کد : 243 ۴آذر ۱۴۰۲ ساعت 13:31
رشت بر مدار تحول....

تحولات اساسی در شهر رشت آشکار شد

پایگاه خبری رسمی گیلان ۲۴: سرانجام با کش و قوس های بسیار در فضای شوراهای شهر سه ، چهار دوره قبلی و استیضاح و برکناری چند شهردار، این روزها تحولات جدی قابل توجه و تغییرات اساسی در شهر زیبای رشت آغاز شده است.
تحولات اساسی در شهر رشت آشکار شد


 تحولات در شهر رشت  از روزی شروع شد که دکتر رحیم شوقی شهردار جدید با اکثریت آرای اعضای خوب شورای شهر " 10 رای از 10 اعضا حاضر در جلسه شورای" به این سمت برگزیده شد. یک عضو در این رای گیری حضور نداشت.

شورایی که براساس شواهد عینی و همت پیگیرانه بیشتر اعضای آن به خصوص رئیس متعهد و پر تلاش شورای شهر دارای دور اندیشی، ایده و دغدغه خدمت به مردم شریف رشت را چشم انداز و اندیشه خود قرار داده اند.

 

مجید محمدپور- نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و استاد علوم ارتباطات

 

اولین اقدام مشهود و موثر شهردار به خصوص طی پنج ماه اخیر، مدیران شهری و اعضای شورای شهر مربوط به دفنگاه " لندفیل" یا همان مرکز انباشت میلیونها تن زباله در منطقه سراوان در مسیر بزرگراه رشت به تهران است.

 نقطه ای که مردمانش سالیان زیادی به معناس واقعی کلمه  زندگی نداشتند و بارها برای این معضل رو به گسترش اعتراضات رسانه ای ، محیطی، اداری و شکایت های متعدد داشتند.!

براساس آمارهای دقیق و مستند، منطقه سراوان یک ناحیه جنگلی از جنگلهای هیرکانی چند میلیون ساله و فوق العاده با ارزش است که بحران کهنه پسماند از انواع گوناگون آن  از نزدیک چهل سال قبل، باقیمانده از دوران مدیریت های قبلی شهری و اجرایی شهر و استان و شهرداران بی ملاحظه و فاقد دانش مدیریت شهری ، متاسفانه  با موافقت های بی ضابطه و غیرقانونی استاندارها و دیگر مسئولان محیط زیستی ، شهری گیلان و شهر رشت این ناحیه را به صورت موقت برای انباشت زباله در نظر گرفتند.

طول  زمان کوتاه و موقت در نظر گرفته شده  چند ماهه در کمال تاسف به چهل سال  رسید و سطح زباله ها در  حداقل 12 هکتار و ارتفاع  حدود 130 متر " کوه بلندی از زباله ها را در قلب جنگل های هیرکانی  پوشیده از درختان زیبا !") به همراه انبوه  شیرابه های سمی یک بحران اساسی برای گیلان و مرکز استان ایجاد کرد که البته آثار آن سالها با جغرافیای منطقه همراه خواهند بود!.

استاندارها و شهردارها " نزدیک به 50 استاندار و شهردار مرکز استان" آمدند و نظاره گر بودند و برای حل معضل جلسات بسیاری تشکیل دادند، اما کاری انجام نشد.!؟

دکتر عباسی استاندار فعلی گیلان با همدلی و همکاری مسئولان در تهران اعم از وزارت کشور، دولت سیزدهم،  کمیسیون های مجلس و دستگاه قضایی در تهران و گیلان عملیات مهار زباله و کاهش شدید زباله ریزی را از اواسط سال گذشته  آغاز کردند که بسیاری هرگز تصور نمی کردند، این بحران پایانی داشته باشد.

حل معضل نسبی زباله سراوان  با گذشت بیش از یک سال به اظهار مدیران شهری  با تلاش های بسیار به حدود شصت درصد رسید که از ریختن زباله جلوگیری و  بر روی زباله های موجود هزاران  تن خاک ریخته شده و دیواره آن  به شیوه مهندسی مهار و برای شیرابه ها تصفیه خانه در نظر گرفته شد که البته کار همچنان ناتمام است.

