دلنوشته مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت + نگاه رسانه

سخنی از سر دلسوزی و پیشنهادهایی صادقانه

علیرضا قانع مدیر روابط عمومی شهرداری رشت در آغاز سال جدید دلنوشته ای دارد که صادقانه و مدبرانه از رسانه های استان به خصوص مرکز گیلان می خواهد ، توسعه و آبادانی شهر - همدلی ها، هم اندیشی ها و حفظ منافع شهروندان بیش از پیش در دستور کار رسانه ها قرار گیرد. متن دلنوشته به این شرح است:


خدمت به جامعه شغل و زمان نمی شناسد. از یک کارگر یا رفتگر گرفته تا یک شهردار یا استاندار. از کارمند دستگاه خدمات رسانی همچون شهرداری گرفته تا یک پرستار، پزشک و از یک آتش نشان گرفته تا مغازه دار و فعال بخش خصوصی از شب گرفته تا روز. از زمستان و سرما تا تابستان و گرما واز آنجایی که جامعه شکل به هم تنیده ای از افراد با مشاغل گوناگون است، هر یک از این افراد و تخصص مرتبط با آنها در جای خود برای حیات و دوام جامعه لازم و ضروری است..
این نکته را عرض کردم تا تبریک سال نوی متفاوت به همه اعضای جامعه متحد و هماهنگ گیلانی و رشتی عرض نمایم.
بگویم که چقدر اهمیت دارد تا به افراد و شغل های متفاوت اجتماعی آنها احترام بگذاریم و به همه آنها این سال نو را تبریک بگوییم و برای همه در سال پیش رو آرزوی سلامتی و تندرستی نماییم.
درخواستی هم از همکاران رسانه ای خود دارم که ضمن خسته نباشید به آنها برای پشت سر گذاشتن یکسال پرفراز و نشیب، باید عرض کنم شهرداری را به عنوان یک نهاد عمومی خدمات رسان شهری که به هیچوجه بودجه و اعتبار دولتی مگر در اجرای برخی پروژه های مصوب ندارد، بیشتر مورد توجه قرار دهند، همراهی کنند و به مدیران شهری بیش از گذشته در زمینه فرهنگسازی در بخش های مختلف یاری رساند.
فرهنگسازی برای اموری همچون پرداخت عوارض، پرداخت بهای خدمات، مالیات، رفتار ترافیکی، حقوق شهروندی، مشارکت های اجتماعی و...
اگر ما خواهان شهری آباد و توسعه یافته هستیم مبنا و پایه اصلی تحقق آن، وجود شهروند توسعه یافته است. شهروندی که از حقوق خود و وظایف شهروندی اش آگاهی داشته باشد. حرف و بحث در این مورد بسیار است که به امید خدا امسال بیشتر روی آنها با هم گفت وگو می کنیم.
بیاییم در سال جدید نه همانند یک خانواده متفرق که پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر، فرزندان و نوه هاو... سازهای ناهماهنگ می زنند، بلکه برای ایجاد یک هارمونی زیبا از عملکردها، همچون یک خانواده هماهنگ و پیشرو عمل کنیم.
ضمن تبریک سال نو به همه دوستان رسانه ای به خود و همکارانم در رسانه ها پیشنهاد می کنم به منافع شهر و شهروندان بیش از هر چیز توجه کنیم و محور رفتارهای ما توسعه شهر باشد.
علیرضا قانع - مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت
نگاه رسانه:
این مدیر حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی حوزه مدیریت شهری مرکز استان گیلان سخن به حق و درستی را مطرح کرده است، اما باید گوش شنوایی برای آن باشد. طی ده سال اخیر،  بعد از30 سال  حضور در تهران و پنج استان کشور  به گیلان زادگاهم بازگشتم. از همان ابتدا  که دوست دیرینه ام جناب دکتر نجفی استاندار بودند ، به ایشان و به مدیران اجرایی و روابط عمومی ها اعلام کردم، شما برای پیشرفت استان گیلان و شهر رشت " جبران عقب ماندگیها" به حمایت و هم اندیشی رسانه ها نیاز دارید.  خیلی شفاف گفتم که همه کسانی که اهل قلم و دانش رسانه ای هستند و دل به گیلان و گیلانی سپرده اند ، برای جبران عقب ماندگیهای گیلان و شهر رشت هم چنین توسعه و ابادی رشت عزیز دغدغه دارند، پا به رکاب آماده همکاری صمیمانه هستند و این همکاری و همدلی باید دو سویه باشد.
به مدیران فرهنگی، استاندارهای بعدی  و مدیران اجرایی  و نهادها این موضوع  مکرر عنوان شد، اما حداقل تاکنون گوش شنوایی نبود و چون از این سوی بی توجهی صورت می گیرد، در حوزه رسانه هم واکنش های مناسبی مشاهده نشده و نخواهد شد.
 الحمدالله در میان 10 روزنامه ، 50 هفته نامه، دهها سایت و پایگاه خبری استان گیلان (حوزه رسانه های مکتوب به علت مشکلات کاغذ، چاپ و توزیع  و هزینه دفتر با مشکلات هزینه ای فراوانی مواجه اند و بخش عمده آنها تعطیل کرده اند،) اما به دلیل آنکه مدیران همین رسانه ها در فضای مجازی به صورت سایت و پایگاه و خبرگزاری فعالیت های خوبی دارند، باید از مدیران این رسانه ها و سردبیران شان  برای جلسات رسمی هم چنین نشست های هم اندیشی و همفکری دعوت به همکاری شود.
