در این مراسم از خانواده قرآنی فلاحپور، استاد حاج فرهاد فلاحپور، همسر محترمه و عروس گرامی ایشان، استاد و قاری بینالمللی دکتر حاج محمد فلاحپور و استاد اميرحسين فلاحپور
و همچنین شاگردان استاد فلاحپور:
اميدرضا رحیمی - نفر اول حفظ کل جهان
مهنا قنبری - نفر اول حفظ کل دانشآموزی جهان
محمدرضا جعفرپور - نفر دوم حفظ کل دانشآموزی جهان و صاحب اثر فاخر قرائت ترتیل کل قرآن در جهان اسلام
رضا رضایی - حافظ کل منتخب مسابقه بینالمللی کویت
محمدجواد قربانزاده
فاطمه تسنیم احدی
سیده طهورا نورانی
با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان و مسئولین شهرستان رشت تقدیر و تجلیل بهعمل آمد.
محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در مراسم تقدیر و تجلیل از مفاخر قرآنی گیلان (خانواده قرآنی فلاحپور و شاگردان ایشان) سخنانش را با شعری از محمدحسین بهجتی《بیا به دامن قرآن زنیم دست امید - که روح را بجز این نسخه هیچ درمان نیست》آغاز کرد.
و ی ضمن عرض خیرمقدم و خوشآمدگویی به خانواده و شاگردان استاد حاج فرهاد فلاحپور بیان کرد: طرح تقدیر از مفاخر قرآنی از کارهای بسیار ارزشمند در استان گیلان بوده که از سوی سازمان جهاددانشگاهی گیلان اجرا میشود.
هم چنین اجرای این مراسم و تقدیر از مفاخر قرآنی نشان از ارج نهادن به مقام شامخ استاد، معلمان و فعالان قرآنی است که عمر خود را در راه ترویج فرهنگ قرآنی گذاشتهاند.
وی در ادامه گفت: قرآن معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام (ص) است، معجزهای که سراسر برکت، رحمت، خیر و عافیت است؛ قرآن کتابی است که جانهای مرده را حیات و روحهای گرفتار را نجات میبخشد و به مسلمین امید و به مؤمنان نوید ارزانی میدارد.
شادپور با اشاره به فرمایش حضرت محمد مصطفی (ص) درباره قرآن کریم که فرمودهاند: 《اَلقُرآنُ هُوَ الدَّواء - قرآن تنها دوای حقیقی است》بیانات رهبر معظم انقلاب در اختتامیه مسابقات قرآن -۱۳۷۳/۱۰/۱۴- را یادآور شدند که ایشان فرمودند: اگر با قرآن انس پیدا شود بسیاری از ظلمات و ابهام ها از قلب و روح انسان زدوده میشود؛ به برکت قرآن است که انسان از ظلمات اوهام، اشتباهات، خطاها و... به نور هدایت راه پیدا میکند. ما در زمینه زندگی، آینده، تکلیف کنونی، هدف و بسیاری از زمینهها خیلی از مسائل را نمیدانیم. بشر مشحون به جهالتها است و قرآن برای انسان معرفت میآورد.
وی افزود: توفیقات استان گیلان در زمینههای قرآنی را مرهون وجود ارزشمند دوستداران و ارادتمندان قرآن کریم است استاد فلاپور از مفاخر ماست استادی که نام و آوازه ایشان را سالها همه ما شنیدهایم.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی گیلان: با ابراز خرسندی از حضور استاد فرهاد فلاحپور و خانواده قرآنی ایشان در جهاددانشگاهی اضافه کرد: عنایات الهی، نقش خانواده و تلاشهای ایشان عوامل موفقیت استاد بوده است؛ استاد فلاح پور فردی مهربان، خوش بیان، خوش کردار، باوقار و دلسوز است که خود و خانوادهاش را تماماً وقف قرآن کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ویژگیهای استاد فلاحپور گفت: آموزش صحیح قرآن کریم دغدغه استاد فلاحپور است، استادی که از گیلان حافظ جهانی تربیت میکند و بسیاری از شاگردان ایشان رتبههای نخست را در مسابقات قرآنی جهان اسلام کسب کردهاند. استاد فلاحپور سرمایه معنوی و مادی خود را پایه کار آورده است و شاگردانش را به فراگیری هرچه بهتر قرآن کریم ترغیب میکند.
شادپور همچنین اذعان داشت: روستای شیخعلی کلایه لاهیجان مهد پرورش استاد فرهاد فلاحپور است، کسی که با شیوه مکتبی و سبکی اصولی مفتخر به پرورش صدها حافظ بین المللی و جهانی است است و امروزه این محل در چهل و چهارمین طلیعه فجر انقلاب اسلامی طی مراسمی به عنوان روستای برتر قرآنی معرفی شد که اینها همه در سایه تلاش صحیح، موثر، شبانهروزی و مجدانه استاد حاج فرهاد فلاحپور است که شاگردانش را به مرتبه استادی رسانده است.