از ابتدای سال 1402 با انتخاب شهردار جدید صحنه خدمت و تلاش برای مردم  در این عرصه ورق خورد  و تحولاتی به وجود آمد که این تحولات موجب شد تا تبدیل زباله ها به کود آلی فعالتر شود، کار کارخانه زباله سوز پیگیری و تصفیه خانه شیرابه با جدیت دنبال شود.

 

 

شهردار جدید که انتخاب شد...

مدیریت دقیق و درست بحران زباله سراوان

شورای شهر رشت دراین دوره بعد از کش و قوس های بسیار و اختلاف نظرهای شدید بر روی شهردار قبلی سرانجام به یک جمع بندی درست رسید و دکتر شوقی " فرزند شهید" که انسانی پاکدست و دارای دانش مهندسی سازها و ساختمان و پل سازی  است، برگزیده شد.

این انتخاب درست موجب شد همه آن سرو صداها و فضا سازی ها در شهرداری رشت برچیده شده و شهردار به همراه معاونان و مشاوران با همدلی رئیس و اعضای شورای شهر در مسیر همدلی ، هم پوشانی و همراهی قرار گیرند.

این تفاهم و همفکری ها موجب شده است تا رشت زیبا بعد از سالها نفسی تازه کرده و در حوزه پسماند تا حدی کمر راست کند و در مسیر عمران و آبادانی قرار گیرد.

شهردار رشت در همین راستا اعلام کرد، در مدت شش ماه گذشته  با همکاری و نظارت شورای شهر و همکارانش پیشرفت پروژه زباله سراوان را از حدود 60 درصد به بالای 81 درصد رسانده است.

دکتر شوقی می گوید: به یاری حق و با کمک شورا و مسئولان استان و تامین اعتبارات ظرف چند ماه آینده " پیش از پایان سال جاری" این پروژه به سرانجام خواهد رسید.

 

در سابقه کاری شوقی، ۲ سال معاونت مدیرکل فنی استانداری گیلان، چهار سال مدیرکل فنی استانداری گیلان و عضویت در چندین کمیسیون‌های تخصصی دیده می‌شود

وی  معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد انزلی بوده و دارای مدرک ارشد عمران و دکترای جغرافیای روستایی است.

.

طرح میثاق یک حرکت ماندگار در راستای عمران رشت

با تدوین طرح میثاق که حکایت از سرعت بخشیدن به کارهای عمرانی و آبادانی و البته جبران عقب ماندگی های ضعف مدیریت ها طی چندین و چند ساله شهر دارد، هم اکنون برای هشت پل رو گذر در نقاط پر ترافیک و حساس شهر رشت برنامه ریزی شده است که احداث پنج پل رو گذر غیر همسطح در اولویت قرار گرفته است.

پل های رو گذر " میدان ولی عصر " عج" ، جانباران ، امام حسین "ع" ، نیروی دریایی ، شهید باهنر ، شهید حق بین ، مصلی و چپگردهای آیت الله رودباری و گلباغ نماز از جمله این طرح های مهم در چارچوب طرح میثاق به شما می روند.

مشاهدات نویسنده، حکایت از آن دارد که عملیات ساخت چند پل رو گذر با نصب تصاویر مرتبط  در حاشیه میادین و تقاطع ها آغاز شده است و به موازات آن اصلاح دفع آبهای سطحی و روان آبها هم در حال اجرا است.

طرح گسترش " عریض تر کردن" خیابان امام (ره) از میدان مصلی تا میدان گیل  و گستردگی اسفالت معابر اصلی و فرعی هم آغاز  و شهروندان رشت شاهد این کارهای بزرگ و تاثیر گذار هستند.

شهرداری رشت به موازات این اقدام های بزرگ ، طرح توسعه استخر بزرگ " تالاب" عینک را پیگیرانه شتاب داده و امید است این طرح زیبا ( طرح شبیه به استخر لاهیجان و البته زیبا تر و مدرن تر ) برای شهروندان رشتی و گیلانی و جذب گردشگران موثر و مفید باشد که با خود برای توسعه فرهنگی رشت و افزایش در آمد زایی و محلی  و برای تفریح کارآمدی فراونی دارد.

