برف غافلگیری! – مدیران با دقت بخوانند

راه که نباشد، کاری پیش نخواهد رفت

اولین باری نیست که گیلان شاهد چنین بارش برف سنگینی است و دستکم این استان در دهه 1380 در دو مرحله چنین بارش پر برکت اما پر دردسر با کمی شدت و ضعف را تجربه کرده است.!



به قلم : مجید محمدپور، مدیر مسئول

مردم و بسیاری از رسانه ها طی سه روز اخیر به شدت منتقد بودند و مسئولان را در این عرصه ناکارآمد می دانند و معتقدند، اگر در  اولین بارش برف سنگین غافلگیر شدید قابل تحمل و گذشت بود ، لیکن باید همان یک مرحله برای شما تجربه  می شد و با هر بارشی دچار بحران نمی شدید.! 
قرار نبوده و نیست که با هر برفی مدیران شهری و برون شهری و دستگاه هایی اجرایی و امداد رسان اولین کسانی باشند که دچار بحران می شوند. آنها باید با مدیریت و تامین امکانات لازم بحران را هدایت کنند..
بارش مداوم برف و کولاک بسیار شدید  طی روزهای 20 تا 22 بهمن ماه سال 1398 گیلان با حداقل هفت کشته "بر اثر حوادث" و در برخی مناطق برف گیر شدن امداد رسان ها و حتی برف روب ها هرگز از خاطره ها فراموش نخواهد شد. گفته می شود، برف گیر شدن این عزیزان به علت کمبود، فرسوده بودن ماشین آلات و  ضعف امکانات است.؟!!
در یک نگاه گذرا  به وضوح آشکار است، مشکل اساسی بحران برف در ایران ، گیلان و هر استان دیگری به باز کردن و باز ماندن راهها مرتبط است که اگر این مشکل اساسی  و پایه ای حل شود ، دیگر مسائل و مشکلات  به خودی خود حل خواهد شد.
زمانی که سازمان ها و شرکت های خدمت رسانی مانند برق، گاز ، اب ، درمان، هلال احمر و گروه های مردمی کمک کننده راه عبوری برای کمک  ندارند ، چگونه می توانند کمک رسان های به هنگامی باشند.؟
از این رو به مقام های کشوری و استانی " استان گیلان " توصیه ی موکد می شود، از همین امروز 24 بهمن ماه  امکانات و نیروهای باز کننده و باز نگه دارنده راهها را تقویت و صد درصد کامل کنند.  کامل از این منظر که هر میزان برف ببارد امکان باز کردن و باز نگه داشتن راه ها برای بخش برق، گاز، آب ، درمان، امداد و امثال آن ممکن باشد.
راه که باشد دیگر نیازی به بهانه جویی و تنبلی نیست، مردم و رسانه ها می دانند با سازمان های خدمت رسانی چه کنند، اگر چه 99 درصد مدیران و عوامل این سازمان ها با همه توان بینی و بین الله در هر حادثه ای پای کار هستند و نیازی به توصیه و تذکر نیست. هر چه باشد آنها هم می خواهند برای خدمت به مردم و هموطن خود بدرخشند.
پیشنهاد می شود با جدیت این موضوع دنبال شود که در شهرها مسئولیت خیابان ها و معابر و باز کردن راه ها بر عهده راه و شهرسازی هر شهر و شهرستانی گذاشته شود که شهرداری ها  امکان پیدا کنند سایرخدمات را به موقع به شهروندان برسانند. تجربه نشان داده که در شهرداری ها به علت تعدد وظایف ، محدودیت امکانات و عدم وجود نیروی متخصص در حوادث قهریه طبیعی کارها اغلب خوب پیش نمی رود و همیشه شهروندان اعتراض دارند " اگر چه بیشتر انتقاد مردم  در شهر و روستا مربوط به باز بودن راه  سپس تامین آب، گاز، برق ، درمان  و نظایر آن است.
دولت و سازمان برنامه و استانداران با هم تفاهم کنند که در گام نخست همه توان و بودجه و امکانات  را در  اختیار راه و شهرسازی قرار دهند و این بخش به گونه ای تقویت شود که اگر مردم ناراضی بودند، همه از چشم راه و شهرسازی ببینند.
شهروند و روستایی اعتراض دارد که نصف روز ، یک و گاه تا دو روز برق و گاز نداشته اند و سازمان های مرتبط هم ابراز می کنند که امکان دسترسی " جاده و خیابانی " نیست ، راهها بسته است و این یعنی بی تدبیری مفرط و عدم نگاه مدیریتی به بحران که هر بار در کشور و بیش از آن در گیلان گرفتار آن هستیم.
راه را در روستا، شهر و جاده های بین شهری برای همیشه باز نگه دارید، آنگاه امکان خدمت رسانی در بخش درمان، برق، گاز، اب ، امداد و .... ساده و روان می شود- به همین سادگی
واقعا مدیریت بحران تا این حد سخت نیست که عزیزان مسئول اظهار می دارند و تلاش می کنند مردم را توجیه کنند.!!؟.

