یادداشت روز،

احیای تالاب انزلی از حرف تا عمل

تالاب بین المللی انزلی که از برجسته ترین و مهم ترین زیستگاه در سراسر جهان شناخته می شود و به ثبت جهانی هم رسیده است، طی چند سال اخیر حال و روز خوبی ندارد.

به قلم : مجید محمدپور - مدیر مسئول
در چند دهه اخیر براثر رسوبات رودخانه های منتهی به تالاب ، دست درازی های انسان به محدوده تالاب، آلودگیهای صنعتی و خانگی که از طریق رودخانه ها منطقه وارد می شود و ساخت و ساز در حاشیه این منظره آبی جهان ، نفس های تالاب را به شمارش انداخته است.
آخرین گزارش های زیست محیطی و اظهارات کارشناس های حوزه جغرافیا حاکی است که در این سالها هم مساحت تالاب به سرعت کاهش یافته و هم آنکه عمق تالاب به یک سوم رسیده است.  
 
تالاب انزلی از زیباترین مناظر آبی جهان
از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه، تالاب بین‌المللی انزلی است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزد. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد. تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.  
این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است. معروف‌ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی می‌خوانند. تنوع زیستی بالای تالاب آن را برای مطالعه پرندگان مناسب کرده‌است. حواصیلها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی و غیره از پرندگان این تالاب شمرده می‌شوند. گیاهان تالاب به سه دسته غوطه ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه‌ای تقسیم می‌شود.  
چگونگی پیدایش
آنچه مسلم است پس از سر برآوردن باریکه خشکی انزلی و غازیان از دریا و پیشرفت خشکی از طرفین منطقه وسیعی از دریا را از دریا جدا کرده و آن را در پشت سر خود در جنوب قرار داده و با کیلومترها فاصله از ساحل قدیمی ساحل جدیدی را تشکیل داده‌است. پهنهٔ آب جدا شده از دریا را که به صورت راکد در پشت باریکه خشکی انزلی و غازیان قرار گرفته تالاب یا مرداب انزلی می‌نامند.  
آخرین اظهارنظر درباره تالاب انزلی که امروز یازدهم خرداد مطرح شده ، حاکی است که  مسئولان در استان گیلان به جای آنکه جلوی رسوبات به تالاب را بگیرند، نظاره گر هستند تا  رسوب وارد شده و اکنون 850 میلیارد تومان برای رسوب زدایی اختصاص دهند.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه احداث راه آهن رشت و به منطقه آزاد انزلی و استارا از مسیری که مشخص شده ، کاملا غلط  و بر خلاف محیط زیست است، افزود: این در حالی است که براساس بودجه ریزی سالجاری در کشور، برای حفاظت و حراست از همه تالاب های کشور فقط 30 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده است.!
وی تصریح کرد: بسیاری از ابینه اطراف تالاب انزلی که در چند سال اخیر بنا شده است باید، حذف شود و حتی ایستگاه راه آهن رشت ، قزوین که در آخرین نقطه در رشت مکان یابی شده اقدامی غلط و نیازمند تجدید نظر است.
ایستگاه راه آهن منطقه " فلکده" در جیرده رشت از بدو تاسیس با اعتراضاتی همراه بود و بسیاری از رسانه های گیلان به آن پرداختند، اما مسئولان اجرایی وقت استان و کارشناس های وزارت راه و شهرسازی و راه آهن به آن توجه نکردند.!
یکی از نماینده های مجلس هم در این باره توضیح داد، با این شرایط اقتصادی کشور امکان تامین بودجه مصوب برای اصلاح، احیا و لایروبی تالاب انزلی ممکن نیست.
وی گفت: از ابتدا نباید اجازه ساخت و ساز در اطراف تالاب داده می شد اما مدیران استانی و کشوری توجه نکردند و در حال حاضر باید ضمن توجه به این تالاب مهم با نظارت و دقت برای نجات آن اقدام جدی صورت گیرد.

برچسب ها : تالاب انزلی رسوب گذاری احیا محیط زیست راه آهن

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است