 

 

شورای شهر رشت " گل کاشت

بعد از انتخاب دکترشوقی به عنوان شهردار جدید رشت ، همان زمان  با توجه به شناخت محدودی که از ایشان  در ساختمان استانداری گیلان و شنیده ها از نزدیکان و دوستانش داشتم، در یادداشت کوتاهی نوشتم ، شورای شهر رشت " گل کاشت".

الحمدالله امروز با گذشت چند ماه از مسئولیت شهردار ، شورای شهر و معاونان و مدیران شهری حرکت و تحولی که به شهر بخشیده شده به این یادداشت باور بیشتر پیدا کردم.

اقای شهردار به درستی می داند ، برای پیشبرد امور به معاونان، مدیران زیر مجموعه  و شهردارانی آگاه ، مردمی ، متعهد و دارای طرح و ایده در عین حال  درستکار، دلسوز  نیاز است و در این مسیر نباید با هیچ احدی تعارف و رودر وایسی داشته باشد که الحمدالله ندارند.

دکتر شوقی به خوبی آگاه است ، خدمت به مردم شهر رشت که سالها به علت حضور مدیرانی کم توان و بعضا مشکل دار که پرونده چند تن از آنها در دادگاه و برخی مدتی در زندان لاکان به سر بردند، تا چه اندازه برای شهروندانی که به نوعی دچار افسردگی شده بودند،  ارزشمند و قیمتی است.

باید به گونه ای امور شهری و توسعه شهر، افزایش سرمایه گذاری، مبلمان شهری، ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی، روان سازی ترافیک، اصلاح معابر عمومی و اسفالت خیابان ها و کوچه ها، تامین خودرو برای ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای دهها طرح  نوین در راستای ایجاد  یک شهر هوشمند  را دنبال کند که همه مردم از او به نیکی  یاد کنند.

رجاء واثق داریم ، شهردار جدید رشت  با تعهد و آگاهانه بر همین مدار قرار گرفته و با تمام قدرت با تعامل با شورای شهر، مدیران اجرایی، نمایندگان مردم در مجلس ، روحانیان و دستگاههای اجرایی موثر با اعتماد و اطمینان به رسالت و مسئولیت خویش پایبند است و  انشاء الله خواهد بود.

 شما مخاطبان اگر در این باره نظر ، پیشنهادی و ایده ای دارید اعلام کنید تا با نام خودتان در این رسانه  و دیگر رسانه های خیر خواه و مثبت اندیش منتشر شود.

رسانه های مرکز استان و دیگر مناطق کشور می توانند از این متن  و همه متن ها، تحلیل ها و گزارش ها و یادداشت ها بدون ذکر منبع یا با منبع استفاده کنند.

شایسته است رسانه های مرکز استان در مسیر تشویق و تقدیر از مجموعه مدیران به خصوص مدیران  شهری " شهرداری و شورای شهر" همدلی و همکاری  مستمری داشته باشند که به نفع رشت و رشتوندان است.

مسئولان استان و شهر رشت هم برادرانه و صمیمانه و به خاطر مردم خوب ، همچنان با محبت و بدون چشم داشت در کنار مدیران شهری و شورای شهر قرار گیرند و به دور از چشم داشت  ازهر آنچه به خوبی انجام می شود ، تجلیل و اطلاع رسانی دقیق بشود و نارسایی ها و مشکلات در جلسات خصوصی طرح و برای حل آنها راهکار ارایه شود.

 

 

طرح میثاق در افق 1404 نهایی می شود

 

به عقیده نویسنده، به اظهار مدیران شهری و شهروندان رشت طی سال‌های گذشته اجرای پروژه‌ها آنگونه که باید برای شهروندان ملموس نبود و یا کارها معدود، اغلب روزمرگی و امور نمایشی خدمت به شهروندان بسیار اندک بود.!.

اجری طرح میثاق شهر رشت با هشت تقاطع غیر همسطح باید در افق 1404 نهایی شود و اثرات این میثاق میان مدیران شهری و مردم شهر رشت خیلی زود و با کیفیت اشکار شود.

 

در این راستا تقاطع‌های غیر همسطح حمیدیان، آیت الله رودباری و نیروی دریایی همزمان با انتشار این تحلیل شروع و پایه گذاری شده است و به صورت صد در صد تقاطع غیر همسطح میدان امام حسین (ع) به زودی آغاز می‌شود.