به این ترتیب که مدیران اجرایی و روابط عمومی ها از مدیران رسانه های گیلان که چهره های  صاحب نظر و صاحب قلم برجسته ای هم  داریم ، به صورت رسمی دعوت کنند تا در نشست های ماهانه یا فصلی مطالب و مسائل به اشتراک و هم اندیشی گذاشته شود و راهکارهای عملی برای انتقال اطلاعات به افکار عمومی و هدایت جامعه فراهم شود. متاسفانه تا کنون چنین نشده است و اگر هم صورت گرفته باشد به صورت قطره چکانی، گزینشی، طولانی مدت و با پارازیت های متعدد و متنوعی همراه بوده که در باره پارازیت ها قصد توضیح ندارم و بماند!.
شفاف پیشنهاد می شود، مدیران اجرایی و روابط عمومی ها با رسانه ها با اولویت قرار دادن  رسانه های مکتوب به علت هزینه های هنگفت شان همکاری های مالی و تامین امکانات داشته باشند و رسانه های بخش خصوصی در این راستا در صدر قرار گیرند.
یک روزنامه و هفته نامه در سال برای یک سازمان ، اداره کل  ، نهاد و امثال آن تلاش کرده ، اخبار و گزارش های مرتبط را منتشر و نشریه را تقدیم می کند و آن سازمان حتی سازمان های بزرگ اقتصادی گیلان که بعضا چند ده میلیون به نشریات سراسری می پردازند، در پایان سال با برگزاری یک نشست  و یک کارت هدیه ابراز محبت می کنند!. این اوضاع نابسامان سالهاست که تداوم داشته و نظارتی هم نمی شود و نظر  به اینکه بخش فرهنگی همه سازمان ها و نهادها و حتما حوزه روابط عمومی ها بودجه ی مستقلی دارند (" یک درصد از کل بودجه سازمان در سال") باید بتوانند از این محل به صورت عادلانه و بدون تبعیض ، رانت، سفارش و نظایر آن به رسانه ها همراهی کنند. اجرای درست این همکاری اکنون در سراسر کشور، در گیلان و شهر رشت مغفول مانده و سازمان ها به ویژه روابط عمومی ها یا از کمبود و نبود بودجه و اعتبار حوزه فرهنگ و رسانه ناله می کنند و یا آنکه این اعتبارها درست با بررسی کارشناسی به دست اهلش نمی رسد. چندی قبل شخصا شنیدم که  برخی از روابط عمومی ها به برخی روزنامه ها و سایت ها یا پایگاه های خبری به صورت ماهانه مبلغ منظم و مناسبی پرداخت می کنند و دیگران که حتی خبر و گزارش های آنها را منتشر می کنند هیچ توجهی  نمی شودد و این سیاست نادرست موجب دلزدگی ، جبهه گیری و بعضا ناسازگاری رسانه ای علیه آن ارگان، سازمان، نهاد و تشکیلات شده و می شود.
از موضوع مالی و کمک به نشریات محلی و استانی در گیلان که بقای این نشریات و پایگاه ها به همین کمک های متناسب و مناسب بدون تبعیض بستگی دارد که بگذریم،  تشکیل جلسات منظم با مدیران ، سردبیران و روزنامه نگاران سرشناس و با تجربه استان برای همفکری و تعیین راهبردهای آینده از اهمیت بسیار فوق العاده ای برخوردار است. شهردار خوب و پر تلاش رشت اولین مدیری باشد که بعد از نابودی کرونا این نشست را به همت مدیر روابط عمومی دلسوز این مجموعه برگزار کند. بگوید و بشنود که برای مشارکت همگانی، همکاری رسانه ای، همدلی ها و هم اندیشی ها چه باید کرد. تاسف بار است که مدیران در اتاق های دربسته خود و مدیران رسانه ها هم در دفاترشان باشند و دو طرف انتظار همکاری داشته باشند. این پیشنهاد را طی  چند مرحله به مدیران روابط عمومی ها اعلام شد و منتظر یک واکنش درست از عزیزان هستیم. در آخرین شماره  سال 1398 نشریه واکنش در یادداشتی به مدیر جدید شرکت توزیع برق گیلان هم نوشتم ، اگر می خواهید در کارتان موفق باشید و مردم  راضی باشند با مدیران مطرح رسانه ای استان نشست های منظم هم اندیشی برگزار کنید و در ساعت مقرر قبل از دیگران در جلسه حضور داشته باشید، در غیر این صورت خیلی انتظار مشارکت عمومی در استان را نداشته باشید.
آقایان مدیران این پیشنهاد را فردی مطرح می کند که مستولیت های کشوری متعددی در حوزه رسانه های معتبر داشته و چهل سال در این عرصه تلاش می کند و نظیر چنین اقدام های موثری را در اروپا و آسیا تجربه کرده است.
کلام آخر-  این دلنوشته برادر عزیزم جناب مهندس قانع موجب شد تا سر درد دل بنده هم باز  شود. در این متن برخی افشاگری ها در مورد بعضی عملکردهای مدیران اجرایی و روابط عمومی را نوشتم ، اما چون شروع سال جدید بود خود سانسوری کرده و آنها را حذف و تلاش کردم به عنوان مو سفید کرده ای در حوزه رسانه ، توصیه و نصیحتی به مدیران استان و البته کشور در همه رده ها و مدیران روابط عمومی ها داشته باشم. انشاء الله که از این نظر و پیشنهاد استقبال شود و سال 99 را بعنوان سال همکاری و هم اندیشی مدیران اجرایی و رسانه ای پایه گذاری کنیم.
مجید محمدپور- نویسنده، روزنامه نگار و استاد علوم ارتباطات
مدیر نشریه ی  منطقه ای واکنش و پایگاه خبری گیلان 24

منبع : گیلان 24

برچسب ها : شهرداری رشت دلنوشته مدیر روابط عمومی قانع نگاه رسانه مدیران اجرایی هم اندیشی ها

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است