتوانیم طبق قوانین این موارد را در قالب یک کارگروه عمل کنیم.

وی این موضوع را متذکر شد که ، هوشمند سازی طرحی متمرکز ملی است و از ستاد مرکزی در تهران  اجرایی خواهد شد و متناسب با هر استان باید دنبال شود.
هوشنگی یاد آور شد: از سوی  دیگر فضای فیزیکی استان ها  متفاوتند و برخی استانهای امکانات و زیر ساخت ها  اجازه می دهد ، تنوع سازی و هوشمند سازی  انجام شود و در گیلان نیز باید چنین فضایی داشته باشیم.

فضای فیزیکی موجود گیلان اجازه احداث هاب را نمی دهد

 

هم اکنون پنج هاب پستی در کشور داریم که سیستم های بسته بندی هوشمند فعال است و در گیلان فضای فیزیکی ما به گونه ای است که شمال و جنوب ساختمان پست با ترافیک سنگین اجازه این کار را نمی دهد.
مدیر کل پست عنوان کرد: براساس پیگیری استاندار محترم و تلاش های  اداره کل پست بنا داریم آن هاب بزرگ را در حاشیه میدان گیل ایجاد شود که  نه تنها در داخل کشور بلکه برای  سطح بین المللی عمل کند.
به اظهار وی ، هم چنین با تجارب یک شرکت دانش بنیان داخلی دستگاهی ساخته شده  و قابلیت  دارد در یک دقیقه و همزمان بخواند، وزن کند و ایرادها را خارج سازد و امیدواریم ماه آینده به سیستم های جدا سازی هوشمند ، محصولات جداسازی شوند.ا ین اولین گام در حوزه هوشمند سازی در گیلان است

هزینه های پستی با دیگر شرکت های خدماتی چه تفاوتی دارد

به گفته محمد حسین هوشنگی ، بیاییم قیمت گذاری را در اپراتورهای پستی ملاحظه کنیم – اگر به هزینه  ها با دقت توجه شود، در واقع ما در شرکت پست ایران  نصف یا اغلب یک سوم دیگر بخش های دریافتی داریم . در حالی که یک شرکت پست  یک پاکت پستی را از رشت تا  سیستان با 30 هزار تومان انتقال می دهد این مبلغ در ارتباط دیگر شرکت ها گاه تا هفت برابر است  با این وجود مردم حق و انتظار دارند ، مرسوله آنها با کمترین  و سریعترین هزینه حمل شود .

ارتباط شعار سال با تحقق سیستم تجارت الکترونیک


مدیر کل پست استان گیلان  در این خصوص توضیح داد:امسال سال جهش تولید  با مشارکت مردم است و یکی از دستگاههای که امکان خوبی برای تحقق این شعار دارد، پست است که با سیستم تجارت  الکترونیک می توان این مهم را ساماندهی کرد.
اگر این بخش تقویت شود، تولید وفروش و زمینه سازی اشتغال پایدار سیر صعودی پیدا می کند و استان گیلان ظرفیت بالایی در این عرصه  دارد به ویژه آنکه  محصولات استان از شرق تا غرب بسیار متنوع و متعدد است  ومی تواند  به صورت یک محصول بسته بندی و مجوزهای ظرفیت پست را کسب کند
در این راستا چنانچه پشتیبانی هوشمند را تقویت کنیم  و این ظرفیت در کنارتولید کنندگان خرد و کلان  شکل بگیرد ،موجب توسعه اشتغال می شود.
مهندس هوشنگی اعلام کرد: هم اکنون در شبکه پستی کشور 16 هزار نیرو داریم که یک جمعیت خریدار محصولات محسوب می شود و یک اقتصاد را وارد کشور کرده ایم – اینکه حداقل در میان 16 هزار نیرو برای چای یا حصیر این اتفاق بیقتد.
ظرفیت هایی که پست بعنوان یک دستگاه اجتماعی با بدنه جامعه ارتباط دلی دارد و شاید اشکالاتی داشته باشیم و سازمانی با نیروی انسانی بالا هستیم و نیروی انسانی هم خطاهایی دارد، اما از این ظرفیت ها باید به درستی و با مدیریت علمی  استفاده شود.
وی گفت: هدف ما این است که در چابکسر مثلا گل گاوزبان را در قالب پست قرار دهیم  و در شهرستان استانه اشرفیه بادام را با معرفی و برند سازی قرار دهیم.
مرکز پستی چای به این ترتیب است که یک فضای مجازی آماده و شماره ارتباطی دارد و انتظار داشتیم که کارخانه های چای و شهرداری یک سایت و بازار الکترونیک در بخش  واجارگاه  ایجاد کنند.

کارگروه نظام نشانی استاندارد و تسهیل در خدمات پستی

کارگروه نظام نشانی استاندارد چند سالی تعطیل بود و از اوایل 1402 با عنایت استاندار محترم، اولین استانی بود که کارگروه را فعال و به ریاست استاندار و معاون توسعه ایشان و دبیر پست عمل می کند.
در این سال با فرمانداران و دیگر مسئولان مربوطه جلساتی برگزار شد و گیلان از برنامه ها جلوتر است ، ولی  بانک نظام نشانی استاندارد قرار است در سال 1405 انجام و اگر بانک  و پلاکهای نشانی محقق نشود در عمل سرشماری عمومی نیز  با مشکلاتی مواجه می شود.
به اظهار وی برای نظام نشانی استاندارد و اسان  به چهار نشانی چهار سیلاب -  استان ، شهر ، کوچه و پلاک باید به مقصد برسیم.
پست برای شماره گذاری ساختمان های آماده است و هدف شفافیت و عدالت در توزیع منابع و بودجه ریزی است.
از سوی دیگر اگر نظام داده مکانی به درستی انجام شود ، می توان متوجه شد که در سیل آستارا یا حریق ، خسارت چه میزان بود و تعیین بودجه کنید – با این نظام نیازی به سرشماری ندارید چون نظام داده مکانی همه چیز از جمله آب ، برق و گاز را به کد پستی متصل می کند و همه موجودیت را معین و در کار کرد و تصمیم گیری سرعت می دهد.
امید است با این شرایط در سال جاری گام های مهم تری برداریم
مردم عزیز ما را در بخش توزیع همکاری و همراهی بیشتری کنند به خصوص در  برخی ایام سال و مناسبت های زیبای کشور که مردم نیاز به خرید و فروش دارند،  اگر اشکالی هست ما را در جریان بگذارند و شماره تماسی در همه دفاتر برای ارسال پیامک هست تا زیر ساخت ها را تقویت کنیم./
گروه رسانه ای ایران ( گرا)  - گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی

 

پایگاه خبری ، رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید
اصول علمی روزنامه نگاری - روزنامه نگاری سایبری
کتاب اصول علمی روزنامه نگاری " روزنامه نگاری سایبری" در 300 صفحه قطع وزیری منتشر شد. اصول علمی مصاحبه ، گزارش نویسی ، خبر نویسی ، تاریخ روزنامه نگاری ایران، مبانی ارتباطات،سیاست های خبری، سواد رسانه ای، خبرنگاری بحران، روشهای سوژه یابی و یافته های نو در حوزه روزنامه نگاری سایبری" از فصل ها و مباحت کتاب است. این کتاب مرجع در مدت 45 روز به چاپ سوم رسیده است. فروش کتاب برای حوزه فرهنگ و رسانه 25 درصد تخفیف دارد. ایمیل "نویسنده" [email protected]