از سوی دیگر با انتخاب سه پیمانکار  برنامه ریزی ها برای محور شهید سلیمان و بازگشایی برخی معابر در حال انجام است.

 

 

کلام آخر – سخنان شهردار در شورای اداری

سیاست های شورای شهر به دقت دنبال و اجرا می شود

شهردار : شهر ر شت به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است

 

شهردار رشت به اجرای پروزه های عمرانی با حمایت های بیدریغ اعضای شورای اسلامی شهر اشاره دارد و بیان می کند: با انجام دقیق طرح میثاق و شروع این طرح رشت به کارگاه عمرانی بزرگی تبدیل شده است.

رحیم شوقی دوم آذر ماه 1402 در جلسه شورای اداری شهرداری با گرامی داشت هفته بسیج اظهار کرد: انتظار جامعه از بدنه این است که با روحیه بسیجی و جهادی بتوانیم خدماتی را به شهروندان عزیز ارایه کنیم که به راستی شایسته آن هستند.

وی در این نشست با حضور محمد حسین کارگر نیا رئیس و اعضای شورای شهر رشت با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ اعضای شورای اسلامی شهر رشت در اجرای برنامه‌های شهرداری، افزود: با تلاش مدیران و کارکنان شهرداری توانستیم رضایت نسبی شهروندان را کسب کنیم و امیدواریم وعده‌هایی که به مردم دادیم به خوبی و شایستگی به نتیجه برسد..

شهردار رشت با تاکید براینکه مدیران و کارکنان شهرداری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سیاست اعضای شورای اسلامی که همان ارائه خدمت به مردم است را انجام دهند، افزود: شاید کارهای به زمین مانده‌ای در شهر باقی مانده باشد که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا آن‌ها را نیز به سرانجام برسانیم.

شوقی به اجرای پروژه‌های عمرانی با حمایت‌های بی‌دریغ اعضای شورای اسلامی شهر در پنج ماه گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی به ویژه طرح میثاق، شهر رشت را تبدیل به کارگاه عمرانی کرده است.

وی با بیان اینکه اقدام‌های متعددی برای شهر رشت تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: با توجه نزدیک شدن به فصل سرما در تلاش هستیم اجرای پروژه‌ها را به خوبی مدیریت کنیم.

شهردار رشت، تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها را از برنامه‌های شهرداری ذکر کرد و یادآور شد: برنامه ریزی مدونی انجام شده که حین اجرای پروژه‌های عمرانی دچار توقف نشویم.

شوقی با اشاره به تسهیل ساخت و ساز قانونی برای شهروندان رشت، خاطرنشان کرد: برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در دستور کار شهرداری رشت است.

وی، خدمت به شهروندان را مهم‌ترین وظیفه مدیران و کارکنان شهرداری رشت عنوان کرد و افزود: با جلب رضایت شهروندان باید تلاش کنیم صدای اتحاد و همدلی مدیران شهری با پشتیبانی که اعضای شورای اسلامی شهر از مدیران شهرداری دارند به گوش مردم برسد.
شهردار رشت با تاکید براینکه حمایت‌های همه جانبه اعضای شورای اسلامی شهر از شهرداری را باید با همدلی، وفاق و روحیه بسیجی تبدیل به کار برای شهروندان کنیم، اظهار کرد: از صمیم قلب نسبت به حمایت‌های اعضای شورای اسلامی شهر سپاسگزارم.

*****

باید به شهردار پر تلاش ، مدیران شهری در ساختمان مرکزی ، مناطق پنجگانه و شهرداری های نواحی شهر رشت و صد البته به رئیس فعال شورای شهر و اعضای شورای شهر و همه همکاران شورا و کارکنان شهردار و پاکبان های عزیز و زحمتکش  تبریک گفت.   اجرتان با سیدالشهدا (ع)

وب سایت رسمی خبری گیلان 24

www.gilan24.ir    ---  [email protected] .


 

پایگاه خبری رسمی گیلان 24
نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آقای من ..... تو روزی خواهی آمد عشق را تقسیم خواهی کرد تو معنای قشنگ عشق را تفهیم خواهی کرد
با مصرف بهینه 300 خودرو اتومات جایزه بگیرید