یادداشت روز، ۲۸دی ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۷

امتحانات مجازی دانشگاهها مشارکتی ، خانگی و دور همی است!

گرچه شرایط کرونایی فضایی ایجاد کرده تا امتحانات پایان ترم های تحصیلی مدارس و دانشگاهها به صورت مجازی انجام شود، اما بنا به اظهار اغلب مدیران دانشگاهی، استادان و مدرسان دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی و غیر دولتی و حتی خود دانشجویان این شیوه درس خواندن ، علم آموزشی و برگزاری امتحانات دورهمی، خانگی، کافی نتی و در یک کلام اغلب مشارکتی است.

از این نظر مشارکتی و دورهمی است زیرا بعنوان یک جامعه در حال توسعه مانند بسیاری امور دیگر هنوز نیاموخته ایم که درس را باید برای یاد گیری و علم آموزی بپذیریم و نه اینکه به هر شکل ممکن درصد بالاتری از دانشجوها به دنبال تقلب و تخلف و فقط دریافت نمره و مدرک گرایی هستند.
در بسیاری از دانشگاههای غیر دولتی و موسسات آموزشی که دانشجویان آن از کارکنان دولت و اصناف و مشاغل خصولتی " مانند شرکتهای طرف قرار داد دولت و شهرداری ها شرکت ها و سازمان های وابسته به دولت  و وزارتخانه ها و نظایر آنها هستند، این فراگیران به هیچ وجه تمایلی به فراگیری درس و علم آموزی ندارند و تنها مدرکی می خواهند تا به وسیله آن هم به پست دولتی ، شرکتی و خصولتی دسترسی داشته باشند و حقوق و مزایایشان افزایش یابد.
در این میان بسیاری از این کارمندان و کارگران حتی از حضور در دانشگاه ها و مطالعه بی تفاوت بوده ، سر باز می زنند و نمره قبولی 10 برای آنها کفایت می کند.
به جرائت می توان گفت که 50 تا 60 درصد دانشجویان این موسسات و دانشگاهها  که البته  قصد نام بردن شان را نداریم براساس برآورد ها و گمانه زنی ها نه تنها در طول ترم در کلاسها شرکت نمی کنند که به شیوه های گوناگون به دنبال دسترسی به سئوالهای امتحانی ، بردن تلفن های همراه سرجلسه و پاسخ دهی از این وسیله  یا ارتباط با دوستان .تقلب به شیوه های بسیار نوین و حیرت انگیز و ... بوده و موفق هم هستند.!!
این گروه از دانشجویان که در برخی دانشگاهها به علت همکاریهای رایج تعدادشان شاید به 90 درصد می رسد ، چنانچه در امتحانات قبول نشوند به هر وسیله ممکن  که توضیح آن هفتاد من کاغذ است، نمره قبولی را دریافت می کنند.
به راستی این ها در جهان پیشرفته که علم را آموختن و اجرایی کردن آنچه آموخته شده تعریف می کنند و طبق تعریف باسواد کسی است که از طریق آموخته های تغییرات اساسی در زندگی خود و جامعه خویش ایجاد کند – یک فاجعه بی نظیر است. به راستی چرا و تا کجا باید پیش رفت.؟!
ادامه آزمون های مجازی یک هشدار جدی است
با این توضیحات حالا با آمدن کرونا از اواخر پایین سال 98 و محدودیت های از اسفند ماه سال گذشته کلاسها به صورت مجازی و به طور طبیعی امتحان ها هم از راه دور و در همین فضا ممکن شده است و البته چاره ای هم نیست.!
در این فضای خاص دانشجویان فوق الذکر بدون شرکت در کلاس، به صورت جمعی در یک مکان به صورت مشارکتی امتحان می دهند! .
تعدادی از دانشجویان کم سواد و بی سواد هم اساسا خیالشان را راحت کرده و از دوستان و فامیل کسانی را سر جلسه امتحان می فرستند تا به جای آنها امتحان بدهند و در این خصوص گزارش های بسیاری در رسانه ها از جمله در رسانه ملی تهیه و منتشر شده است.
حیرت آنگیزتر اینکه عده ای از این دانشجویان درس نخوان و جویای مدرک تلاش کرده اند تا زمان برگزاری امتحان حداقل به دو برابر زمان معقول و معمول افزایش داده  و کاملا با کتاب و جزوه به سئوالها پاسخ کامل می دهند. به راستی مدارک تحصیلی این دانشجویان که تعدادشان کم نیستند به چه دردی می خورد و زمانی که آنها مدیر کل و مدیر عامل و حتی مدیران عالی کشور شوند، " که می شوند!"  چه بر سر جامعه می آید.
به امید آنکه کرونا به زودی نابود شود و دانشگاه ها و مدارس حضوری برگزار شود ، اما اگر چنین نشود  شایسته است حوزه آموزش کشور به خصوص وزارت علوم و اموزش عالی چاره اساسی بیندیشد.
درآمد زایی، اولویت برخی دانشگاهها
در این میان کم نیستند دانشگاههایی در تهران و استان ها که همه همت شان بر در آمدزایی معطوف است و به جز در آمد و به اصطلاح خودگرانی مالی هیچ دغدغه ای ندارند

منبع : گیلان 24

برچسب ها : امتحانات مجازی دانشگاهها مشارکتی ، خانگی و دور همی است!

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است