نقش مردم چیست؟
مردم هم در این زمان های خاص با وجود همه سختی ها  ابتدا باید تحمل پیشه کنند و با اعتراض و توهین شرایطی به وجود نیاید که دستگاه های مرتبط دچار دستپاچگی، سردرگمی و افت انرژی شوند، هر چه باشد نیروهای خدمت رسانی جنس شان از آهن نیست و احساس دارند . دوم آنکه ، واقعا ازسفرهای غیر ضروری بپرهیزند و به اخبار و گزارش ها از رسانه های معتبر و هواشناسی به خصوص در فصل سرد سال دقت داشته باشند. خبر در برف ماندن سه هزار دستگاه خودرو با چند هزار سرنشین در ورودی شهر رشت به خودی خود یک فاجعه است و این امر حکایت از آن دارد که بسیاری از مردم  بدون توجه به شرایط جوی، راهها و بارندگی ها در بسیاری موارد سفرهای تفریحی و غیر ضرور انجام می دهند که البته  برای خودشان و دیگران تبعات دارد.!
اگر فقط و فقط سفرهای ضروری در این مواقع صورت بگیرد  3 هزار ماشین پشت درهای ورودی شهر رشت در برف 80 سانتی و  یک متری متوقف نمی مانند و امداد رسان های قادرخواهند بود ، جمعیت محدود را به هر شکل ممکن ساماندهی کنند.
این طور نباشد که آن خانم مسافر در راه  مانده می گوید، از امامزاده هاشم رشت وقتی تعداد ماشین ها و جمعیت گرفتار را دیدیم از همانجا به سمت رشت " 25 کیلومتر" در برف سنگین پیاده حرکت کردیم!!

آخرین اطلاعات مربوط به بحران برف گیلان براساس آمارهای رسمی  مراکز دولتی حاکی است که: در این بحران هفت نفر جان خود را از دست دادند و 96 نفر مجروح شدند. بزرگراه قزوین به رشت ، سراوان به فومن مسدود است و بسیاری از روستاهای  گیلان به خصوص در مناطق مرتفع هیچ دسترسی به دیگر مناطق ندارند و بعید به نظر می رسد تا 48 ساعت آینده راهها باز شود، مگر آنکه  آفتاب و گرمای هوا برف های موجود را ذوب کند.!!:
  با این آمار تاسف بار  لطفا مردم  " شهری و روستایی" با دقت به اطلاع رسانی های وسیع به خصوص درفضای مجازی و رسانه ملی   سفرهایشان را مدیریت کنند و اگر ضرورت صد درصد نیست، درمنزل بمانند، البته اگر قبل از هر سفری شرایط جوی و وضعیت راهها را جویا شوند. پلیس راه گیلان امروز 23 بهمن از مردم خواست به علت شرایط بحرانی به این استان سفر نکنند.
.
نقش دیگر مردم این است ، در این حوادث به یاری هم بشتابند و هرکسی در اندیشه برون رفت از بحران خویش نباشد و همنوعان خود را هم در نظر داشته باشد. مردمی که در مناطق امن و با امکاناتی حضور دارند در صورت امکان به سازمان های امداد رسان اعلام آمادگی کنند و با هماهنگی های لازم وارد عرصه کمک به هموطن شان شوند و همه فقط منتقد به شرایط و مدیران نباشند.
یک واقعیت اینکه در این روزهای سرد و سخت آدم ها آنقدر به فکرخود هستند که پرندگان و جانداران به کلی فراموش می شوند.  به یاد داشته باشیم که این جانداران در چرخه زندگی و ادامه حیات ما انسان ها نقش آفرینی می کنند و لذا باید به آنها توجه کنیم و نگذاریم به سادگی نابود شوند.
شایسته است در این عرصه مدیران و مردم به درستی و مستمر اطلاع رسانی کنند.

منبع : گیلان 24

برچسب ها : برف بحران گیلان مردم رسانه ها انتقاد راهها امداد رسانی برق آب گاز

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است