همچنین وی در پایان یکی از اهداف برگزاری این مراسم را ترویج فرهنگ زیست قرآنی و تعمیق باورهای دینی بهرهگیری از آموزههای دینی و قرآنی برای استحکام خانواده مصونیت از هجمههای فرهنگی برشمرد و افزود: منطقه گیلان دارای جوانان فرهیخته بسیاری است که در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم به سطح بالایی دست یافتهاند .
در نتیجه تقدیر از عزیزان قرآنی میتواند سبب گرایش هرچه بیشتر عموم مردم به فرهنگ و مفاهیم قرآنی شود. انشاءالله خداوند متعال توفیق انس با قرآن در دنیا و همنشینی با اهل قرآن در آخرت را روزی همه بگرداند.
استاد حاج فرهاد فلاحپور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید جهاددانشگاهی و جوانان دانشجو که به دنبال حقیقت و اصالت فرهنگی جامعه اسلامی هستند گفت: ملت ما تشنه فرهنگ ناب قرآنی است، امروزه برخی با تفکر مدرنیسم و با نام عقلانیت به سنتها و باورهای اصیل دینی و اسلامی ما میتازند و جامعه زمانی تحت تاثیر القائات آنان قرار میگیرند که نسبت به قابلیتهای نهفته در سنت اصیل اسلامی ناآگاه باشد.
به اظهار وی ، متاسفانه ما از این قابلیتهای اعجازی قرآن که متناسب با عقل فطری بشر می باشد شناخت کافی نداریم و مسیر ارتباطی با قرآن را گم کردهایم، مبلغین و خواص جامعه این مسیر ارتباطی بشر با قرآن را که منبع وحیانی و قرآنی دارد را به درستی ادراک و تفهیم نکردهاند؛ و قرآن را کتاب مجالس ختم مردگان و شنیدن آوای آن را به نوعی اخبار و ناقوس مرگ قرار داده اند، در حالی که به تعبیر امام انقلاب، قرآن کتاب زندگانی مادی و معنوی ماست.
فلاحپور ادامه داد: خداوند متعال نظام ارتباطی بشر با قرآن را با فرمان مقتدرانه و آمرانه اقرأ در ابتدای نزول قرآن بر بشریت ابلاغ و اعلام کرده است، اما متاسفانه بشر این لقمه آماده سفره لیلهی قدر ضیافتالله را که حسب «ولقد یسرنا القرآن... از آب خوردن بر بشر آسانتر گردیده را، برنتابیده و راه ورود برکات نازله از قرآن را بر خود بسته است.
وی اظهار داشت: خداوند در ادامه فرمان «اقرأ» با "وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا" روش و قالب خواندن قرآن متناسب با فطرت انسانی را، مشخص کرده و این شیوه ارتباطی با الفاظ مبارک را، راه رسیدن به مقام انس و دستیابی به برکات نازله از قرآن کریم قرار داده است.
فلاحپور با بیان اینکه انگیزه بعثت پیامبر، تلاوت قرآن بر بشر بوده است، گفت: مبارک بودن رمضان کریم، «خیر من الف شهر» شدن شب قدر، این پیام را برای بشر دارد که هر چه و هرکس با قرآن ارتباط پیدا کند متصف به صفت «کریم» خواهد شد، عزت و کرامت انسان از مسیر «اقرأ» حاصل می شود، «اقرأ و ربک الأکرم»
وی افزود: مسیر درست ارتباط و انس با قرآن، حلقه گمشده زندگی امروز جامعه ماست و محرومیت و مهجوریت امروز بشر از این نسخه نجات بخش و حیات بخش، از همین حلقه مفقوده است.
استاد فلاحپور با بیان اینکه چون قرآن، «تلاوت شده» بر پیامبر(ص) و بر امت او نازل شده است طبیعتا در فطرت بشر و در ظرفیت وجودی انسان تعبیه شده، و رسالت معلم قرآن، شکوفا کردن و برجسته و بیدار کردن این کلام الهی نهفته در فطرت انسان است، لذا: در مسیر تعلیم قرآن هیچ محدودیت و استثنایی وجود ندارد و شعار قرآن «وان لیس للإنسان اِلّا ما سَعی" است و هر کس حاصل سعی و تلاش خود را میبیند؛ و باید خود و فرزندانمان در این مسیر که سر آغاز رسیدن به برکات الهی است قرار دهیم.
وی با یادآوری سخن استاد شهید مرتضی مطهری درباره قرآن که فرمودهاند «قرآن دو زبان دارد و با مخاطبان خود با دو زبان سخن میگوید: زبان عقل و استدلال و زبان دل» گفت: زبان دل قرآن، با غرائز متعالی بشر و فطرت خداجویی و حس برتر انسان سر و کار دارد و از درون انسان مرتبط با قرآن را متحول میکند و این تاثیر اعجازی قرآن بر بشر، فارغ از هر سن و سوادی، قوم و نژادی از انسان را در بر می گیرد ..