نیم نگاه،

اطلاع رسانی خنثی و بی مایه در گیلان زیانبار است

روز است " از نیمه اسفند 97 تا پایان فروردین امسال " برای دریافت و انتشار چند خبر مهم و تاثیر گذار بر افکار عمومی در پرتال های سازمان ها، نهادها و ارگانهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... استان گیلان جستجو می کنم.

45 در این مدت غیر از اخبار مربوط به سخنان امام جمعه رشت در خطبه های نماز و دیدارهای مردمی ایشان و اینکه گیلان استان معین برای لرستان در جریان سیلاب اخیر شده و موضوع مهم انتخاب شهردار رشت و ماجراهای درون شورا هیچ نیافتم.!
بسیاری از رسانه های استانی و شهرستانها هم علاوه بر سوژه های مورد اشاره تلاش کرده اند اخبار جذابی از سراسر کشور به خصوص سیلاب مخرب  در جنوب و غرب ایران را پوشش دهند.  به راستی رسانه های گیلان و مازندران و قزوین حوزه فعالیت  رسانه ما و روابط  عمومی های این مناطق  تا چه میزان مفهوم تحلیل محتوا را می دانند و به اخبار تولیدی و یادداشت ها و تحلیل ها اشراف داشته و  بها می دهند.  
به تازگی سایت هایی در گیلان را ه اندازی شده اند که به این مقوله های توجه خوبی دارند و باید به نیروهای داخل و بیرون این مجموعه های تبریک گفت، اما نقش روابط عمومی های سازمان ها، نهادها و ارگان ها در این راستا چیست.
اساسا چرا مدیران سازمان های دولتی، مدیریت های شهری و نهادها از روابط عمومی های خود نمی خواهند که بعنوان پل ارتباطی میان سازمان و افکار عمومی  نقش و رسالت خود را به درستی ایفا کنند.
در نگاهی به سایت ها و پرتالهای روابط عمومی های استان گیلان ، قزوین و مازندران بدون آنکه قضاوتی در خصوص این مجموعه ها داشته باشم، یک نکته در مورد بسیاری از آنها اشکار است و آنهم اینکه اخبار مهم و غیر مهم برای افکار عمومی در این پرتالهای اولویت بندی نمی شود. در مخابره هر خبر و  گزارشی اگر متن گزارشی داشته باشد و فقط دو خط مطلب و تعداد زیادی عکس " البوم" نباشد-  اصول علمی خبرنویسی رعایت نشده و اغلب متن ها به شیوه تاریخی نوشته می شود که کاملا غلط است.  حالا از غلط های املایی و انشایی و شیوه نگارش  و قرار گیری پاراگراف ها و عدم کاربرد سابقه در اخبار  و .... بگذریم ، تیترها مانند اصل متن خبرهایشان خنثی ، بی مایه و کم  اعتبار است و به هیچ وجه نظر افکار عمومی را جلب نمی کند.
یکی از دلایل این مدعا این است که حتی کارکنان همان سازمان ها هم اخبار مجموعه ی خود را نمی خوانند و اگر نگاهی به پرتال سازمان خود بنیدازند  به دلایلی که گفته شد، نظری نمی دهند و زیر اخبار هیچ نظر و بازخوردی وجود ندارد و این برای اطلاع رسانی فاجعه است.
ناگفته نماند که در تهران هم بسیاری از روابط عمومی های  وزارتخانه ها، موسسه های دولتی و شرکتها نیز کم و بیش همین معضل و کمبود را دارند و مشخص نیست چرا در کشور به مقوله اطلاع رسانی علمی و جذاب برای مردم توجهی نمی شود. این مشکل حتی در اخبار نهاد ریاست جمهوری هم مشاهده می شود.!  
کلام آخر اینکه، شایسته است رئیس دولت و استانداران بعنوان عالیترین مقام اجرایی در استان، وزیر ارشاد و مدیران کل ارشاد در استان ها به این مساله بیش از پیش توجه کنند . توجه به این امر موجب آگاهی بخشی افکار عمومی و کاهش اثرات سوء تبلیغات و فضاسازی های رسانه های بیگانه خواهد شد .
مدیر مسئول – اردیبهشت 98

منبع : گیلان 24

برچسب ها : اطلاع رسانی روابط عمومی اصول خبر نویسی

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است