یادداشت روز،

ضرورت تجدید نظر در رفتار رسانه های کشور

بررسی های در داخل کشور نشان می دهد که با تغییر هر دولتی با نگاه سیاسی خاص بیش از 95 درصد رسانه ها بدون در نظر گرفتن رسالت خطیرو ارزشمند اطلاع رسانی، شفاف سازی و حفظ منابع ملی در مسیر اهداف و خواسته های آن دولت قرار می گیرند.




درست است که مدیران و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه  باید زندگی کنند، اما انصافا برای امرار معاش نان به نرخ روز خوردن نه تنها جایز نیست که خیانت به آرمان های نظام و ملت معنا می شود و شانیت رسانه ها و رسالت و وظایف قانونی شان از نگاه افکارعمومی حتی اگر خودشان هم  نپذیرند یا آن را توجیه، زیر سئوال است.
گروه از رسانه های کشور  در دولت های اصولگرا یا منتسب به آن فقط از خوبی های این جناح می نوشتند و می گفتند و هم اکنون جمعی از رسانه ها فقط از  برجستگی ها و شایستگی ها و خدمات دولت ائتلافی " اعتدالیون و اطلاح طب ها" می نویسند، اما ......
اما هیچ کس در این سرزمین  برای رسانه هایی که مستقل و در مسیر مصالح کشور و نظام و ولایت و امثال آن می نویسند " البته با نگاه نقادانه و دلسوزانه" به اصطلاح تره خورد نمی کند. این گروه از رسانه ها چه در فضای مجازی یا مکتوب با این رویه در گذشته و حال محکوم به شکست هستند و باید " به اصطلاح جل و پلاس شان را جمع کرده  و بروند آنجایی که ....." !.
سخن نگارنده به استانداران تازه اعم از آنهایی که جا به جا شده اند و در حوزه مدیریت تازه وارد هستند ، این است که اگر می خواهید کشورتان عزت و منزلتی داشته باشد بینی و بین الله به رسانه های مستقل و ایستاده و راست قامت بها بدهید درغیر این صورت شما هم راه به جایی نمی برید و در نگاه افکار عمومی و صاحبان انقلاب ابرویی ندارید.
رسانه ها به خصوص رسانه های استانی تا اواخر سال 94 دلشان به اندک مبلغی خوش بود که وزارت ارشاد به صورت قانونی به عنوان یارانه هر فصل برای روزنامه ها و هر شش ماه یکبار برای دیگر نشریات  به حساب صاحبان آنها  واریز می کرد که آن هم دوسالی است  به برکت سیاست های جدید معاونت مطبوعاتی یا به احتمال قوی تر نداشتن بودجه در بخش فرهنگ کشور قطع شده و این رسانه ها اغلب مستقل  بیش از دیگران در خطر تعطیلی قرار دارند که درصدی از آنها هم خانه نشین شده اند.!
در گیلان  که یکی از استانهای دارای انبوهی از رسانه های مکتوب و مجازی است ، طی دو دهه گذشته  رسانه هایی که وابستگی راست یا چپ دارند از سوی نمایندگان مجلس، مدیران اجرایی و حتی بخش های غیر دولتی به نوعی حمایت می شوند و رسانه مستقل وسط یک رودخانه خروشان گیر کرده که کسی هم حمایت نمی کند . اکنون زمان آن فرا رسیده که در دولت اعتدال  مسئولان  کشور و استان ها نه در شعار که در عمل  بیش از آنکه به رسانه های وابسته و نان به نرخ  روزی خور بها بدهند ، رسانه های مستقل را مورد حمایت قرار دهند که این نگاه و منش فاخر، فرهنگ سازی شود. شما مدیران به درستی آگاهید که رسانه های آویزان به این گروه و آن گروه چند صباحی با شما هستند و بعد اگر منافع خود را در خطر ببینند  یا از دست برود به سرعت رنگ عوض خواهند کرد و.....
مدیران رسانه های کشور باید با خود کنار بیایند و به این باور برسند که افکار عمومی اطلاع رسانی دقیق، درست و بی طرفانه خارج از شعار دادن های توخالی نیاز دارند و اعتبارشان به این نوع آگاهی بخشی است. مدیران رسانه ها باید آگاه باشند که نقش آنها فرهنگ سازی است و اگر فرهنگ تملق و دریوزگی و چاپلوسی را به عمد یا سهو توسعه دادند ، فرهنگ جامعه را به همان سمت هدایت کرده اند و این خود گناهی نابخشودنی است.

منبع : گیلان 24

برچسب ها : رسانه ها. تغییر .رفتار تملق. چاپلوسی .فرهنگ .سازی.

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است