یادداشت روز،

سال تحصلی ، استادان و دانشجویان

سال تحصیلی جدید در کشور امسال در شرایط ویژه و پر تنش اقتصادی آغاز شده است.

در این سال در بخش سخت افزاری قیمت و عرضه کتاب و دفتر و دیگر لوازم التحریر مانند دیگر مایحتاج خانواده ها براساس نرخ ارز به خصوص دلار در تب و تاب  شدید  قرار گرفت ، اما الحمدالله با ورود تولید کننده های داخلی در این بازار شرایط  به میزان زیادی تحت کنترل است.
آنچه اکنون در شروع سال تحصلی باید بیش از پیش تحت کنترل باشد، حوزه های نرم افزاری  به عبارتی ، خوب درس دادن مدرسان واستادان در کلاس ها و خوب درس خواندن دانشجویان با هدف یادگیری و کاربردی کردن علم است.  تردیدی نیست که اگر مدرسان و استادان  بدون مطالعه و اشراف به درس مربوطه وارد کلاس درس شوند از یک سو شان خود را دچار تزلزل کرده اند و از سوی دیگر جوان دانشجویی که برای فراگیر وارد دانشگاه شده  دست خالی بر می گردد.
اینکه دانشگاه و موسسه آموزش عالی وابسته به دولت یا بخش خصوصی و غیر دولتی و هیات امنایی باشد، مهم نیست بلکه مهم مدیریت  دانشگاه ، نظارت بر استادان و دانشجویان در هر مقطعی تحصیلی و هر رشته ای از رشته های تحصیلی است. مهم این است که خوب درس بدهیم و بهتر از آن درس بخونیم و انتقال دانش به کاربردی شدن و رفاه جامعه منتهی شود.
نویسنده بعنوان یک روزنامه نگار، نویسنده و مدرس دانشگاه اعتقاد راسخ دارد، مدرسان و استادان جوان تلاش کنند، آنچه را که باید به دانشجویان بیاموزند در حد امکان آن را تجربه کنند تا میزان اشرافیت بر درس بیشتر شود.  تنها خواندن جزوات درسی در کلاسها یا قرائت بخشی از کتاب که اغلب از منابع خارجی هستند و بحث های نظری بر دانش جوانان جویای علم نمی افزاید به خصوص آنکه دروس نظری و تئوری اغلب فرار هم هستند.
بسیاری از استادان به محض ورود درکلاس با بیان جملاتی از درس  که خیلی برای فراگران جذابیتی ندارد،  پاسخ به تماسهای تلفنی، ارتباط  مستمر با بیرون از کلاس ، بحث های بی ارتباط با موضوع درس  اعلام می کنند " بچه ها، بقیه را خودتان مطالعه کنید".  
یا عنوان می شود، شما دیگر درمقطع لیسانس یا فوق لیسانس هستید و خودتان مطالعه کنید، همین جاست که نقش  و رسالت مدرس و استاد به درستی ایفا و ادا نمی شود و نوعی کم فروشی صورت می گیرد.  
در دوره فوق لیساس در درس هایی مانند تئوری تصمیم گیری استادی داشتیم که اتفاقا ریاست دانشگاه را برعهده داشت و برغم عدم علاقه دانشجوهان با حضوری صمیمی و شکافتن فرمولها و بحث های ساده همه فهم و درس دادن به میزانی که دانشجو کشش لازم را داشته باشد، 99 درصد کلاس به آن علاقه مند شدند و نمرات خوبی هم گرفتند. در عین حال درسی هم داشتیم که استاد با سه، چهار جلد کتاب در بغل و بحث های اغلب ناتمام،  نیمی از کلاس نمره خوبی نداشتند!. درس اول تشریحی بود و دانشجو براساس فهم و دانش پاسخ می داد و درس دوم چهار جواب و بعضی دانشجوها به اظهار خودشان  چون از درس هیچ نفهمیده بودند، سکه بالای می انداختند تا جواب سئوال را بدهند.!
در عین حال برخی از دانشجوها  که اساسا در طول ترم در کلاس درس دوم شرکت نکرده بودند، نمرهای بالاتر از   18 شدند و آنها که مستمر در کلاس حضور داشته و با استاد مباحثه هایی محدود می کردند،  نمرات زیر 15 بود.!
استادان گرانقدر دانشگاه ها  و موسسه های آموزش عالی به این موارد بسیار دقت کنند که اگر به رسالت و وطیفه شان درست عمل نکنند، در طول زندگانی هر دانشجوی، درمنظر او خواهند بود. در جهانی که علم به سرعت در حال شتاب و پیشرفت است، کشور به افرادی آگاه، عالم و دارای توان نیاز دارد و مدرک های تحصیلی دیگر هرگز چاره ساز نیست. یونسکو اعتقاد دارد، امروز باید علم را در عمل به نمایش بگذاریم ، نه آنکه مدرک را به رخ بکشیم که دیگر قابل پذیرش نیست.  در این راستا نظارت و کنترل بخش های دانشگاهی برکار مدرسان و استادان الزامی است و کوتاهی در این خصوص خیانت به عرصه علم و جفا به مردم است.                
                                              مجید محمدپور
        نویسنده، روزنامه نگار و مدرس علوم ارتباطات

منبع : گیلان 24

برچسب ها : سال تحصیلی استادان مدرسان دانشجویان علم آموزی مدرک دانش

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است