شبکه خبری، تحلیلی گیلان 24: برخی اخبار غیررسمی از وزارت صمت حاکی است، مسوولان همزمان با بررسی مسیرهای پیشنهادی برای جایگزینی قرعهکشی، طرح آزادسازی همزمان قیمت و واردات را به صورت کارشناسی در دستور کار دارند.
پیش از این سیدرضا فاطمیامین، عنوان کرده بود که با قرعهکشی خودرو مخالف است و در عین حال برای مدیریت بازار خودرو طرحی در دست تدوین دارد. به این ترتیب با توجه به اظهارات وزیر صمت پیشبینی میشود که قرعهکشی خودرو در ماههای باقیمانده از سال ۱۴۰۰ از دستور کار خودروسازان خارج شود.
طبق بررسیها در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۳۵ میلیون نفر در قرعهکشی دو خودروساز بزرگ کشور شرکت کردند که از این تعداد بیش از ۳۰ میلیون نفر در فروش فوری و پنج میلیون نفر دیگر در پیشفروشها شرکت کردند. طبق این بررسی در خرداد تا دی ماه سال گذشته نیز ۳۴ میلیون نفر در قرعهکشی ایرانخودرو و سایپا شرکت داشتند که ظرفیت ارائه شده از سوی خودروسازان تنها ۵۷۶ هزار دستگاه خودرو بوده است. آمار بالای شرکتکنندگان در قرعهکشی خودرو به ویژه برای فروش فوقالعاده، نشان از اوجگیری تقاضای کاذب در بازار خودرو پس از اجرای این طرح در سال ۹۹ دارد. بر این اساس برخی قرعهکشی خودرو را «لاتاری ملی» میخوانند، روشی که وزارت صمت برای توزیع رانت خودرو در سال گذشته باب کرد و با گذشت حدود یک سال و نیم هنوز در جریان است. در این مسابقه توزیع رانت، متقاضیان خوششانس در عرض سه ماه، خودرویی دریافت خواهند کرد که با فروش آن در بازار بالای ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان سود میکنند. معاملات پرسود خودرو در یکسال و نیم گذشته منجر به شکلگیری تقاضای کاذب در بازار خودرو شده، به طوریکه در شش ماهه ابتدایی سال جاری ۳۵ میلیون نفر در قرعهکشی دو خودروساز بزرگ کشور شرکت کردند. حالا اما فاطمیامین، وزیر صمت ضمن مخالفت با قرعهکشی خودرو، وعده داده که مسیر دیگری را جایگزین قرعهکشی خواهد کرد. حال این سوال مطرح است که با توجه به عرضه قطرهچکانی خودرو و همچنین رشد تقاضای کاذب، چه مسیری میتواند هم مانع از دلالی خودرو در بازار شود و هم پاسخگوی تقاضای واقعی نیز باشد؟ آنچه مشخص است در شرایط کنونی که عرضه خودرو وضعیت مناسبی ندارد و تقاضای کاذب بازار نیز همچنان به قوت خود باقی است، رسیدن به مسیر جایگزین نیازمند طرح و ایدهای نو است. با این شرایط وعدههایی همچون افزایش عرضه خودرو یا گزینش شرکتکنندگان در قرعهکشی و... بهطور حتم نمیتواند در کوتاهمدت مسیر مناسبی برای پاسخگویی به تقاضای واقعی بازار باشد، مگر اینکه وزارت صمت بخواهد بدون هیچ پشتوانه کارشناسی به شیوه سابق عرضه خودرو (ثبتنام آنلاین) برگردد. همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد، مسوولان صنعتی در حال بررسی مسیرهای جایگزین قرعهکشی هستند که محتملترین روش، آزادسازی همزمان قیمت و واردات خودرو است. هر چند این گزینه هنوز روی میز وزیر قرار دارد با این حال به نظر میرسد برای تنظیم بازار خودرو در طولانی مدت، مسیر دیگری وجود ندارد. برگزاری شوی قرعهکشی طی یک سال و نیم گذشته در شرکتهای خودروساز نشان داد که این مسیر ناعادلانه نه تنها متقاضیان واقعی را از دریافت خودرو محروم میکند، بلکه زمینه جذب سرمایههای سرگردان نیز شده است. در شرایط کنونی که نرخ دلار با افت و خیز همراه شده و سوداگری در بازارهای طلا و سکه نیز نزولی شده، بازار خودرو جذابیت خود را برای معاملات پرسود حفظ کرده است.
منبع :
گیلان 24
برچسب ها :
خودرو
تولید داخلی
قرعه کشی
ازاد سازی
قیمت
وزارت صمت